/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
2,3mm
Fra : mig-selv
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 10-01-14 09:19

Søger en rund genstand der har en diameter på 2,3mm - den behøver ikke være ret stor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 09:20

Gerne en man kan finde i sin gemmer eller værktøjskasse, men 2,3mm skal den være.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-01-14 09:35

Rund søm.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-01-14 09:39

Med lidt forsigtighed og en god fil, en god nedstryger og en skydelære kan du lave en selv!
mvh.
MV2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-01-14 09:42

Skruetrækker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-01-14 09:42

Nitte

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-01-14 10:05

Du kan sikker finde et af dine bor, hvor kroppen er 2,3mm

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-01-14 10:06

Eller et af din kones strikkepinde

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 10:20

Citat
Du kan sikker finde et af dine bor, hvor kroppen er 2,3mm

Har kun bor der er 2 og 2,5mm fandt dog en gamme skrue, den er bare 0,05 for stor

http://www.gratisimage.dk/share-3B91_52CFBAAA.html

Citat
strikkepinde

det skal da også lige prøves

Søm og nitter har jeg ikke i den størrelse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-01-14 10:24
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-14 10:31

Citat
Med lidt forsigtighed og en god fil, en god nedstryger og en skydelære kan du lave en selv!
mvh.

Jeg har tit spændt en stang, rundt søm eller andet på en boremaskine og brugt den som en slags drejebænk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 11:08

Citat
Jeg har tit spændt en stang, rundt søm eller andet på en boremaskine og brugt den som en slags drejebænk.

Har haft samme tanke, og det ender sikkert med at jeg prøver det efter - har brugt metoden til så meget andet, blandt andet til at slipe kædesaven´s kæde med en knækket fil, det gav dog ikke verdens skarpeste tænder, men når man nu er doven anlagt og samtidig nysgerrig.
Popnitter er sikkert det eneste jeg ikke har i mit arsenal af gammelt skrammel og værktøj.
Har dog et par gamle stumper fra elektrode svejseren der også nærmer sig målet.

Kommentar
Fra : kontrola1

Dato : 10-01-14 11:29

Til hvad skal du bruge 2,3mm til ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 11:45

Til at genere jeres grå hjerneceller målet er til et par lejer der skal støbes i epoxy, det gamle er slidt.
http://www.gratisimage.dk/image-ADF6_52CFCEE5.jpg

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-14 13:03

En måden at reparere hullerne på kan være:
- rids streger så du har en markering af hullernes præcise plads.
- bore eksisterende huller større, og så ny stor prop passer præcis i hullet.
- lim nye prober i opborede huller, vær opmærksom på at epoxy ikke kan limer på alle plast materialer
- Bor nye 2,3 mm huller ud fra start markering.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-14 13:30

Fantastisk som et så simpelt spørgsmål kan aktivere så mange gamle teknikere,
selv gik jeg rundt med min skydelære stillet på 2,3 mm, uden at finde noget eksakt.

Men du ved vel at symbolet for diameter er ø.
prøv at søge på "ø 2,3 mm" og du får 62000 resultater i Bing.
mon ikke du kan bruge en af dem?

Støbes i epoxy, så gør det nok ikke noget hvis hullerne er 2,4 eller 2,5 mm...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 13:36

Vil lige se om jeg ikke bare kan smide en klat ´lim´ i hullerne med en ´pind på 2,3 (eller som du skriver, en prop i hullet)
Ellers vil jeg forsøge at lave et aftryk af hele pladen og fylde aftrykket med epoxy - ellers må jeg igang med at lave en helt ny plade af noget hårdt plast/messing eller en helt anden opsætning af tandhjulene, har egentlig kun brug for en 12V motor der ikke har for mange omdrejninger, men rimelig kraft til arbejdet som den skal lave - hvis den sættes direkte på det som den skal trække - istedet for nu svag motor/ masser af omdrejninger og gennem en gearing.
Og sådan en motor må ikke være særlig stor.
Plasten (leje hullerne) blev slidt på mindre end 20 minutter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 13:42

Citat
så gør det nok ikke noget hvis hullerne er 2,4 eller 2,5 mm...

