/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikring i lysdæmper
Fra : myg
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 16-01-14 22:43

Har en drejeknaps-lysdæmper, som indenfor de seneste måneder har slået den indbyggede sikring 2 gange.
Den oprindelige sikring er en procelænssikring og jeg har kun glassikringer på lager.

Kan den umiddelbart udskiftes med en glassikring, eller SKAL det være en porcelænssikring?

Dæmperen er tilkoblet 2 stk GU10 35W spots.
Er det meget belastende for sikringen, at de som regel står med meget lidt lys på ?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 110 point
Dato : 16-01-14 23:35

Er det den rigtige sikring du har sat i? Hvis der sad en træg sikring i, skal der også en træg sikring igen, hvor stor er den sikring der skal være der i, og hvor stor er den du sætter i?

Citat
Den oprindelige sikring er en procelænssikring og jeg har kun glassikringer på lager.
det er en flammesikret sikring der sidder i den fra ny af for at forhindre flammer, du kan også bruge sandfyldt glassikring, og de kan holde til lidt mere strøm da de har en bedre køling, så når du sætter en glassikring i springer den lettere.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 17-01-14 16:49

Hvilken type lysdæmper er det du har, og hvilken størrelse/type sikring har du sat i?

Er det en hurtig eller træg sikring?

Falcham

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 17-01-14 16:54

Tillægsspørgsmål:

Er det 230v pærer?

Hvis ikke, hvilken type strømforsyning har du, elektronisk eller jernkernetrafo?

Falcham

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-01-14 20:57

Hejsa

Hvis du vil have hjælp til dit problem, må du komme med lidt mere info.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-01-14 16:49

Undskylder meget mit fravær, men jeg har været indisponeret i nogle dage

Pærerne er 230 volt, og det er en drejekontakt indbygget direkte i lysnettet.
Der er oprindeligt en porcelænssikring med farvekode, men den sidste, jeg satte i, var en glassikring. 1A / 250V

Jeg har lige sat en ny porcelænssikring i og opdagede da, at den ene 50W GU10 spot var sprunget, og det kan vel have gjort, at sikringen ryger - især når det ikke var en Træg.
Den nye jeg købte ved Harald Skrald i dag er heller ikke T, men der stod, den var til en touch-lysdæmper.
Jeg vovede forsøget, og det virker p.t.

Hvis jeg får yderligere problemer, skal jeg vel bare skifte til en Træg ? Korrekt ???

Tak for hjælp.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-01-14 18:43

Husk at lukke spørgsmålet

Falcham

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-01-14 22:14

Citat
Hvis jeg får yderligere problemer, skal jeg vel bare skifte til en Træg ? Korrekt ???

JA, for hvis der var en fejl på anlægget ville sikringen springe med det samme.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 26-01-14 22:43

Tak for svaret Hejdu58 og tak for indsatsen til Falcham.

Jeg kan forstå, at jeg skal være forsigtig med glassikring - den var også helt sort og gik i stykker ved udtagning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-01-14 22:56

Selv Tak myg

Ja det skal helst være sand fyldte/porselæns sikringer der sættes i, de er det der hedder flammesikret.