/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Søjlediagram
Fra : ClausReffstrup
Vist : 182 gange
40 point
Dato : 23-01-14 22:14

Jeg har lavet et diagram der viser data på en givende dato pr. måned, dem har jeg lavet for alle 12 måneder, for hver måned er der et gennemsnit, gennemsnittet for hvert ark har jeg samlet i et nyt diagram.
Da det ikke er alle måneder hvor der fremkommer data, har jeg lavet en "HVIS" formel, men når der står en formel i en celle, viser diagrammet 0 for alle de måneder der ikke blevet udfyldt endnu. Når man så tilføjer en trendlinje giver den et forkert billede af trenden, da der feks. kun er data i januar og februar, men resten af månederne står der 0 pga. af formlen.

Mit spørgsmål er om man kan lave en formel så der ikke kommer til at stå 0 i diagrammet

Kommentar
Fra : sion

Dato : 24-01-14 07:40

I din HVIS-formel skal du for de måneder, hvor der ikke er data, skrive IKKE.TILGÆNGELIG() (eller NA() på engelsk). Eksempelvis =HVIS(B2="";IKKE.TILGÆNGELIG();B2)

Med IKKE.TILGÆNGELIG() springes værdien så at sige over i diagrammet i stedet for at vise den som nul. Det gælder for trendlinjer i søjlediagrammer, og det gælder for linjediagrammer.

Simon

Kommentar
Fra : ClausReffstrup

Dato : 24-01-14 11:48

Problemet er bare at det ikke er mig selv der skal bruge arket, så for at je ikke skal ind og rette formler i arket, har jeg brug for en fomel der kan se bort fra de felter hvor der står 0.
Og som jeg læse dit forslag Simon, så skal jeg rette formlerne i de felter hvor der fremkommer resultatet 0

Kommentar
Fra : sion

Dato : 24-01-14 12:16

Nej, du skal bruge formlen alle steder. Hvis der er indtastet en værdi, returneres denne, ellers returneres #I/T, som springes over i diagrammet.

Simon