/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Læse/kopiere fra ekstern hdd - Windows 7
Fra : bigfool
Vist : 650 gange
300 point
Dato : 18-01-14 19:47

Har fået ny stationær PC med Win 7 og vil gerne kopiere bl.a. data fra gamle harddiske over til den nye. Har derfor forbundet én af mine tidligere interne IDE harddiske, (den primære og med 2 partitioner) til den nye PC via et såkaldt Sandberg USB mulitlink, og jeg kan tydeligt se disken under stifinder, men får beskeden "adgang nægtet", på trods af at jeg er logget ind om Administrator. Efter at have installeret Win 7 Home Premium på den nye puter kunne jeg trods alt se den ene partition men ikke den anden med data på, men efter opfordret opdatering fra Win 7 til bl.a. SP1 får jeg ingen adgang til den tilsluttede eksterne hdd.

Win 7 er relativ ny for mig, og jeg synes jeg har givet mig selv, som administrator, alle rettigheder, men får som sagt ikke lov til at se/læse/skrive til og fra nogle af de 2 partitioner på den eksterne gamle IDE harddisk.

Nogle gode råd herfra?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 310 point
Dato : 18-01-14 20:01
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-14 21:02

Det kan også være fordi partitionerne er primære og aktive.

Denne CD kan sikkert læse / kopiere filerne.
http://www.afterdawn.dk/downloads/systemvaerktoejer/partitionering/parted_magic_cd.cfm

(brug den lille grønne download)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-14 23:20

Det var en dyr genstand, de sælges for 30.- og op, på Ebay.

Men som Eyvind sikkert ville foreslå, prøv en Linux der kører fra dit dvd drev, den burde kunne læse din disk gennem dit nye stik og så kopiere filerne.
Ellers mener jeg at Sandberg burde kunne hjælpe dig.
http://www.sandberg.it/da-dk/support/contact.aspx?p=133-63

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-01-14 23:41
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 05:32

NB har selv en kineser model som ellers virker perfekt -MEN de kan altså ikke læse alle IDE drev
Nogle IDE drev skal sættes op med ´jumber´ på de rigtige pins (sættes normalt til SLAVE), for at kunne læses/ bruges på andre og nyere maskiner - hvilket kan være en af grundene til at det ikke virker på din pc - prøv også at skift usb port og prøv igen.

En anden ting kan være mangel på driver, men når du kan se 1 partititon tvivler jeg på det.

jumber
https://www.google.dk/search?q=jumper&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=DlXbUrnEKImo4ASq04GIAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1008&bih=558#q=jumper+harddisk&spell=1&tbm=isch

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 05:34

jumber = JUMPER

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 08:33

Det bedste ville være at sætte disken direkte til bundkortet

http://www.avxperten.dk/pc-kabler/sata-kabel/ide-til-sata-adapter.asp?gclid=CI-s-vraibwCFcNF3godEAcAJg
http://www.ebay.com/bhp/ide-to-sata-converter

Kom til at tænke på, om de kan ses i Diskhåndtering - er de der, kan det være at de bare mangler et drev nummer for at virke (eller nyt) = højreklik på drevet og ´skift drevbogstav´

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-14 10:17

Husk lige at USB - fotokort - memorystck - harddiske tilsluttes ....efter opstart af computeren og afbrydes nede til højre på den grønne pil, inden den tages fra igen.

Til dem der siger, at det ikke er nødvendigt med at afbryde ved den grønne pil først - ja hvis computeren er indtil det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 10:28

Citat
Til dem der siger, at det ikke er nødvendigt med at afbryde ved den grønne pil først

Ja, det kan koste mange timer (og ærgelse) at få sådanne diske/genstande på sin rigtige plads igen.
Jeg personlig glemmer det næsten hvergang, men indtil videre uden for store uheld.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-14 01:04

Externe diske kan være drilske når det kommer til jumper settings. Som regel skal de sættes op som MASTER ..og altså ikke SLAVE ...som mig-selv påstår. Det er kun hvis disken isættes internt og ikke længere skal være det primære drev ...men det skader ikke at eksperimentere med jumpersettings på den externe disk, hvis det viser sig at det ikke virker

http://www.techrepublic.com/blog/how-do-i/how-do-i-build-and-configure-an-external-hard-drive-enclosure/#.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/196299en

Omkring partitions: Mindst een partition på disken skal være primær med mindre der skal være flere end 4 partitions på disken ialt ...ellers skal de 'laves om' til extended, men så mister du jo data'ene ved omkonfigureringen !!!

http://www.partition-tool.com/resource/partition-external-hard-drive.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-01-14 10:34

Jeg har brugt det adapter, som mig-selv har foreslået, og det ahr virket uden problemer, jeg har sat den gamle HD som slave og installeret den med SATA kabel.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-14 14:01

kj -> Jamen, så må vi jo se om det også skulle virke for bigfool?
Citat
..jeg har sat den gamle HD som slave og installeret den med SATA kabel.

Tjaeh... så har du jo nok isat den internt og så skal den selvfølgelig sættes op som SLAVE. Hvilket jeg jo også gjorde opmærksom på (Opsætningen gælder så BIOS opsætning ...ikke jumper på selve disken):
Citat
Det er kun hvis disken isættes internt og ikke længere skal være det primære drev

Externe diske 'plejer' at skulle have jumpersettings som svarer til MASTER ...men ikke altid
Iøvrigt der er nu INGEN jumpersetting på min externe 500 Gb. SATA disk.
Læs: http://www.techspot.com/community/topics/sata-master-and-slave.78901/
Citat
In Sata there's no such thing as master/slave.

Jeg skrev i mit indlæg om IDE ATA diske.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 20-01-14 17:41

Tak for svaret Klaudi og undskyld den sene besvarelse hvilket skyldes at min Windows-installation chrashede efter en opdatering.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har anvendt nogle af jeres forslag, for efter at have byttet rundt på Sata-kablerne til de to interne harddiske, kunne jeg pludselig se den anden partition og vice versa (ikke om jeg forstår det), men jeg kom i hvert fald i mål

Du får pointene Klaudi, fordi du var først ude, men jeg takker for alle bidrag.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-01-14 18:26

velbekomme