/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
3 jagtforeninger ??
Fra : dabj
Vist : 745 gange
300 point
Dato : 21-01-14 21:04

Så er vi snart tilbage til tiden før 1992.
3 organisationer igen - - - skidt eller godt ??
https://www.facebook.com/jagtforbundetaf2014
I halvfemserne var jeg modstander af sammenlægningen, men bøjede mig for argumentet om, at sammenhold gør stærk.
Det holdt ikke stik----og hvad så nu?
Hører gerne andres mening
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-01-14 15:57

Mangfoldigheden gør stærk, idet den bedre tilgodeser minoritetsgrupper. Den danske jægerbestand har aldrig været politisk homogen, og har derfor aldrig udgjort nogen nævneværdig politisk magtfaktor. Sådan vil det vedblive at være.
Men tillykke til det nye forbund, nu er der kommet flere ben at gnave på.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-01-14 16:22

-> Tonganeseren
Citat
Sådan vil det vedblive at være.

Det vil i hvert fald blive vanskeligt for nye fraktioner, at vippe DJF af pinden i diverse udvalg, og er man så nået længere, end til at få mindre indflydelse, hvor diverse beslutninger tages ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-01-14 20:02

Hej dabj! Et godt eksempel på, hvordan DJF har kvajet sig har altid været den indædte modstand mod at lade DLS få sæde i vildtforvaltningen.
Modstanden vil, som du skriver det, nok ikke blive mindre, men dybest set er det jo også ligegyldigt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-01-14 08:37

Jeg synes det er befriende, at nogle visionære mennesker "gider" have ulejligheden med at kunne være med til at sætte dagsordenen for jagten i Danmark. Vi har i alt for mange år været styret af DJ med de ofte bizarre holdninger og bedrevidende indfald der kendetegner specielt ældre medlemmer, som ikke har tålt andres ideer - ingen navne nævnt, men jeg kan sagtens komme i tanke om netop sådan nogle, for jagtsagen, aldeles inkompetente personer.
Som jægere bør vi hilse den nye forening velkommen som et friskt pust - med håbet om at DJ bliver stækket lidt i deres udfoldelser.
Samtidig skal vi også anerkende DLS som en ligeværdig forening - vi har jo frihed til at vælge den eller de foreninger den enkelte jæger synes dækker ens interesser bedst.

ØV4

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-01-14 14:44

->Øjenvidnet4
Citat
Jeg synes det er befriende, at nogle visionære mennesker "gider" have ulejligheden med at kunne være med til at sætte dagsordenen for jagten i Danmark.

Helt enig
Citat
Som jægere bør vi hilse den nye forening velkommen som et friskt pust - med håbet om at DJ bliver stækket lidt i deres udfoldelser.

Jeg er blot bekymret over, at det giver mere splittelse mellem jægere.
Sammenhold mod politikere, ornitologer og naturfolk, er for mig at se, den eneste vej frem, hvis vi vil beholde den sidste rest af jagt.
Havde det ikke været bedre at stå sammen og forsøge at ændre de kedelige tendenser i DJF
indefra?
Svært, men vel ikke umuligt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-01-14 15:17

Efter snart 55 år som aktiv i foreningslivet har jeg mistet alle mine illusioner. Det er nemlig således, at når man etablerer en fritidsorganisation, så er det sjældent for at samarbejde med andre. Det gå hovedsagligt ud på at modarbejde andre og for, om muligt, at skaffe sig selv et gnaveben. Sådan er menneskeheden også skruet sammen.

Som jeg tidligere skrev, så er jægerne ikke en homogen størrelse - rent politisk. Der er SF`ere, enhedslistefolk, socialdemokrater, konservastive, venstrefolk o.s.v. Ingen kan bilde mig ind, at en hardcore grøn SF`er vil spilde sin stemme for at stemme for en sag som hovedsagligt tilgodeser landmændene. De får i alle ender og kanter og tjener også kassen på at lade byjægere foretage den nødvendige regulering.

