/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem
Fra : amc
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 08-01-14 17:45

Hej
Jeg har en Ford Mondeo 2,5 turbo som er blevet 5 år.
Skal den have ny tandrem. Nogen siger efter 5 år andre efter 120,000 km.
Den har lige rundet 83,000 km ??????

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-14 18:40

Det kan godt passe at det enten er kilometer eller tid som bestemmer levetiden på en tandrem.
Men det ved dit Ford værksted eller dit service hæfte.

5 år ...............jeg ville skifte den.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-01-14 20:11

Gør dig selv og bilen en tjeneste: Skift den i tide dvs. NU!
Jeg ville ikke køre en meter over 100.000 km med en original tandrem, uanset hvad de lover.
Hvis den knækker skal den alligevel skiftes, men det skal ventiler og toppakning også, og det sparer du ved at gøre det i tide.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-14 21:35

Lidt tidligt, 83,000 km er ingen alder for en tandrem,
jeg tror at du med din alder og kørevaner roligt kan køre 50.000 km endnu med den?

Selv har jeg en fransk bil, hvor den danske forhandler kræver udskiftning ved 100.000 km,
mens mit tyske service værksted siger 120.000 km.

Den er nu skiftet ved ca 118.000 km, uden problemer og langt billigere i Flensborg.
Hvorfor holder en fransk bil kortere tid i Danmark end i Tyskland?

>Men det ved dit Ford værksted eller dit service hæfte.
Mest det sidste service betalings kort, nogen her vil score kassen,
men det er selvfølgelig op til dig at vente lidt...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-01-14 09:14

Citat
Gør dig selv og bilen en tjeneste: Skift den i tide dvs. NU!

Det kan vel ikke koste en formue at skifte - mod alle de skader der kan opstå, hvis den springer om en uge.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 09-01-14 10:33

Ja det skal den for at være sikker siges der at de skal skiftes efter 5 år

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-01-14 10:54

Man skal passe på,ikke at spare de forkerte steder:
Citat
Hvis den knækker skal den alligevel skiftes, men det skal ventiler og toppakning også, og det sparer du ved at gøre det i tide.

Ja,og måske er der hul i stempler. Hvilket kan være = ny motor.

Hvordan ligger det med vandpumpen?? Trækkes den af tandremmen,og der går en leje i den,kan det have samme effekt som hvis tandremmen knækker.

Selv får jeg skiftet pumpen,ved hveranden tandrems skift.

Skift...og få ro i sjælen.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-14 14:17

Tja - min Xantia (Fransk) lover 120.000 km til en tandrem.
Hvis du så hvilket hårdt job sådan en tandrem er ud for - ville du ikke spare de penge.
Samtidig kan det være en god ide, at kontrollere vandpumpen, som nok er med på den rem.

PS. Min tandrem er skiftet ved 80.000 og 160.000 km og det skulle min BX også.

Godkendelse af svar
Fra : amc

Dato : 09-01-14 19:46

Tak for svaret Eyvind.
Der bliver bestilt i næste uge.
Takker for alle svar da jeg ikke ved meget om biler.

Kommentar
Fra : Eyvind