/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Løbsk vandmåler.
Fra : horseman
Vist : 971 gange
100 point
Dato : 13-01-14 11:58

Min kæreste bor alene i et hus. I underetagen har hun en enlig kvindelig lejer. I 2012 var vandforbruget 362 kubikmeter, hvilket er højt for 2 personer; og hun er ikke hjemme 2 dage om ugen! Men i 2013 var vandforbruget 753 kubikmeter!
En mand fra vandværket var ude, og konstaterede at underboens toilet løb en smule. Kan dette virkelig være grunden til det enorme forbrug? Og skal min kæreste virkelig betale en regning på 37.650 kr.?! Hvad kan hun gøre?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-01-14 12:10

Citat
Kan dette virkelig være grunden til det enorme forbrug?

Ja

Citat
Og skal min kæreste virkelig betale en regning på 37.650 kr.?!

Ja, hvis det er fælles vandmåler!

Citat
Hvad kan hun gøre?

Prøve at klage til vandforsyningen, men det hjælper nok ikke

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-01-14 12:21

man har selv ansvar for sit vandforbrug , en måde at gøre det på ar at tjække vandmåleren når der ingen forbrug er . så skal vandmålren stå stille.. Der kan muligvis eftergives noget af vandregningen når man ikke selv er skyld i det ., og et tror jeg ikke i jeres tilfælde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 12:26

cirka 2 kubikmeter, 2 tusind liter pr. dag, det er ca. 80 liter i timen, 1,33 liter i minuttet eller 22 milliliter pr. sekund. Det er "ikke ret meget", men får vandet i kummen til at skælve.
Der kan fornyes mange cisterneventilpakninger for det beløb eller adskillige splinternye WCer med vandspareskyl. Sidst fruen og jeg købte, var det vist omkring 2600 incl. fragt. dertil kom et sæde. der er endda råderum til at få en professionel VVSer til at skifte det. Men hans pris for WCet er nok noget højere.
vh
pbp

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-01-14 12:30

DER ER HUL PÅ ET RØRET EFTER MÅLEREN, har set det før og det skal stoppes med det samme!
Håber at hun er forsikret! 362 kubikmeter - 362000 liter vand - vi er hos os to personer med bad hver dag - samt vanding af haven (1500 kvm.) det meste af sommeren, og vi har brugt 61kbm.
Få fat i forsikringsselskabet!!
MV2

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-01-14 12:33

normal forbrug er ca. 100 liter vand pr. dag pr. person

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-01-14 12:39

spørgeren oplyser jo selv at det er et toilet som ikke holder tæt og det kan sagtens være skyld i det store forbrug

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-01-14 12:47

Skaden er desværre sket,men et lille tip,der kan forhindre den helt store katastrofe:

Hver den 1.,aflæs alt vand-el. Så er det også nemt at se,om viseren kører ved nul forbrug. Og derved konstatere en utæthed. Ved samme lejlighed,"masserer" jeg lige de små "snaphaner",ved at dreje dem tyve gange frem/tilbage....har det med at sætte sig fast i kalk,når man endelig skal bruge dem.

...også el. Så en familie,der blev afkrævet en uhyrlig beløb i strøm,fordi der var fejl i måleren.

Altså,aflæs hver måned. Det betaler sig,

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-14 14:29

Citat
Min kæreste bor alene i et hus. I underetagen har hun en enlig kvindelig lejer. I 2012 var vandforbruget 362 kubikmeter, hvilket er højt for 2 personer; og hun er ikke hjemme 2 dage om ugen! Men i 2013 var vandforbruget 753 kubikmeter!

Normal forbruget for en person er ca. 45 kubikmeter vand pr år, 2 personer = 90 kubokmeter, SÅ et forbrug på 362 kubikmeter i 2012 burde få alarmklukkerne til at ringe!
Og et forbrug på 753 kubikmeter i 2013 er da helt galt, der er noget af en utæthed et sted, men hvor?
Citat
En mand fra vandværket var ude, og konstaterede at underboens toilet løb en smule.
Kan dette virkelig være grunden til det enorme forbrug?

"toilet løb en smule" hvad er en smule? 753 kubikmeter vand pr år : 8760 timer pr år = 85,96 liter vand i timen = 1,4326 liter i minuttet og det er meget
Så jeg tror ikke kun at det er toilet der løber en smule
Hvis der løb så meget vand i torilettet ville en normal begavet mand fra vandværket da lukke for hanen til toilettet øjeblikkeligt.
Så det tyder på at der også er et brud et andet sted i huset, med det store forbrug af vand til 2 personer.

