/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tøjvask 40° eller 60°?
Fra : werter
Vist : 791 gange
100 point
Dato : 10-01-14 19:00

På det undertøj jeg har købt, står der max 40°
Det påstås, at bakterier først dræbes ved 60°

Hvad sker der hvis man vasker tøjet på 60°
Eller er det bakteriedræbende enzymer i vaskepulver?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-01-14 19:12

Uanset om du vasker på 40 eller 60 kan bakterierne ikke dræbes. Men du kan reducere antallet ved at vaske tøjet. Jeg vil anbefale at holde dig til anvisningen. Hvis du har behov, kunne du måske købe desinfektionsmiddel.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 10-01-14 19:13

Nu bliver baktusserne jo udsat for både temperatur og kemi. Hvis tøjet lugter OK efter 40 graders vask, så brug det. Der er sæbe, syntetiske detergenter og enzymer i pulveret, som nedbryder bakteriernes hinder. Du vasker jo heller ikke dig selv ved 60 grader, snarere ved 38.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-01-14 20:12

Ja, og det er det gælder om, er at udvaske det skidt og fedt i tøjet, hvor bakterierne trives. Det svarer til at vaske sine hænder, hvor man fjerner fedt fra huden, hvor bakterier trives.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 10-01-14 21:12

@ Thyregod8

Jojo meen se lige her fedt kan jo være direkte sundt , altså UDEN på huden

Når der er balance i hudens økosystem, har huden en pH-værdi på ca. 5,5. Det er gunstigt for de gode og sunde mikroorganismer, som er tilpasset mennesket og findes i tusindvis på hver eneste kvadratcentimeter på vores hud. Skadelige bakterier og svampe kan derimod ikke trives i det sure miljø. Den sure pH-værdi stabiliserer hudens funktion som beskyttelsesbarriere ved at genopbygge tab af fedt i hornlaget.

En anden virkning af en pH-værdi på 5,5 er, at det modvirker vandtab indefra og indtrængning af forurening udefra. Derfor er hudens beskyttelses- barrieres/syrekappes funktion vigtig.

Forandringer i hudens pH-værdi – fx gennem brug af hudplejeprodukter, der ikke har en pH-værdi på 5,5, – forringer beskyttelsesbarrierens/syrekappens beskyttende funktion. Det medfører, at man har større risiko for at blive ramt af hudinfektioner, udtørring, hudirritationer og allergier.

Og linket : http://www.sebamed.dk/Om-Sebamed-dansk/

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 10-01-14 21:13

Citat
Der er sæbe, syntetiske detergenter og enzymer i pulveret, som nedbryder bakteriernes hinder. Du vasker jo heller ikke dig selv ved 60 grader, snarere ved 38.

Det er ikke helt korrekt, pbp_et - og vask af tøj og krop kan nu ikke helt sammenlignes.

Trusser og lignende, hvor for eksempel Coli-bakterier fra afføring ofte kan risikere at forekomme, bliver ikke rene under en vask ved 40 grader, selv med masser af kemi i vaskemidlet.

Så du skal op på 60 grader til undertøj, håndklæder og sengetøj, hvis du vil have det ordentligt rent.

Mange er af spare- og miljøhensyn næsten holdt op med at vaske ved mere end 30-40 grader, og det er faktisk noget svineri.

http://sondagsavisen.dk/2013/52/vi-har-tarmbakterier-paa-tojet.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-01-14 21:31

Citat
http://sondagsavisen.dk/2013/52/vi-har-tarmbakterier-paa-tojet.aspx

Mens jeg læste på linket tænkte jeg på min egen "vaske-situation".

Jeg bor i en lejet lejlighed, hvor jeg ikke kan have min egen vaskemaskine, og er derfor henvist til, at vaske i afdelingens vaskeri.

Jeg kan se, at nogle af beboerne blander alt sammen når de vasker. I samme vask kan der være karklude, viskestykker, bluser, sutsko, hundens tæppe, en pæn sort bh. Bare et eksempel, som jeg har set.

Nu ved jeg jo ikke hvilken temperatur det er vasket på.

Men efter at have læst nedenstående, fra jøjø's link, så er det jo egentlig overraskende, at vi ikke bliver syge oftere end vi gør.

Jeg, og mine 2 børn, har nu boet her, og vasket vaskeriet, i halvandet år, og ingen af os har været syge, endnu.

"Bakterierne formerer sig

Studier viser også, at bakterier og sæberester ophober sig i maskinen og bliver overført til tøjet fra maskinen, hver gang du vasker. Jo længere tid der går, jo mere formerer bakterierne sig inde i maskinen. I bare to teskefulde vand fra en ældre vaskemaskine er der blevet fundet en million bakterier. Derfor skal du indimellem vaske ved de helt høje temperaturer, forklarer Charlotte Fischer.

»Man bringer bakterierne videre fra maskinen til den næste tøjvask. Og maskinen kommer til at lugte af de bakterier og sæberester, der ophober sig. Det kan du minimere ved at vaske ved 90 grader indimellem.«

Bakterievask kan gøre dig syg

Bakteriegrøden i din vaskemaskine kan gøre dig og din familie syg. Især hvis der i forvejen er sygdom i familien, kan de lave temperatuerer overføre smitte til resten af familien via tøjet. Men også en helt rask familie kan blive syge af den beskidte vasketøjscyklus.

