/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forstner-, snegle- eller fladbor
Fra : onkel_kim
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 06-01-14 23:17

Jeg skal til at bore 30stk ø22 huller i egetræshåndliste og bundstykke (fyr) til 22mm balustre til hjemmelavet trappegelænder.

Hvilket bortype er mest hensigtsmæssigt - og hvorfor?
A. Forstnerbor
B. Fladbor
C. Sneglebor

?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-14 00:18

Du skal bruge det, der skærer pænest. Sandsynligheden taler for et forstnerbor, hvis det er korrekt slebet. Til gengæld skal emnet og boremaskinen være urokkeligt centreret i forhold til hinanden, ikke noget med frihåndsøvelser der!
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-14 07:43

Citat
Til gengæld skal emnet og boremaskinen være urokkeligt centreret i forhold til hinanden, ikke noget med frihåndsøvelser der!

En borestander med kipbart lad og mulighed for at spænde emnet fast vil være en god ting, især hvis hullerne ikke skal være vinkelrette.

Kender I tippet med at bruge et lommespejl uden ramme til at få totalt vinkelrette huller ?
Man borer 2 mm ind i emnet, hvadenten det er metal, træ eller muren, lægger kanten af spejlet på emnet klos op af boret, kigger i spejlet og sørger for at boret i hånden og i spejlet er i en lige line, den mindste afvigelse og det "lange" bor "knækker" der hvor spejlet er.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-14 09:04

Frihåndsboring - så ville jeg vælge et sneglebor.

Forstnerbor har mulighed for at skride til siderne på vej ned.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-14 09:51

Et hul er et hul, var der engang en der sagde, og det har han ret i.
Gennemgående huller bliver aldrig pæne - med mindre de bores fra begge sider - og der er det en fordel at have et bor ned ´spids´ på så man kan rette sig efter det, på den anden side - men det virker sikkert ikke helt efter hensigten, når der er vinkel på emnet, men en borestander kan indstilles.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-01-14 09:58

Forstnerbor, "Præcisionsbor for boringer i hårde og bløde træsorter."
Jeg ville vælge det, for det er efter min mening, det der giver det reneste snit, også i bunden af borehullet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-14 11:27

>mig-selv: Hullerne skal i sagens natur IKKE være gennemgående.
>LuffeA: Balustre skal ikke være vinkelrette på hverken hånd- eller fodliste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-14 12:06

Citat
>LuffeA: Balustre skal ikke være vinkelrette på hverken hånd- eller fodliste.

Også derfor jeg nævnte en borestander med kipbart land og mulighed for fastspænding af listerne......Du skal dog have et par hænder ekstra til at holde i enden af listerne.
Man kan også lave forskellige former for borelære som man kan spænde fast og stikke boret igennem.

Når man ser på hvad egelisten koster kunne det måske være en fordel at betale en proff.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-14 12:33

Citat
Hullerne skal i sagens natur IKKE være gennemgående.

Det kan man tænke sig - men mente også i almindelighed bør der bores for og bagfra
dog har jeg set trapper med gennemgående huller, det ser faktisk pænt ud hvis man blander træ arterne.