/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Kraftigste kalkfjerner på jorden?
Fra : Flemsen
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 12-01-14 20:49

Hej med jer.

På mit badeværelsesgulv har jeg små fliser (ca. 3x3cm) med heftigt meget kalk på. Det har været der i næsten 4 år.
Jeg kan ikke få det væk med citronsyre (Har prøvet 4 gange) og skrubbet helt vildt med en svamp.

Nogen der ved om der er andet jeg kan gøre?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-14 21:12

Rens det godt og grundigt med en grundrens, for at fjerne sæberester mm
tag så noget vat og hæld eddikesyre (32%) på, læg det på fliserne og lad det trække noget tid
prøv dig frem!

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 12-01-14 21:54

saltsyre, men vær hurtig til at skylle efter.

det er skrappe sager.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-14 22:03

Uanset middel så sørg for at fugerne er godt våde så de ikke suger midlet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-01-14 22:52

Fugt gulvet især fugerne skal være mættet med vand, brug handsker, hæld eddikesyre 32% på en klud så den er gennemvædet og læg den på fliserne, vendt ca. ½ -1.time, skrup kalken af, evt. med en grøn skuresvamp, en skraber til keramikkomfur kan også bruges, skyld godt efter, gentag hvis der er kalk tilbage,

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-01-14 07:10

Jeg vil også mene, at eddikesyre burde kunne gøre det.

Brus gulvet over med vand, så fugerne bliver mættet, ellers vil de blive ødelagt af eddikesyren, og lad det meste af vandet løbe ned i afløbet.

Hæld derefter eddikesyre på gulvet, og lad det være en halv times tid, skyl det så af, og gentag processen 1-2 gange.

Min erfaring er, at det er nok, at skrubbe med en af de billige opvaskebørster, en af dem med plastikbørster.

Godkendelse af svar
Fra : Flemsen

Dato : 15-01-14 08:13

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-14 16:39

velbekomme