For mit eget vedkommende kunne jeg aldrig drømme om at stemme på et asocialt parti - eks. Ny Alliance, selv om de havde udvidelse af jagten på gæs som programpunkt, og heri ligge problemet til offentlig skue. Hvis det hele gik ud på at sikre jagten for menigmand, ville den politiske situation blive fuldstændig kaotisk. Der står andre og vigtigere ting på spil.

Nemlig!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-01-14 16:35

Deruover er det et fint og vigtigt emne du bringer på banen - kære dabj.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-01-14 17:18

Til dabj.

Jeg vil også gerne komplimentere dig for din tråd - emnet er absolut vigtigt !

Du skrev: Jeg er blot bekymret over, at det giver mere splittelse mellem jægere.
Sammenhold mod politikere, ornitologer og naturfolk, er for mig at se, den eneste vej frem, hvis vi vil beholde den sidste rest af jagt.
Havde det ikke været bedre at stå sammen og forsøge at ændre de kedelige tendenser i DJF
indefra?
Svært, men vel ikke umuligt.

Det med splittelsen har du ret i, men jeg tror ikke på, at så mange forskellige mennesker i en frivillig forening kan blive enige om ret meget ! At kunne stå sammen omkring vor fælles passion, nemlig jagten og for såvidt også lystfiskeriet, ville være meget ønskeligt, men menneskets natur forhindrer efter min mening det perfekte sammenhold ! DJ og dermed deres medlemmer, har et kæmpe ansvar for de problemer vi nu står i halsen til ! Jeg medgiver at det er svært med samarbejdet - umuligt ?? Desværre er jeg på dette punkt tilbøjelig til at sige ja under de nuværende forhold, men .... !!!???
Lad os håbe på det bedste - giv den nye forening et fortjent klap for det gode initiativ og lad os så afvente nærmere omkring deres tanker og ideer - spændende bliver det.

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-14 19:40

Jeg erklærer mig enig i alle ovenstående indlæg.

Ret beset undrer det mig ikke, at der nu er kommet en 3. medspiller på jagtbanen. Om den "lille nye" har - eller får en fremtid, det må tiden vise.
En ting er stensikkert, hvis og såfremt Ballegaard melder sig ind i den "lille nye", er projektet på forhånd dødsdømt. Vi så hans "talenter i DLS - vi ser hans "talenter" i DJ......
Som I sikker har lagt mærke til, har jeg sat talenter i anførselstegn, det skal fortolkes således; jeg mener at Ballegaard fuldstændig - helt og totalt er talentløs

Gud bevare jagten..!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-01-14 22:00

Da vi alle tilsyneladende er mere eller mindre enige, får jeg et problem med at acceptere et af svarene
Tommy siger: Gud bevare jagten----bare det hjælper

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-14 22:23

Er der snart andre der vil..?
Dem som bevæger sig på de bonede jagtforbunds-gulve har travlt med at rage til sig - og dem som stemmer dem ind, har travlt med at slås indbyrdes. Os andre - vi får regningen i form af forhøjede kontingenter og amputerede jagttider - og oveni hatten, har fa'en fløjtme også Ballegaard at slås med. Neiiiiij, det er ikke let at være en ganske alm. jæger i vor' dage.
Ikke engang en blå kedeldragt kan man tillade sig at gå på jagt i mere.

Der er kun gud tilbage.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-01-14 23:13

Nemlig - kære Kpt. Tommy. Og er det ikke besynderligt, at to af de toneangivende i det nye "jagtforbund" er fallerede selvstændige, for hvem det nu er lykkedes at få hevet et gnaveben til sig selv?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-01-14 23:47

OG!!!!!!!!! I denne fase, hvor det nye forbund er under opsejling, så vil jagtsagen stå blottet i kampen om en smule politisk indflydelse. Man kan mene, hvad man vil om DJ, men endnu et jagtforbund vil skabe forvirring i kredsen af interessegrupper - hvor DOF stadig er den største.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-14 23:51

KORREKT !!