»Risikoen er, at fækaliebakterier og colibakterier overlever vasken, og så kan du få diarré, opkast og hovedpine,« siger lektor på professionshøjskolen Metropol Michael René. "

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 10-01-14 21:42

Hvis dit tøj er syntetisk bliver det kryllet ved for høj temp.

Hvis det er bomuld, så skal det kunne klare 60°C, det er hvad ",Tænk" vaskeprøver tøj og vaskener på, hvis det er farvet bomuld, så bør man vaske det sammen med nogle andre farvede stykker tøj.

Hvis tøj lugter af sur sved, vask tøjet. Læg tøjet ned i en spand med 2 dl eddike og 10 - 12 liter vand i min 2 timer, tag tøjet op slyng tøjet i vaskemaskinen eller lad det dryptørre, eddike tager lugten i et stykke tid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-01-14 00:44

Sjovt nok så bruger man i andre lande som f. eks. USA og Japan at vaske ved meget lavere temperaturer end vi bruger hertillands. 20 og 30 grader er almindeligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-14 13:45

Man kan ikke slå alle bakterier ihjel ved vask, hverken ved 40,60 eller 80 °.
Man skal godt op over 100° i en autoklave for at dræbe bakterier ved varme alene.

Men langt de fleste sygdomsbakterier går til ved ca, 60 til 80°. Det fadt Pasteur ud af for ca 150 år siden . Man skal stadig ved lov pasteurisere mælken får at undgå smittefare med den.

Ca 60° i lang tid med alkalisk sæbe er nok til at hæmme sygdomsbakterier ganske væsentligt og langt mere effektivt end ved 30°.
Men hvis det kun drejer sig om ens eget personlige tøj, kan højtemperaturvask vel være ligegyldigt. De samme bakterie typer bliver jo på kroppen uanset vask af tøjet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-14 13:50

til Finerstervigs oplysning så giver pH værdi som begreb kun mening i vandige opløsninger . Det er derfor meningsløs vrøvl at tale om pH på hudens yderside.

Jeg ved godt at diverse firmaer i i reklamer for diverse hudmidler skriver om pH i deres annoncer. Men det er alligevel noget meningsløst vrøvl for sund tør hud.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-01-14 21:05
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-01-14 21:24

Citat
Altså hvis du som jeg kun skifter undertøj til jul, vil jeg anbefale at vaske ved 60

Hmmm, det undertøj ville jeg nok give både forvask, pletbehandling og kogevask.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-01-14 08:18

Foreløbig mange tak til jer alle for svar. Jeg er på vej videre gennem de links, jeg har fået; og eksperimenterer selv. Vender tilbage, når jeg når til en endelig afklaring. Vl h W

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-14 10:22

Med hensyn til bakterieforskrækkelsen: Det kan undre, at USA, Japan med flere lande ikke er ramt af voldsomme koleraepidemier, når de vasker ved så lave temperaturer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-14 10:44

Citat
Med hensyn til bakterieforskrækkelsen: Det kan undre, at USA, Japan med flere lande ikke er ramt af voldsomme koleraepidemier, når de vasker ved så lave temperaturer.

Præcis.

Tænker, om det måske kan have noget med vaskemidlet at gøre. Hmmm.......

Så vidt jeg husker har jeg da hørt, eller læst, noget om, at man udvikler vaskemidler, som egner sig til, at vaske ved lavere temperaturer.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-01-14 12:00

Ja, Troldepige; tøjet kan blive rent ved lavere temperaturer, men bakterierne bliver ikke dræbt!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-14 12:04

Citat
Ja, Troldepige; tøjet kan blive rent ved lavere temperaturer, men bakterierne bliver ikke dræbt!

Det ved jeg godt. ;)

Men måske kunne det tænkes, at man kan lave et vaskemiddel, som slår bakterier ihjel ved lave temperaturer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-14 14:11

Tarmbakterier er generelt ikke farlige; det er kolera- og tuberkulosebakterier, der er farlige, men kemien er farlig for dem.
I vores indre er der billioner og atter billioner af bakterier. Hvis vi ikke har dem, dør vi.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-01-14 16:37

Citat
Altså hvis du som jeg kun skifter undertøj til jul, vil jeg anbefale at vaske ved 60

Man kan vende undertøjet undervejs, så holder det længere. Det var måske en ide.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 06-04-14 12:30

Tak til jer alle for engagerede svar.
Jeg har dog ikke fået en endegyldig konklusion.
Hvis man kun er sig selv i huset, er det så mon ikke bare egne bakterier, man bliver smittet med?
Jeg har en masse sort undertøj mærket 40°. Risikerer jeg ikke at det bliver mørt og krøllet ved 60°-vask?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-04-14 15:56

Vask det ved 30 eller 40!

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 08-04-14 15:46

Tak for dine svar! pbp_et. jeg vil følge dine overbevisende råd!