/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Brønsholmdal
Fra : fj2901
Vist : 1031 gange
500 point
Dato : 16-01-14 10:28

Jeg søger oplysninger om Brønsholmsdal og især Forstander Anders Christensen ca, 1860

Med venlig hilsen Finn Jensen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 11:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 11:19

Undskyld, det var en tekstil fabrik jeg fandt, ikke en skole?

Jeg finder ingen forstander Anders Christensen på den tid.

Hvilken type skole drejer det sig om??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 14:08

Noget tyder på at forpagteren Anders Kristensen var med k?
Jo ikke ligegyldigt når man skal søge...

"
folkestyre i Karlebos historie, sogneforstanderskabet, sit konstituerende møde, 11 . januar 1842. Tryk: 600 ..... Af Erik Andersen og Jens Erik Christiansen. .... forældre igen var forpagter på Brønsholmsdal Anders Kristensen og Hustru.
"
Fundet her:
http://www.lokalhistoriske-forening.dk/files/Download/Ryttersk_Foraar_2012.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 14:14

side 17 nederst

Ellens mor, Dorthe Kirstine, er også født og opvokset i huset i Vejenbrød
og boede hjemme, da hun fik sit første barn med Ellens fader, Lars, hvis
forældre igen var forpagter på Brønsholmsdal Anders Kristensen og Hustru
Gunild Larsen.
Vi kan gennem folketællingerne i nogen grad følge, hvor hun har opholdt
sig. I 1890 og i 1901 bor hun hjemme hos forældrene, og selv efter deres død

fortsætter på side 18...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 14:29

Nok dette sogn:

Karlebo sogn, Lynge-Kronborg herred, Frederiksborg amt (2)

Fra sognetræf...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 14:51

Der kunne du godt have nævnt Finn, jeg troede det var en stats eller højskole.

Karlebo-bønderne blæste til samling i hornene under oprøret mod den enevældige konge. ... - protokollen 1865-1890 fra Fattig- og Arbejdsanstalten på Brønsholmsdal.

Men efter et par timer nærmer vi os...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 15:06
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 15:22

Her finder du andre der kan hjælpe dig i denne lokal historiske søgning:

https://www.facebook.com/pages/Fredensborg-Lokalhistoriske-Museum-og-Karlebo-Lokalhistoriske-Forening/65748609608

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-14 19:28

Der hvor jeg kommer fra kaldte vi det et fattighjem, men ikke til en pris:

http://hoersholm.lokalavisen.dk/broensholmsdal-i-kokkedal-solgt-for-75-millioner-/20091007/artikler/910079916/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-01-14 01:13
Kommentar
Fra : LMu

Dato : 27-01-14 18:42

Forstander Anders Christensen døde 45 år gammel på sygehuset i Hillerød den 7. marts 1866 og blev begravet på Hørsholm Kirkegård den 13. marts 1866

Kilder: KB fra Karlebo, Frederiksborg Amt, 1862 - 1882, opsl. 227 og KB Hørsholm 1847 – 1881, opslag 28

Ifølge kilderne var Anders Christensen Inspecteur ved Arbeidsanstal   ten paa Brønsholmsdal, og Lieutenant.
Den sidste oplysning giver mulighed for at søge flere oplysninger i de militære arkiver på Rigsarkivet. Start eventuelt med at se i disse:
"Berliens kartotek over danske og norske officerer 1679 - 1950" og
"Kartotek over Fodfolkets underofficerer 1800 - 1960" og
"Kartotek over Fodfolkets underofficerer og spillemænd 1800 - 1960"

hilsen
Leif