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 24-01-14 05:17

Delte meninger er der jo altid, men ligefrem true med bål og brand, det er for dumt.
http://netnatur.dk/jagtpolitik/forside/2073-ny-jagtforening-modes-med-trusler-om-bal-og-brand

Seneste nyt
http://www.dagens.dk/jagt-og-fiskeri/omstridt-danmarks-jægerforbund-vedtager-nyt-domicil-på-djursland

I min verden løser flere foreninger ikke de nuværende problemer.
Er jeg utilfreds med noget på den lokale skole, hvad gør jeg så?
I spejderforeningen er jeg heller ikke enig, hvad skal jeg gøre?

Politikerne er efterhånden et rigtig dårligt forbillede for dig og mig, og nyhederne indeholder stort set altid brok og atter brok politikerne imellem. Hvad nytter et nyt parti?

Jeg havde hellere set nogle "stærke" personligheder i den nuværende forening.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 24-01-14 08:20

En stor ros til dabj for dette indlæg !

Ellers kan jeg konstatere som katekismus:

Jeg havde hellere set nogle "stærke" personligheder i den nuværende forening.

Omskrevet til min verden: Jeg går absolut ind for diktatur, blot jeg selv er diktatoren !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-01-14 08:56

->katekismus
Citat
Jeg havde hellere set nogle "stærke" personligheder i den nuværende forening.

Det er netop det der er sagen.
Der vil gå mange år, inden en ny forening, vil få nogen som helst indflydelse, hvor div. beslutninger ang. jagt tages.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 24-01-14 10:01

Ligegyldigt hvordan man vil drive de forskellige jagt foreninger håber jeg for jer jægere at de er lidt bedre til at drive det end de forskellige forbund i folketinget.Lykke og held fra Sigfrid.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-01-14 15:40

3 jagtforeninger er én for meget. Løsningen er at alle 3 mødes et velegnet sted (militærområdet ved Borris synes velegnet) og reducerer bestanden til 2, ved simpel afskydning.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-14 18:24

fun, igen igen vrøvler du om noget du overhovedet ikke har forstand på.
Det er ved at være en skidt vane du har tillagt dig.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-14 19:19

Her er den "lille nye" hjemmeside

http://jf14.dk/

Mvh.
Tommy.
Nu med kage til kaffen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-14 19:52

Jeg havde hellere set nogle "stærke" personligheder i den nuværende forening.

Hvem?????

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-14 21:33

Jeg havde hellere set et ægte demokratisk valgsystem i den nuværende forening.

Det kan ikke andet end gå galt, når man baserer magten hos enkeltpersoner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-14 23:31

Er der nogen der ved, hvor mange medlemmer JF14 har på nuværende ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-01-14 00:53

Sådan løseligt anslået 6 medlemmer.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-01-14 01:06

Nej, kan kun se hvor mange "likes"

https://www.facebook.com/jagtforbundetaf2014

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-01-14 10:06

Tak for mange gode indlæg og meninger.
Nu har vi altså 3 foreninger, hvoraf det kun er DJ, der har nogen som helst indflydelse, om det nogensinde bliver anderledes, kan kun tiden vise.
Der vil i hvert fald gå mange år, inden de nye får tilkæmpet sig lidt indflydelse--om nogensinde.

->Tonganeseren
Citat
Hvem?????

Aner det ikke, men rundt omkring i regioner og afdelinger, sidder der masser af fornuftige folk, der brænder for jagt og med hjertet på rette sted.
Hvordan man så får dem til at stå frem er en helt anden sag.
MEN SPLITTELSE TROR JEG IKKE PÅ

Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 25-01-14 10:08

Tak for svaret katekismus.
Alle de andre havde såmænd også fortjent "påængerne"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-01-14 17:40

Lige en tilføjelse!
Når jeg tænker på det som DJ kan tilbyde indenfor træning og andre medlemsfaciliteter, har det nye forbund ikke en kinamands chance for at blive til noget.
Og ne! Jeg er ikke mere medlem af Danmarks Jægerforbund.

Mvh.
Tonganeseren