/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Luft fra stikkontakt
Fra : Rustica.dk
Vist : 1191 gange
100 point
Dato : 18-01-14 23:30

Hej kan-duer.
Jeg har lige opdaget at der kommer luft ind fra de stik jeg har på 1 sal.
Der er en grøn dåse bagved. Og der strømmer kold luft ind..

Spørgsmål: hvilke muligheder har jeg for at stoppe dette unden at bryde mur ned.
Jeg skal helst lave det fra stik kontakt hullet??..

Håber på gode ideer. ??

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-01-14 23:39

Kan du ikke sætte en børnsikring i.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-01-14 23:39

ellers polyfilla.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 110 point
Dato : 19-01-14 00:06

Du afmontere stikkontakten og stopper noget plastik ind i røret hvor ledninger er i, det er der fra det kommer kold luft fra, hvis det bare er et kabel der kommer ind i dåsen, fuger du omkring kablet med akrylfuge og ligeledes de huller der evt. er i dåsen. Og montere stikkontakten igen.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 19-01-14 01:06

Gør du som Hejdu foreslår.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 05:02

Citat
stopper noget plastik ind i røret hvor ledninger er i

Plastik og kortslutning = alle tiders ide.

Dette er sikkert det eneste lovlige.
Citat
Kan du ikke sætte en børnsikring i.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-01-14 07:21

Fugning med acryl/skum tror jeg vil give en del besvær hvis installationen engang skal ændres ( trække nye ledninger )
Hvad med at bruge VÆRK ( mener det er navnet på det "pakningstrævl" VVS folk bruger ved rørsamlinger ) omkring ledningerne i rørene ved deres indløb i dåsen .

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-14 07:22

Så kommer det næste spørgsmål ? Var det ikke bedere at finde overgangen til dette så der evt ikke "kommer" andre skader? Kig på loftet om der mangler isolering nogle steder eller om rørene ligger oppe over isoleringen ?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-01-14 09:39

Det er Så gammel et hus fra 1948 (renoveret i 1986, her er 1 sal opført)

Og ja der mangler nok helt sikkert isolering og damspær flere steder, der er ikke særlig godt lavet syntes jeg. Men jeg vil ikke til at skille 1 sal. helt ad for at genopbygge det.

Jeg vil bare gerne finde en måde at stoppe det træk der kommer ind
(Vinder: kulde / Sommer: varme)

Jeg tænker meget på at bruge løsningen med akrylfuge

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-14 09:41

Citat
Kig på loftet om der mangler isolering nogle steder

Det viste man forleden aften på TV, selv velisolerede huse kan have "huller" hvilket kan findes med det rigtige udstyr uden at skulle rode og rage med værktøj, der vil så blot derefter blive blæst granulat ind de pågældende steder i hulmur og loft.........en varmebesparelse på 3-4000 om året vil hurtigt tjene det ind.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-01-14 09:43

Ja ideen er jo rigtig god. og det er vigtig at prøve at få styr på det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-14 09:46

Citat
Det er Så gammel et hus fra 1948 (renoveret i 1986, her er 1 sal opført)

Er det renoveret for så "mange år siden" trækker det omgående ned på varmeskalaen hos en ejendomsmægler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-14 10:30

Det er helt sikkert oppe på loftet hvor føringsrøret starter, at der ikke er lukket.
Det kan også give kondensvand ned til stikkontakten.

Endelig kan der også være hul ud bag den grønne indmuringsdåse, og ud til hulmuren.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-01-14 10:54

LuffeA: Det er jo lige meget hvad en Mægler siger. Det skal jo ikke sælges
Jeg vil jo bare have et funktionelt hus...

Eyvind: Hvis jeg tænker på de andre fejl der har været på dette Skønne hus. så skal det nok passe det du beskriver. Men som sagt så siger økonomien ikke ja til en total renovering

Jeg prøver løsning med at få lukket af for det som der trækker ind på 1 sal

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-01-14 10:55

Tak for svaret Hejdu58.
Denne løsning tiltaler mig. så den snupper jeg...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-01-14 11:52

Selv tak Rustica.dk
Ja det er med at få lukket de (små) huller der trækker kold luft ind af, og når det kan klares med en tube akrylfuge til 10-20 kr. tjener det sig hurtig hjem.