/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Politikere afpresser firmaer til støtte?
Fra : Flemsen
Vist : 520 gange
55 point
Dato : 23-01-14 05:37

Har lige set et indslag på CNN om at nogle politikere i USA presser nogle af de store firmaer til at støtte deres valgkampagne. Hvis de ikke støtter risikerer de at blive frosset ude af forhandlinger eller sågar risikere at få ulovliggjort nogle ting de lever af osv osv.
Sker det også i Danmark tror I?
Her gik jeg og troede at de var de store firmaer der styrede det hele, via lobbyisme (der jo til tider kan forveksles med korruption).

Det er jo meget interessant.

Hvor meget styrer politikerne os og hvor meget styrer firmaerne i Danmark?
Det er jo slet ikke i samme skuffe som i USA.

Hvem var det nu der sagde at den jævne befolkning lider af Stokholm Syndromet over for eliten.
Nu er der jo mere om snakken end jeg gik og troede.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-14 07:09

Nu koster valgkampagnen for en præsidentkandidat i USA altså flere hundrede millioner, så intet under at der ydes et pres hvis der bliver lavvande.

Lobbyisterne derovre er meget stærkere end i DK, men i EU som 60% af vores love kommer fra er de også aktive hvad der f.eks. påvirker forholdet til mistænkbare tilsætningsstoffer i vores mad og andet vi er i berøring med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-14 08:39

I USA er mange politikere selv virksomhedsejere i stor stil. Der er derfor intet at sige til, at når der er en magtkamp firma'erne imellem, så afspejles det ligeledes i politiken der føres.

Du kan finde en forklaring på den stigende lobyisme i Danmark ved at læse artiklen her:

http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2064865/de-danske-lobbyister-har-gyldne-tider/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 55 point
Dato : 23-01-14 09:14

Som de siger i amerikanske gangsterfilm "Money talks, bullshit walks" og det er der ikke noget nyt i!

I 1930'erne byggede man kystvejen udfor Skovshoved, helt ude i vandet, så man ikke skulle betale grundejerne for at ekspropriere deres grund, MEN, den oprindelige plan var at vejen skulle fortsætte ude i vandet længere sydpå. Den sidste del blev ikke til noget, for der hvor der nu ligger et plejehjem boede Dks to rigeste mænd, skibsreder, etatsråd H.N. Andersen, ØK, og skibsrederArnold Peter Møller Mærsk, AP Møller. Da de herrer meddelte, at hvis det skete flyttede de sig selv og deres virksomheder ud af landet, lavede man det der i folkemunde hed skibsredersvinget, så strandvejen kom på landsiden af de to huse

Skal man tro denne

http://pengeklubberne.dk/

får partierne i alt over 80 mill. kr. (udover de penge de får på finansloven), hvoraf 3/4 går til de borgerlige partier, og det har partierne ikke meget lyst til at være åbne om

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2013/06/14/202055.htm

Da den daværende regering i 2003 indgik en ny aftale om den danske undergrund med Mærsk/D.U.C. var mange forskere og embedsmænd rasende og anså den for at være et tilbageskridt i forhold til den tidligere aftale fra 1981, især fordi aftalen umuliggjorde senere stramninger, hvad vi netop har set er tilfældet.

Mærsk, den danske bank (delvist ejet af Mærsk) og andre store virksomheder/ arbejdsgiverorganisationer afleverer selvsagt ikke millionbeløb uden at forvente noget til gengæld, og det får de givetvis også

Tidligere levede sosserne højt på fagforeningernes partistøtte, den flyder ikke så rigeligt længere, men der var også forventninger om en vis favorisering af arbejdernes interesser, i dag er arbejderne bare ikke allesammen på venstrefløjen.

Jeg tvivler på der laves deciderede aftaler om at et parti får x millioner for at støtte en virksomheds specifikke interesser, det ville være politisk harakiri hvis det blev afsløret, men det kan da godt ligge i luften alligevel!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-14 09:38

Citat
Jeg tvivler på der laves deciderede aftaler om at et parti får x millioner for at støtte en virksomheds specifikke interesser, det ville være politisk harakiri hvis det blev afsløret, men det kan da godt ligge i luften alligevel!

Lars Løkke er jo tæt på idet han alene vil give olieselskaberne skatterabatter, men han er jo også venstremand.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-01-14 19:23

Man ser tit der, hvor mennesker har magt går der "ged" i den.
Alt kan købes - og bliver købt.
Nu, når vi skal konspirere, så lad os lige snuppe en - måske en myte - måske ikke en myte..?
Lad os skrue tiden tilbage til tiden umiddelbart op til besættelsen den 9. april 1940.

Munch og Stauning solgte fædrelandet til fjenden og ofrede danske soldaters liv i et kynisk skuespil... (?)
En teori går på, at Munch blev presset til indrømmelserne for at få sin homoseksuelle søn fri af tysk fængsel.
En anden udlægning hævder, at Nazityskland lovede den danske regering, at den skulle få lov at fortsætte efter besættelsen, og stillede måske endog i udsigt, at Socialdemokratiet kunne få diktatorisk magt som eneste tilladte parti.

Godkendelse af svar
Fra : Flemsen

Dato : 01-02-14 21:35

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-14 22:12

Selv tak, Flemsen.