Jo, for bare da den begyndte at brokke sig over at ikke vil trække den ene vej, var der næsten intet slid at se, den kan sagtens køre baglæns uden problemer - men fremad takker den over.

Citat
Fantastisk som et så simpelt spørgsmål kan aktivere så mange gamle teknikere

Og som andre herinde, glemmer man (jeg) med tiden de forskellige symboler og fagudtryk, men mon ikke det kan forståes af almindeige mennesker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-14 14:20
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-14 14:49

"Standard" fastgørelsesskrue i en LK-NES afbryder (den der skrues ind i messingkilen med elastik om)
Den måler her hos mig 2,29 mm ej ¦

Målt med skrue ved 20° Celcius.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-14 14:51

Der skulle stå ej og så en firkant, men det ville Kandu ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-14 15:44

Citat
Målt med skrue ved 20° Celcius. [Aii, er det rigtigt?]

Hvor meget tror Du lige at 20 grader betyder

Når man industrielt fastgør f.eks lejeforinger uden svejsninger eller bolte bliver den ene del opvarmet med en blæselampe og den anden del i flydende kvælstof, og så kan 20 elefanter ikke rokke det bagefter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 17:17

Vender tilbage i veekenden med svar på det hele, har lige købt popnitter og tang (til andet brug ) og urmager file, så der bliver lidt at lave, men i skal nok få svar og måske et par billeder af resultatet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-14 19:38

Jow jow men inden da, er emnerne målt i 20° af hensyn til måleapparatets nøjagtighed.
http://peecee.dk/upload/view/429241/full

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 20:17

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 17:34

Epoxy virkede ikke, det ville ikke hæfte.
Anden form for lim ville heller ikke hæfte.
At lave en støbning - er ikke afprøvet, fik en drønende hovedpine af epoxy, så mistede lysten den dag.

Brugte loddekolben og smeltede lidt plast ind i det gamle, og nu virker det - indtil næste gang.
http://www.gratisimage.dk/image-74FB_52D41445.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-14 21:15

Alt efter hvilken plast det er, så er tagrende / modelskibs - lim godt. (eks. abs plast)

Du kunne måske:

Bore et ca. 10 mm. hul lidt ned, som passer til en prop og så lime en proppen.

Og så lave en borelære som støtter sig til de andre huller også bore det 2,3 mm. hul.
Der skal bores for med 1,5-2 mm. ellers holder målet ikke på de 2,3 og så køre boret forsigtig ned ellers maser det bare og målet bliver for stramt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 22:32

Citat
Du kunne måske:

Bore et ca. 10 mm. hul lidt ned, som passer til en prop og så lime en proppen.

Den var lidt længere oppe?
Citat
En måden at reparere hullerne på kan være:
- rids streger så du har en markering af hullernes præcise plads.
- bore eksisterende huller større, og så ny stor prop passer præcis i hullet.
- lim nye prober i opborede huller, vær opmærksom på at epoxy ikke kan limer på alle plast materialer
- Bor nye 2,3 mm huller ud fra start markering.

Men jeg gjorde det ved at smelte nyt/ andet (/%"¤" og det er ikke noget for børn (giftige dampe) ned i den eksisterende plade, og det virker indtil videre.
Har også prøvet almindelig ´hobbylim´ det ville ikke hæfte, men brænde/ smelte det holder. indtil videre.
TAK for svar og mulige og umulige - muligheder

OG BTW - det var ikke en RUMRAKET der skulle fyres af..bare en genstand på 2,3mm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-14 10:12

- øh den anvisning så jeg ikke lige -

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 18:55

Tror du løber af med gevinsten, da det var det nærmeste jeg kunne bruge = samt Epoxy hæftede ikke mere en klat lim - på olie.. eller var det olie i vand...

Og TAK for ´fræsejernet´ tror dog det bliver for voldsomt til en batteri-boremaskine/ håndholdt
med begyndende Alzheimer eller hvad de rystende mennesker hedder...