FEJLSØGNING: Luk for hanen til toilet og se om der er forbrug på vanduret, der må intet forbrug være når der ikke bruges vand, hvis der er forbrug er der et brud der skal findes og så er det nok en forsikring for vandskade der skal tjekkes.
Men hvis der ingen forbrug er, vil jeg aflæse vanduret med alle tal efter kommaet, og så aftappe 20 liter vand og aflæse vanduret igen og se om der viser et forbrug på 20 liter vand, for der er ingen der siger at det tæller rigtig for 753 kubikmeter vand på et år er meget.
Citat
Og skal min kæreste virkelig betale en regning på 37.650 kr.?! Hvad kan hun gøre?
ja der er nok ikke så meget at gøre, det er ikke vandværket fejl og de vil somregel ha deres penge, med mindre at vanduret viser forkert.
Hvis der er et brud et sted i huset er det nok et forsikrings spørgsmål.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-01-14 15:35

at man ikke allerede i 2012 har reageret på et så stort forbrug kan man jo kun undre sig over

men dit regnestykke passer dog ikke helt da du glemmer at fratrække deres normalfobrug

der kan godt løbe ca. 1 liter minuttet i et utæt toilet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 16:32

Hej jej123: 1 liter pr. minut er allerede oppe omkring det katastrofale, se regnestykket fra kl. 12:26

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-14 16:38

Citat
men dit regnestykke passer dog ikke helt da du glemmer at fratrække deres normalfobrug

der kan godt løbe ca. 1 liter minuttet i et utæt toilet

Om der løber 1,4326 liter vand eller 1,2614 liter vand i minuttet i et utæt toilet er så meget vand at det ikke kan undgås at se og høre det, og man vil da få gjort noget ved det, så jeg tror ikke kun det er toilettet der er utæt med det store forbrug.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-14 17:02

Det er så meget vand der løber igennem toilettet at det ikke vil virke hvis det det er bundpakningen der er utæt, for der vil ikke være vand i cisternen. Det kan kun løbe så meget vand igennem toilettet ved at det er selve lukkeventilen der er meget utæt så når cisternen er fyldt lukker den ikke og vandet stiger til over overløbet og ud i toilettet og det kan HØRES og det tror jeg ikke der er nogen der vil blive ved med at høre på.
Men på den anden side det er så meget vand at det undre mig at der ikke er opdaget at der er fugt/vand et sted i huset eller på grunden, så jeg vil tjekke vanduret.

Og man får da håbe på at horseman har fået tjek/løst problemet med vandforbruget, for det her kræver aksen her og nu og ikke vente på svar her på kandu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-14 17:11

Tja - normalforbrug er vel omkring 50 kubikmeter pr person om året, så et overforbrug på mere end 50 % burde få nogle klokker til at ringe.
753 kubikmeter er tæt på forbruget her i vores lille vandværk (800 kubikmeter/ år) - men det er altså vand til 7 husstande med ca 14 beboere.
Det er altså ret meget vand til 2 personer.

Den måler og rørsystem bør kontrolleres.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-01-14 17:38

Tak for foreløbig mange gode svar. Er der ikke en vis enighed om, at en umærkelig løben i wc ikke kan føre til det forbrug.
Min kæreste er den pligtskyldige type, der bare har betalt. Men nu forstår jeg bedre hendes nervøsitet, når jeg bare har ladet vandet løbe en anelse, inden jeg tappede vand til kaffe!!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-14 18:27

Horseman du har vel for h..... allerede tjekket om vanduret køre når der er lukket for hanen ved toilettet vis ikke så er det nu det skal tjekkes, for at finde årsagen.
Og toilettet skal laves/udskiftes til et nyt med lavt forbrug.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-01-14 18:27

Det er jo smart i disse PC tider, at aflæse som en foreslog, en gang i måneden, mindst og lægge det ind i en Excel regneark, det har jeg med både vand, varme, og el forbrug, Excel kan jo selv nemt sættes til at udregne dagsforbrug og dags pris osv. afhængig af fantasien.

