/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Uopfordret reklame stillet personligt
Fra : nosunshine5
Vist : 600 gange
50 point
Dato : 20-01-14 01:31

Må man sende reklame til en person, når denne ikke har givet samtykke?

Det være sig email, pamflet, sms eller anden måde hvor man kun sender til en eller flere bestemte personer?
Ved hjælp af eksempelvis deres adresse/email/tlf, da de har været der før.

Hvis ikke, hvad kan straffen blive?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-01-14 08:30

En løftet pegefinger. Du får nok ikke nogen sat i fængsel eller lignende.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=4770

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-01-14 08:37

Straf og påtale
§ 22. Tilsidesættelse af et af retten nedlagt forbud eller påbud eller et af Forbrugerombudsmanden i henhold til § 16, stk. 2, eller § 19, stk. 2, meddelt påbud straffes med bøde eller hæfte. Tilsidesættelse af et påbud om at tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Stk. 2. Den, som undlader at meddele oplysninger, der afkræves efter § 15, stk. 2, eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler Forbrugerombudsmanden urigtige eller vildledende oplysninger, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 3. Overtrædelse af bestemmelserne i § 2, stk. 1-3, § 2 a, §§ 6-9 og forsætlig overtrædelse af § 5 straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Overtrædelser af § 2, stk. 2 og 3, der består i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller af forhold, der særligt angår den pågældende, er undergivet privat påtale. 9)
Stk. 4. Overtrædelse af § 10 straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år. Påtale finder kun sted efter den forurettedes begæring. 10)
Stk. 5. I forskrifter, der udstedes i medfør af §§ 11 og 12, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 6. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 11)

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 20-01-14 08:51

Her er et eksempel på hvad bøden for uopfordret udsendelse af mail kan blive
http://finans.tv2.dk/pension/article.php/id-68602221:ebutik-f%C3%A5r-b%C3%B8de-efter-spam.html
/Janus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-14 10:01

Jeg er ikke rigtigt inde i lovstof, men jeg mener der er stor forskel på uopfordret målrettet reklame sendt elektronisk/telefonisk og så den du kan sende som 'hardcopy' dvs. en papirpamflet ala de som Dansk Distribution og Post Danmark omdeler.

Papir-reklamer skal modtageren AKTIVT takke nej til. Feks. på Posthuset eller på Post Danmark hjemmeside. Det er dog KUN Post Danmark som garanterer de overholder et NEJ TAK. For alle andre aktører er det en frivillig ordning, som de ikke behøver at respektere.

Hvis man helt vil undgå reklamer skal man melde det til CPR registeret som udarbejder og vedligeholder en såkaldt Robinsonliste til brug for firmaer. Står man på sådan en liste kan firmaet straffes, hvis NEJ TAK ikke respekteres. Det gælder såvel målrettet telefonisk- som papir- reklamer/markedsføring.

https://www.borger.dk/Sider/Robinsonlisten-markedsfoeringsbeskyttelse.aspx

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-14 13:35
Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 20-01-14 19:26

Tak for svaret katekismus.

Nå, men så pakker jeg gabestokken væk igen.

Det var erhvervs-mæssigt jeg var interesseret.
Så tak for links.