/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
CTEK MXS 3,8 batterilader
Fra : BerndJ
Vist : 429 gange
100 point
Dato : 11-01-14 15:51

Hej ...
FDM sælger for tiden CTEK MXS 3,8 batterilader til 399 kr. Jeg efterlyser erfaringer fra Kandu'ere som kender og har brugt denne batterilader: er den pengene værd? duer den?? Kan den virkelig "genopleve" næsten "døde" batterier??
På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-14 16:34

Problemet med helt afladte batterier er, at de ret hurtigt bliver defekte, dvs kortslutter i cellerne.
Ingen lader kan få liv i defekte kortsluttede batterier.

Men batterier som er helt afladt, kræver som regel en speciel ladeteknik, for ikke at overbelaste laderen.
Samtidigt skal laderen være tilsluttet så længe, at man som regel glemmer at kontrollere spændingen, hvorefter der er fare for overladning på batteriet, hvilket også vil ødelægge batteriet.

CTEK laderen kan begge dele : impulsladning på helt afladte batterier, og automatisk overvågning/afbrydelse/genoptagelse af ladespændingen på batteriet.
Det indebærer også, at CTEK laderen er perfekt til vedligeholdesesladning af batterier, som står ubenyttet i længere perioder.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 11-01-14 16:45

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : Gambrinus