/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilken brændeovn skal man vælge?
Fra : Poul-Henriksen
Vist : 232 gange
20 point
Dato : 12-01-14 22:48

Hej hej herinde.

Jeg står og skal ud og købe en ny brændeovn til vores sommerhus. Der står en gammel en i forvejen med skorsten og det hele. Så jeg er på udkig efter en billig brændeovn som kan bruges i et sommerhus. Jeg har kigget lidt på aduro og termatech brændeovne som dem her
http://danskpejsecenter.dk/produkter/19-braendeovne/

Mit spørgsmål lyder på om de er gode nok selvom at de ikke er så dyre. Den skal jo bare bruges i et sommerhus.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 02:04

Hellere lille end for stor - hvad fejler den du har.
Selv har jeg en Viking 3 lille men særdeles effektiv, den bruges som eneste varmekilde hos mig, bortset fra når der er knap minus 20* udenfor med blæst - så skal der lige en elovn i stikket.

Vær opmærksom på at du muligvis også skal til at skifte skorstenen, ved nyopsætning af ny ovn, men det ved din skorstensfejer alt om.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 02:05

Citat
skifte skorstenen

Hvis den er af stål

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 02:27

Tank undersøgte for nogle år siden markedet og fandt, at Asgård2 brændte rent med fin udnyttelse af brændværdien. Mine erfaringer med den modsiger det aldeles ikke; jeg skal betydeligt sjældnere i brændeskuret.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 02:28

Det skal være Tænk, forbrugerrådets blad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-14 16:40

Umiddelbart ville jeg vælge en i støbejern.
Jeg har selv en Morsø kørende fra 70,erne.
Den er god men jeg mangler en askeskuffe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 17:26
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-01-14 18:14

Du skal nok lige fortælle lidt om hvordan den skal bruges. Er det primært for hyggens skyld, eller skal den bruges som primær varmekilde? Hvor stort er rummet der skal opvarmes?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 20:00

Den nævnte Asgård2 varmer 30-70 kvadratmeter afhængigt af isoleringsgrad og er vistnok en af de billigste og bedste, der kan fås, svanemærket, DIN-mærket, godkendt i Østrig og Sverige (og DK).