/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondens i skuret med Trapez plader
Fra : lhg1
Vist : 2973 gange
200 point
Dato : 10-01-14 22:29

Hej

Jeg oplever i denne tid at temmeligt meget vand på undersiden af taget til mit skur.

Det er med tagplader i gennemsigtig blåtonet trapez.

Mit spørgsmål, er dette kondens, det er i store dråber der hænger under taget?
Ved nogen præcis hvad der er årsagen. (Min forestilling er at kondens dannes når solen opvarmer skuret og taget fortsat er meget koldt i dette vejr.)

Og vil et ikke gennemsigtigt tag, som eks. Bituwel eller stål helt undgå problemet?

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-01-14 22:44

Det er kondens - jeg har samme problem på terrassen.
Den dannes af forskelle i temperaturen på hver side af taget - og af is på undersiden i frost/tø perioder.
Der skal være 2 lag med luft imellem til at isolere, for at fænomenet helt undgår, og uden at vide det konkret vil jeg mene at problemet også er der på metaltag samt tykt tjærepaptag (Bituwel). Måske kan de forskellige materialer holde bedre eller dårligere på fugten, så det drypper mere eller mindre, men kondens vil der være - selv med god udluftning.
Isolering er svaret

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-01-14 22:54

Luftfugtigheden er pt. 95% udenfor, så det er der ikke noget underligt i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-01-14 00:48

Om natten er jorden varmere end luften og tagpladerne. Den vanddamp, som stiger op fra jorden vil derfor kondensere på tagpladerne. Hvis der var dampspærre på gulvet og ingen fugt udefra, ville der ikke komme kondens indvendig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-14 07:10

Har samme problem, løsningen er vist at skifte til termotag, men det er jeg for fedtet/doven til

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-01-14 11:44

I vores redskabsskur på 4,5 m2, er taget godt nok med træplade med tagpap, men ikke desto mindre havde jeg en del fugt der inde. Der er trægulv i skuret. Først satte jeg en stor ventilationsrist i for neden i det ene hjørne, det hjalp ikke rigtigt noget, så satte jeg en rist mere i øverst oppe i det modsatte hjørne, det hjalp lidt. Så satte jeg en lille ventilator i øverst oppe modsat den øverste rist. Den kører på døgnur. stoppet to timer - kører ½ time osv. som det er med fugten lige nu, kører den 15 min pr. time of stoppet 45 min.

Jeg har nu ikke fugt på væge/loft, efter ventilatoren og ristene er etableret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-14 14:50

Jeg blev også træt af at skulle rustbehandle mit værktøj hver sommer.
Af med den blåtonede.
På med en finerplade
5 cm rockwool (lægtehøjde)
på med endnu en finerplade
på med noget svejse tagpap

Ingen kondens, og nu er det heller ikke så koldt når konen jager mig der ud og overnatte.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-01-14 15:10

Det bedste man kan gøre er at isolere med mindst 50 mm mineraluld eller polystyren. Derefter, meget vigtigt, 0,2 mm dampstandsende plastfolie, som kan fås på byggemarked. Plastfolien skal være fuldstændig tillukket mod isoleringen, helst med specialtape. Plastfolien skal overlappe mindst 10 cm ved samling. I siderne skal der være lidt ekstra, så det kan fastgøres til væggen. Under skrues så gipsplader eller lign. loftbeklædning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-14 17:21

polystyren er det ikke brandfarligt. ?????

Jeg glemte også lige dampspærre mellem underste finerplade og rockwool.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-01-14 17:30

Det eneste der virker, er termotag Ingen kondens overhovedet, men desværre lidt dyrt

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-01-14 18:20

Jeg vil tro du kan bygge isolering med mineraluld/polystyren for mindre end 150 kr/kvm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-14 18:33

Måske er Polystyren ikke så godt i en tagkonstruktion.
http://da.wikipedia.org/wiki/Polystyren_(ekspanderet)

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-01-14 18:36

Polystyren er udmærket og godkendt, hvis der lægges gipsplader udenpå.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-01-14 11:02

Hør venner: lhg1 er nysgerrig efter årsagen; han har ikke bedt om byggeanvisninger - eller har han?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-14 11:07

Citat
Og vil et ikke gennemsigtigt tag, som eks. Bituwel eller stål helt undgå problemet?

Nej.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 12-01-14 17:27

Hej

Håbet var at høre om der var tag der var bedre.
Jeg kan forstå at problemet også er der ved stål og Bituwell, jeg ved ikke om det er bedre en det blåtonet?

Men eller lyder det til et isoleret tag.
- Altså enten termoplastplader
- eller et isoleret tag.

Er der nogen der har et skur med bituwell plader som ved hvor stort problemet er der?

Mvh
LHG

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-14 18:38

Jeg tænkte nok du ville høre om noget der var bedre...................derfor disse konstruktions forslag.

Jeg havde trapez plader på mit skur........................og en masse dråber.
Finer - dampspærre - rockwool - finer - tagpap............................................ingen dråber.

Årsagen er uens temperatur på over og underside samt fugtig luft som kondenserer på den varme side.
Med dampspærre på den "varme" side vil varm fugtig luft ikke møde kulden og derfor ikke kondensere

Bitumen plader har ikke nogen stor isoleringsværdi, og kondensproblemet vil være det samme

Min carport har trapez plader og .................................drypper til tider

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-01-14 00:46

Fordelen ved trapezplader er at de nemt kan udskiftes udefra, når livslængden af pladerne er udløbet. De kan jo nemt skrues af og erstattes af nye. Bituwell kender jeg ikke.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 15-01-14 16:22

Tak for svaret Eyvind.