/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Billeder så de ikke fylder såmeget
Fra : BL14
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 09-01-14 20:36

Hej
Jeg mangler et program der kan lave billeder så de ikke fylder såmeget Det må gerne være en hel mappe det tager, da jeg har rigtig mange billeder jeg vil gøre mindre (ca 10000 stk)
mvh Troels

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-14 20:42

Jeg bruger FSViewer, det kan bl.a. resize en masse billeder på en gang,
og så er det GRATIS, og er på dansk!
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

En anden mulighed er Irfanview, også GRATIS og på dansk
http://www.irfanview.com/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-14 21:16

Jeg bruger XnView http://tips.bsjh.dk/xnview/ der er links til download og der er vejledning hvordan du ændrer størrelse.

Husk at du kan ikke komme tilbage til den nuværende kvalitet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-14 21:17

Her med picasa kan du gøre næsten hvad som helst, let og gratis:

http://www.frisoftware.com/c/picasa?mkwid=VaQjvjiu&pcrid=3158659750&kword=picasa&match=e

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-01-14 21:25

Picasa vil jeg ikke anbefale, den laver totalt rod i dine billeder, har forsøgt at bruge den flere gange, den er fjernet igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-14 21:56

Jeg bruger pixresizer som er gratis.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 09-01-14 22:23

Paint, som hører med til enhver Windows kan også bruges, det ligger under tilbehør

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-14 23:05

Størrelse?
Taler vi billede dimensioner ála 1024 X 512 pixels vs. 512 X 256 pixels?
..eller komprimerings grad; BMP vs. GIF vs. JPG vs. RAW vs. TIF vs. PNG osv. ?

Nogle grafikformater er 'tabsløse' og kan derfor kun komprimeres (=formindskes) data mæssigt ved at ændre billed dimensionerne.

Andre grafikformater er 'tabsgivende' og mængden af data der skal til at gemme billedet afhænger af komprimerings graden.

Tabsløse formater har altid den bedste kvalitet, medens tabsgivende fylder mindst i en given billed dimension. Det er en afvejning mellem kvalitet og kvantitet, når det kommer til hukommelsesforbrug/lagerplads.

Et program som f.eks. Photoshop ..og alle andre lign. billedbehandlingsprogrammer kan håndtere både billedstørelse og komprimerings grad. Som regel findes der en menu, når man vælger 'Gem som..', hvor man kan vælge forsk. 'gemmemetoder' ...herunder komprimerings grad (..ofte angivet i % ...eller antal bytes)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-14 23:06

Ps. Billedformater: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_file_formats
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-14 23:11

Pps. Husk: Hvis du komprimerer billeder i et tabsgivende format (f.eks. JPG) så er det en IKKE reversibel proces. Man MISTER altså billed data og kan derfor ikke genskabe 'originalen', hvis man samtidig overskriver filen ved at vælge samme navn og pladsering for billdet!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-01-14 23:21

Citat
Paint, som hører med til enhver Windows kan også bruges, det ligger under tilbehør

Bruger jeg meget..... sammen med Microsoft Photo Editor. Kan redigeres på et utal af måder.

Citat
Andre grafikformater er 'tabsgivende' og mængden af data der skal til at gemme billedet afhænger af komprimerings graden.

Nok på "papiret" rigtigt. Men jeg vil påstå,at det ikke er i en grad,så det menneskelige øje,kan opfatte det.....jeg kan ialtfald ikke.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 00:44

Citat
Jeg bruger pixresizer som er gratis.

GENIALT program, bruger det selv bare IKKE til at gøre store billeder mindre.

Og LAD VÆRE med at bruge et program der kun BESKÆRER billedet - du fortryder når du engang vil have et godt print.

