/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El ledninger i muren
Fra : l7000
Vist : 507 gange
200 point
Dato : 25-01-14 21:17

Hej

Da jeg har skiftet en stikkontakt, ser jeg at ledningerne ikke er ført i elektrikkerrør.
Og at flere ledninger var sat sammen i samme stik i kontakten. (i en 1,5 stikkontakt var der mast 2 ledninger ned i samme hul i stikkontakten, formodentligt fordi 2 andre stikkontakter er forbundet til den)

Mit spørgsmål.
- Skal jeg være nervøs over at ledninger til stikkontakten ikke er ført i elektrikkerrør, jeg kender ikke reglerne og foreskrifter. - evt. nogen der kan reglerne.
- Må faste indstallationer godt trække flere redninger ud fra samme hul i en stik kontakt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-01-14 21:23

Må du overhovedet selv skifte en stikkontakt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-01-14 00:52

Nej det må godt være ført i kabel og det er normalt at der er to ledninger i et hul i en stikkontakt, så hver du bare rolig det er ok.

PS. men den stik kontakt du skiftede val vel ikke med jord / 3 huller, for fy fy

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-14 01:06

Når der er mere ned én forbruger på en fase, må der nødvendigvis samles ledninger

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-01-14 03:58
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-14 11:25

Ledningerne skal normalt være i et installationskabel eller i et rør. Der findes dog andre sjældent anvendte installationsformer.

I gammel installation kan røret ende ude ved træpaneler, så ledningen på det sidste stykke op til kontakten ligger udenfor røret, med sin lenningsisolation op mod træ eller puds.
I nyere installation skal der være et undelag, så ledningen kun kan røre ved plast, eller andet ordentligt isolationsmateriale.

Hvis det ellers er lavet ordentligt er der ikke noget farligt ved at underlaget mangler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-14 11:27

Hvis hullet er med en klemskrue måder gerne være flere ledninger til det. De nyere uden skrue har ofte to parallelle terminaler så to ledninger kan samles ved at komme i hvert sit hul.

Godkendelse af svar
Fra : l7000

Dato : 11-03-14 11:33

Tak for svaret transor.