/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Maling - blank overflade
Fra : NillerJensen
Vist : 529 gange
15 point
Dato : 06-01-14 14:38

Hej alle

Hvordan maler man dele af gamle træmøbler så overfladen ikke bliver mat, men blank?

Er vild med miks af træsorten (teak/mahogni/etc.) og klare farver som man kender fra især Finn Juhl møbler, som dette:
http://www.midcenturia.com/2011/01/finn-juhl-cabinet-credenza.html

Er det blot et spørgsmål om 1) grunder, 2) maling og 3) blank lak?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 17 point
Dato : 06-01-14 14:42

Citat
Er det blot et spørgsmål om 1) grunder, 2) maling og 3) blank lak?

Det er simpelthen et spørgsmål om at gå til farvehandleren/byggemarkedet og bede om de rette materialer til opgaven...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-14 14:43

Citat
Er det blot et spørgsmål om 1) grunder, 2) maling og 3) blank lak?

JA, dog kan malingen fåes i blank så du slipper for lakken, og hvis du bare vil lakere træet, kan du få blank lak.
Selv bruger jeg skibslak da det giver en behagelig varm tone.

Køber du malingen ved en farvehandler, ved han hvad du skal have.

Kommentar
Fra : NillerJensen

Dato : 06-01-14 14:44

Hm... ja. Havde nu håbet på anvisninger som ville tillade mig at købe materialer online. Det er ca. 1/2 pris af farvehandlerne...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-14 14:45

NB: husk at slibe mellem hvert lag maling (korn 300 - 600) plejer jeg at bruge

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-14 14:46

Citat
Havde nu håbet på anvisninger som ville tillade mig at købe materialer online. Det er ca. 1/2 pris af farvehandlerne...

Så køber du bare en maling der er hel-blank

Godkendelse af svar
Fra : NillerJensen

Dato : 06-01-14 14:46

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-14 14:47

Det var sgu hurtigt...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-01-14 16:46

Der er jo stadig ikke noget i vejen for at gå til farvehandleren og få de nødvendige oplysninger og så derefter gøre op med dig selv om det virkelig kan betale sig at bestille det på nettet...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-01-14 19:33

PS... Husk at bundfarven/grunder skal være lysegrå, hvis du vælger at male med nogle af de hissige farver vist på billede...(rød, grøn, blå m.m.)

Lakers med akryl emalje glans 50-70-90