/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
APV Varmeveksler - retning ?
Fra : TGR
Vist : 868 gange
200 point
Dato : 11-01-14 15:07

Hej.
Min APV U229R pladevarmeveksler (fjernvarme-varmt vand) er blevet utæt, så jeg har skaffet en anden (samme nr). Men, det slog mig, er det ligemeget HVORDAN den skal vende ?? (Typemærket sidder iøvrigt på modsatte side (i forhold til sammenspænde-boltene) på den ny .....

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-01-14 18:46

I virkeligheden betyder det nok ikke så meget - men det mest effektive er at sætte det som en modstrømvarmeveksler.
http://da.wikipedia.org/wiki/Varmeveksler

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-14 18:55

Det vigtigste er at ind og udløb sidder rigtigt.
Men det må stå på veksleren.
Det er ikke til at se her https://www.sanistaal.com/da/produkter/vvs-og-va/varme/kedlervvb-veksleretilbehoer/vekslere/apv/c-212095/998575/apv-varmeveksler-u229r-misolering.aspx

Hvordan boltene vender betyder ikke så meget.
Mit umiddelbare gæt er at du bare kan sætte den på, og står der ikke noget, og de ellers er ens, så betyder det ikke så meget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-14 20:31

Da varmeværket afregner efter temperaturfald pr m3 er det ligemeget.
Men nogle varmeværker tager en merpris hvis deres vand ikke er kølet nok ned, er det bedst at forbinde som modstrøm. Altså dit kolde vand kommer ind, hvor deres vand går ud.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : TGR

Dato : 11-01-14 21:01

Tak for svaret Eyvind.
Ja, der stod INTET på den - og intet og finde på nettet.
Så den kom bare på Og det virker perfekt.