/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Gøre knivskaft i træ mere rug/friktion?
Fra : jobestar
Vist : 994 gange
100 point
Dato : 12-01-14 16:55

Hej jeg tænkte jagtfolket måske har nogle tips her.

Har købt nogle IKEA kokkeknive med træskaft. Jeg er glad for dem, men når jeg har tørre hænder, så er der ikke meget friktion i skaftet og de glider.

Har i nogle tips, kan jeg måske slibe træet med sandpapir, så det får en mere rug overflade?

eller risikerer jeg at ødelægge træet ved at åbne det? Der er så mange regler, jeg ved ikke så meget om træ.

info om kniven:
Greb: Højtryks lamineret finer (Pakkawood)

Det er SLITBAR serien her:

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30131066/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-14 18:46

Jeg ved ikke om det er hygiejnisk, men tænker på gummiovertræk.
Der findes noget som hedder krympeflex som trækker sig sammen ved varmen fra en hårtørrer.
Det kan skæres af igen.

Måske det kunne hjælpe.

Krympeflex bruges af elektronik folk og elektrikere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-01-14 19:41

Du kunne give det et skud af dette - naturligt, men om det også er hygiejnisk? det bliver hård med tiden og giver ´knupper´ så man bedre kan holde.
http://www.sportsmate.com/pi/SELECT_Harpiks_Spray_40103_718.aspx

Ellers kunne du prøve med Kaustisk soda, det får træ til at rejse træ årene - men dit er laminat, så ved ikke om det vil virke

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-01-14 20:19

Jeg kan foreslå to muligheder:

1. Hold bedre fat på kniven -
eller få fat på et stykke cykelslange, som du trækker udenpå skæftet. Ser ikke kønt ud - men kan bruges. På akkurat samme måde som de fleste rigtige mænd.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-14 20:35

Det med cykelslangen er faktisk det jeg vil gøre, men krympeflex smyger sig om skaftet og lukker for snavs.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-01-14 23:45

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.burcharth.dk%2Fda%2Fprodukter%2Fslanger%2Fgummislanger&ei=HRrTUrvzG6fZ4ASmv4GQCg&usg=AFQjCNH8LO5BN_wHat3yHJaUZDy3-e2r_w&bvm=bv.59026428,d.bGE

Her er et link, hvor du kan finde alle de mere eller mindre sofistikerede slanger - for enhver smag.

Noget helt andet er, at man i sportsforretninger kan købe selvklæbende grebstape til tennisketchere.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-01-14 23:47

Aha!!!! Brug en gummihandske - pudret indvendig med talkum. Så kan du holde fast i kniven.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 01:38

Kan man få krympeflex i den størrelse? mener kun det er til mindre ledninger.
Du kan få noget i tape form, med samme egenskaber som krympeflex.
http://www.melbye.com/no/energinett-1/kabeltilbehor-1-kv/tape-elektriske/tape-krympetape-nitto-nw1250-2/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-14 12:06

Bare et eksempel på størrelse.
http://www.el-supply.dk/?Gid=286&VNr=7540.39

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-14 13:13

Hvis der er brugt lamineret træ til skæftet, så glem alt om kemi !!!! Det meste opløser limen i lamineringen !
Brug derimod meget fint sandpapir og slib i træets åreretning. Når alt lak er fjernet og træet er rengjort mekanisk, påfør et lag vaselineolie og lad det tørre ind i træet mindst et døgn - du skal formodentlig gentage processen 2 - 3 gange
Vaselineolie er fortrinligt til behandling af træ også store flader som f.eks. en bejset bordplade !
Følg vejledningen der følger med produktet - kan købes i f.eks. Matas eller hos farvehandleren.

Et råd om behandling af knive er: Vask manuelt enhver kniv man vil beholde skarp og med et pænt greb

God fornøjelse !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-01-14 14:47

Rådvad Classic - det er sagen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-01-14 08:10

Æhhh Tonganeser !!

Kan en Rådvad Classic bruges til at skære RUGbrød med ?? Måske specielt når man har en RUGhåret hønsehøg ??

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-01-14 18:26

OK! En spøjs lille detalje. Havde set den.

Mvh. Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 22-01-14 14:03

Tak for svaret Øjenvidnet4. Sorry jeg var så sen om at vende tilbage. Men det må jeg prøve!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-01-14 21:22

Mange tak for point, jobestar !

Held og lykke med arbejdet.

ØV4