/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Netværk og NAS
Fra : Cyberworld
Vist : 223 gange
100 point
Dato : 20-01-14 22:21

Hej. Jeg er meget ny i linux og jeg er super glad for Open suse 13.1 / 64 bit KDE. Men... Jeg har et NAS drev som jeg ikke kan komme i kontakt med. Jeg har 2 andre windows computer som nemt finder nas'en og andre computrer i arbejdsgruppen. selv min blu-ray afspiller kan se mit nas drev. Jeg har slået firewallen fra i linux. Men går jeg ind i filhåntering ->netværk->samba-shares->og åbner min arbejdsgruppe, skriver den 10 sek. efter at tiden udløb. Hvad kan jeg nu stille op?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-01-14 08:31

Hej Cyberworld
Tænker lige er du ikke kommet et skridt for langt samba shares er der hvor du stiller diskplads til rådighed for andre windows.
Men jeg kender ikke lige suse.
Men den skulde da også se de andre shares og windows.
der kan da ikke være noget i firewall der skal forhindre dette.
Gammeldags windows workgroup deling bruger netport 137, 138, 139.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Cyberworld

Dato : 21-01-14 18:27

Hej Steen Det er fordi at er firewall aktiv i windows 7 , windows vista kan jeg ikke se nas drevet eller min printer. derfor deaktiverede jeg den i suse i håb om at kunne se andre. Jeg er ikke helt klar over om jeg skal bruge samba, for at se andre, men har prøvet at læse mig lidt frem på engelske sider, derfor kom jeg frem til at jeg skulle have samba, men er ikke helt sikker på det.
Hilsen Brian

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-01-14 21:10

Der er vist lidt jeg skal forstå, eller vi skal have klart. linux maskinen skal have samba kørende for at have nogle share til dine windows maskiner. Jeg må gå ud fra Nas serveren har dette. Men jeg har haft fat i en windows maskine der vil se de andre windows pcer men ikke en nas på samme net.
Ved at genoprette pcen fra recover partionen kan den igen se nasserveren. Men det gik jo ud over mandens arbejde liggende på pcen. Vi havde heldig vis taget et spejl af disken så vi kunne føre den til bage, men nu kan den igen ikke se nassen. Jeg googlede dette og fandt at der mangler noget netbios helper modul. Men vi ved stadig ikke om det kan løses. Kan dette hjælpe dig videre??. vi vil prøve at lægge et spejl ind fra en tilsvarende PC der virker, dette resultat har jeg ikke hørt endnu.
hilsen Steen