Toiletter skal selvfølgelig ikke løbe, men det kan være, man gerne vil kontrollere det og er det ikke meget, tager man et stykke toiletpapir på fingeren og holder det på toilet bagsiden under brædtet, det er som regel der det løber ned, så kan man nemt se om det løber lidt eller meget, hele tiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 20:00

Citat
Hej jej123: 1 liter pr. minut er allerede oppe omkring det katastrofale, se regnestykket fra kl. 12:26

Og så HELT FRA 2012 = enten en meget dårlig vittighed fra spørger eller også er vedkommende uegnet til at have en vandmåler = uden offentlig aflæsning - hver dag / samt så meget andet som sikkert skal gennem det offentlige for at kunne godkendes....... for visse mennesker i DK.
At det stadig fortsætter = SVINERI fra jeres side af.

Min måler blev udskiftet? grundet for lille forbrug = men det sikkert en helt anden sag, da de troede at jeg havde fikset måleren, eller jeg gik uden om den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-14 20:47

Altså - hvis du vil ordne det vandproblem, via lidt computer-skriveri, får du nok ikke løst problemet.

Der skal måles og undersøges manuelt, for at finde årsagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 21:45

Citat
Der skal måles og undersøges manuelt,

SÆT EN PROP I RØRET = FØR MÅLEREN.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-01-14 21:46

Det er ikke altid man kan høre hvæs fra ventiler i et kloset, heller ikke rislen af vand da det kræver flere ujævnheder vandet skal forcere.
Jeg havde også et kloset der løb, og jeg opdagede det kun fordi at lyset fra en skarp belysning tilfældigvis ramte vandoverfladen i en vinkel så jeg kunne se bølgebevægelser.
Må have været en få dage gammel fejl, jeg havde jo nok opdaget det alligevel når farvet rengøringsmiddel var blevet skyllet væk fra indersiden af.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-14 22:52

http://www.dongenergy.dk/privat/energitips/tjekditforbrug/gennemsnitsforbrug/vandforbrug/Pages/typiskvandforbrug.aspx

Typisk vandforbrug
Ca. 30 % af din boligs samlede energiforbrug går til at varme vand med. Det generelle vandforbrug er faldet med 12 % fra 2000-2010. Til gengæld er forbruget af varmt vand steget, bl.a. fordi vi går mere i bad.

Så meget vand bruger en typisk dansk husstand
pr. person
Bad og personlig hygiejne 40 liter pr. døgn (36%)
Toiletskyl 30 liter pr. døgn (27%)
Tøjvask 14 liter pr. døgn (13%)
Opvask/rengøring 11 liter pr. døgn (10%)
Mad/drikke 8 liter pr. døgn (7%)
Øvrigt 8 liter pr. døgn (7%)

Én person brugte i 2010 gennemsnitligt 110 og i 2011 108 liter i døgnet – det bliver til cirka 40 m3 om året.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 14-01-14 06:55

Jeg takker stadig for interessen. Lige et par oplysninger:

1. Min kæreste fik naturligvis udskiftet toilettet så hurtigt som muligt efter nytår. Og holder nu øje med vandmåleren!

2. Vi har ikke fælles økonomi og jeg har aldrig selv set måleren, som befinder sig i underboens lejlighed.

3. Jeg er bange for, at der i alt for mange år, har været et for højt forbrug? Hun har altid været nervøs, når jeg lod vandet løbe lidt inden kaffebrygning!

4. Men hun lider for pokker af blærepolypper og må opereres regelmæssigt! Så jeg har hørt, at det er klogt at lade vandet løbe lidt? Kemikalier?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 14-01-14 07:14

man bliver ikke syg af vand leveret fra danske vandværker , der bliver løbende taget prøver af kvaliteten

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 14-01-14 07:16

er dit vandforbrug blevet normalt efter skift af toilettet ??

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 14-01-14 09:44
Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 14-01-14 15:08

1.
Installer bi-målere, hvor du mener, det er nødvendigt.
Det koster lidt, men så ved du, hvor fejlen er.
2.
Start med at klage over regningen.
Hvis du ikke kan undgå regningen, så
del med lejeren og
bed vandværket om en rimelig afdrags-ordning.
w.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 03-03-14 14:38

Hvis der er tvivl om målerens rigtighed kan man forlange at vandværket sendet den til verifikation hos en tredieparts laboratorium. Måler den rigtig betaler forbrugeren, måler den forkert betaler for vandværket verifikationen. (også penge tilbage for vand)

Kommentar
Fra : Klaudi