Brug er program som dette, du kan smide et 1,6MB billede i det, og få et billede ud der fylder 100bkb
UDEN AT DU KAN SE FORSKEL før det forstørres et vis antal gange.
Selv bruger jeg dette;
http://fileminimizer-pictures.en.softonic.com/
Klik på free udgaven:
http://www.balesio.com/fileminimizerpictures/eng/index.php?utm_source=UPDTRv2-v3&utm_medium=UPDTRv2-v3&utm_campaign=UPDTRv2-v3

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 00:48

NB, nye billeder SLETTER ikke de gamle, de får nyt navn i samme mappe, men prøv dig frem.
Og som så meget andet, skal pc´n på arbejde, men har du en rimelig ny pc er der ikke problemer

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-14 00:57

Jeg ville vælge, at brænde dem ud på flere CD-rommer; gerne opdelt i kattegorier.
Du har så et sikkerhedskopi af dem, og du kan så nøjes med de mest aktuelle billeder liggende på din PC.
Man kan nemt forringe billedets kvalitet ved en sådan reside/komprimering, eller ved at omlægge dem i et andet format.
Billeder der er scallerbare, mister nemt denne evne, når det omlægges i et andet format.
Brug evt. en extern harddisk til lagring. Husk at lave hovedmapper og undermapper til de forskellige kategorier. Det vil hjælpe dig selv til, på en nemmere måde, at genfinde "tante Olga" blandt de mange billeder.

Gem altid original billederne, og bearbejd dem i et kopi, så der ikke går nogle tabt på af en UPS fejl.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 00:59

NB: bortset fra at gøre dem mindre, så ville det være en god ide at købe en disk, hvor du kan bevare de originale billeder, diske koster intet nu omdage og minder er altid rare at kunne hive tilbage - om 10 år eller mere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 01:01

Citat
Jeg ville vælge, at brænde dem ud på flere CD-rommer; gerne opdelt i kattegorier.
Du har så et sikkerhedskopi af dem, og du kan så nøjes med de mest aktuelle billeder liggende på din PC.

ENIG, dog ville jeg bruge en HDD da dvd skiver hurtig kan få ridser eller bare blive for gamle = langt ude i tiden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-14 01:10

Ja CD-er kan blive ridset, men du skal heller ikke brug dem til diskoskast.
Du kan beskytte dine CD-er med CD-labels. Data bliver lagret i den metaliske folie, der vender opad.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-14 01:19

Citat
men du skal heller ikke brug dem til diskoskast

Ikke mig, men jeg kunne tænke mig? at der kom familie besøg med en unge på et par år, som syntes at var vel nok sjovt - eller en tyv om natten.

Jeg har backup liggende diverse steder og på både diske eller usb pind - og ikke kun af billeder.

Nå. men det har ikke noget med spørgsmålet at gøre, jeg har givet mit bud på et godt program, som jeg ikke kunne undvære i det daglige, især når der skal oploades billeder eller andre filer programmet også kan komprimere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-01-14 09:29

Lidt uden for 'nummer':
Hvis man vil passe godt på sine DATA er det en god ide, at anvende externe HD'ere med mirror funktion:

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_mirroring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-14 10:00

Til at gemme og bare se dem på computer.............er pixresizer OK
Til senere udprintning i meget stor størrelse....ej pixresizer

Pixresizer virker på den måde at hvis et areal på 1x1 cm har 1000 små farvede firkanter,
Vil der efter en mild behandling, være 100 små farvede firkanter eller færre alt efter reduktionen----------som jeg har forstået det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-14 10:21

Backup programmer som Acronis kan pakke det hele sammen til halv størrelse
Det skal dog pakkes ud samtidig for at kunne ses.

En mulighed er jo også blue ray
http://www.itnetbutik.dk/shop/blu-ray-55c1.html?gclid=CNvhooSi87sCFYJP3godTDcA8g

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-01-14 10:41

Har lige prøvet PIXResizer, den er ganske ok til formålet, du vælger en mappe med de billeder der skal resizes, vælger ny størrelse og så vælger du hvor de skal gemmes, vælger output type (jeg bruger jpg 80%)

Eneste jeg ikke synstes om er at den ændre billedefils datoen, så billede taget 12/9-2013 bliver til 10/1-2014 hvis det er i dag jeg resizer billedet!!!

Hent det her
http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 10-01-14 16:59

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-01-14 17:47

velbekomme