/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Symantec Ghost Solution Suite 2.5
Fra : MonieJacobsen
Vist : 509 gange
500 point
Dato : 18-01-14 15:41

Hej Alle

Har lige anskaffet Symantec Ghost Solution Suite 2.5 Engelsk

Har før brugt Symantec Ghost Version 15.0 – Uden problemer.

Men Ghost Solution Suite 2.5 virker uoverskueligt.
Derfor har jeg brug for hjælp til, at kunne lave en total backup af HD C:\
Er der en der vil være behjælpelig med, at nedskrive forløbet for opsætningen til en
total backup på D:\

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-14 19:13

Jeg vil lige spørge om du har lavet eller været inde og se om der kan laves en CD så programmet kan køres fra Live boot.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-01-14 20:22

Arbejder lidt med disse metoder til at tage backup af en hel maskine.
Men du skal have lavet en disk du kan boote på for C:/ drevet må ikke være aktiv når du tager backup.
Kikker lidt på en disk med noget der hedder Aronis lige nu.
Hvis du ikke har et cd drev må du have lavet en USB pind du kan boote fra.
hilsen Steen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-14 20:27

Jeg har Acronis (købe udgave fordi den også skulle clone USB penne)
Jeg har så lavet en CD som kan boote og med den laver jeg backup og lægger det ind igen.
Jeg har netop brugt den i dag fordi der kom snavs på min maskine.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-14 21:01

Lidt info omkring din infrastruktur ville gøre det lidt nemmere at svare.

Benytter du pxe til din ghost solution suite?

Jeg antager at din server kører pxe.
Du opretter så et nyt image, peger derhen hvor du vil have at din server skal gemme dit image.
Hvis du har installeret ghost clienten på på den maskine du vil clone kan du starte processen fra din server, ellers kan du starte ghostcast server og så pxe boote den computer du vil tage et image af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-14 23:31

Jeg bruger dette gratis program, rimelig nemt at bruge, selv for begyndere.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Citat
for C:/ drevet må ikke være aktiv når du tager backup

Betyder intet for disse programmer, har haft Aconis og nu Aomei, og de tager et perfekt billede af C: også når du sidder og surfer på nettet.
Og begge kan starte op fra en disk eller usb.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-14 23:35
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-01-14 00:29

@ mig-selv: så vidt jeg ved er dem du linker til kun til lokalt brug på en enkelt computer, her er der jo tale om Ghost Solutions der er beregnet til backup/cloning over netværk af mange computere samtidig.

Naturligvis via singlecast når der laves et image men der kan benyttes både multicast og broadcast når der skal clones

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 05:13

Citat
@ mig-selv: så vidt jeg ved er dem du linker til kun til lokalt brug på en enkelt computer, her er der jo tale om Ghost Solutions der er beregnet til backup/cloning over netværk af mange computere samtidig.

Nu skrives der om 1 stk HDD der skal laves backup af, samt det er dig selv der kommer frem med ordet server og andet - jeg kan ikke læse det noget sted i spørgsmålet.
Men man skal sommetider også være synske herinde, med visse spørgsmål.
Citat
Derfor har jeg brug for hjælp til, at kunne lave en total backup af HD C:\

At mennesker køber programmer der kan mere end der er brug for, kan jeg ikke forstå, slet ikke når de findes gratis.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-14 10:04

Jeg har også brugt Ghost programmer for en del år siden. Det var rimelig nemt at bruge.
Men det er åbenbart et omfattende program du har anskaffet dig.
Det som er vigtigt for mig og dem jeg kender, er altid at lave backup fra live tilstand.
Når man laver Partion backup fra live CD og lægger image (spejlet) på ekstern harddisk, er der stor mulighed for at kunne genskabe partitioner på en ny harddisk - til tider også på en anden computer.

Til denne opgave er Ghost, Acronis med flere, gode værktøjer...............fra live tilstand.

Monie - derfor startede jeg med at spøge om du havde undersøgt om programmet selv kunne lave en live CD.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 19-01-14 11:09

Hej Eyvind

JA, Programmet selv kunne lave en live CD.
Det er en gave "Ghost Solutions ". Derfor spørgsmålene

Har lige købt Acronis True Image 2014. Så jeg vil ikke bruge Symantec Ghost Solution Suite 2.5 Engelsk...

Med venlig hilsen
Monie

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 19-01-14 11:31

Denne vejledning er fra min Acronis fra 2012, men passer nok til din 2014
Når du så har installeret Acronis
Find din mappe i programmer
Tools and utilitis
Bootable rescues Medina builder
Den vil nu lave en boot CD
Næste
Hak i Acrois True Image
Følg anvisning
Så vil den lave et ISO image - gør det

Dette iso image bruges til at brænde en CD som kan boote en computer (også andre)
Og køre backup / restore fra live tilstand.

Bare spørg - der er flere her på Kandu som kender programmet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 12:55

Citat
Bootable rescues Medina builder
Den vil nu lave en boot CD

Mig bekendt kan du også ´installere´ den omtalte boot, så den dukker op på skærmen før alt andet er startet op, men kan ikke lige huske hvordan = for mange grå hjerneceller.

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 19-01-14 13:14

Rigtig mange Tak for svaret Eyvind.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-14 19:37

Ja mig-selv der stod lidt om det........men kunne ikke rigtig se hvad det betød.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-01-14 09:40

Ærgerligt du skal bruge et andet program når du har købt Ghost Solution suite.
Det sådan set rimelig nemt og bruge.
Du starte Ghost Boot Wizard'en, vælger Windows PE (Default), hvis man mangler driver til netkortet til den computer man vil ghoste så skal man klikke på edit, vælge WinPE og klik på edit igen. i det nye vindue klikker man på Add New Driver.... Brows stien til den driver du vil adde og gi' driveren et navn som du kan genkende så du ved hvilke driver det er og til og til sidst marker hvilket OS den passer til. Nå driveren til addet så skal du tilbage til listen af drivere og finde din og sætte et flueben ven den.

Når du er tilbage ved start billedet så vælger du Næste > og vælger Standard Ghost Boot disk og Næste >, på næste side skal du kun tilføje en parameter så gør dit ghost image bootable når det bliver lagt ind på en computer. Parameteret er -ib, klik Næste > for at komme videre. På næste side har du mulighed for at definere servernavn, brugernavn og kodeord hvis du har en server med et share hvor du vil ligge dit image, klik på Næste > hvis du ikke skal bruge det. På næste side skal du tildele computeren en IP adresse der bliver brugt når du ghoster, fx til hvis du ligger det ud på et share, klik på Næste > uanset hvad, så slipper du for IP konflikt. På næste side skal du vælge om du vil lave en ISO, bootable USB eller vil brænde dit ghost image direkte på en cd/dvd, klik på Næste > når du er færdig. På næste siden kan du tilføje fil til dit image, det får du ikke brug for, så klik på Næste >. På næste side har du mulighed for at rette i den Start.bat fil så ghost laver, der skal ikke rettes noget, så klik på Næste >. Når du klikker på Næste > bliver dit ghost image lavet og gemt ud fra de parameter du valgte og vil være klar til brug.