/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
LAN
Fra : Pytten1510
Vist : 759 gange
50 point
Dato : 04-01-14 22:46

Hej

Jeg har et par knægte som spiller minecraft/tekkit over vores LAN. Dvs at der står 2 pc'er på værelset, så de kan spille sammen.
vi har nu fået en ny pc'er og jeg kan ikke få dem til at "arbejde" sammen ??
De er koblet på samme switch, som er koblet på internet-boksen.
når jeg går ind og kigger netværk på begge pc'er, ser det ud som om de ikke er på samme netværk ? den ene pc er på hjemmenetværk og den anden på netværk 5 ???
har kæmpet med det hele aftenen, så håber at der er nogen som kan hjælpe mig..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-01-14 00:35

Kan alle maskiner kommer på internet? også den nye?
At netværket hedder "netværk 5" har meget lille betydning. Det er blot et logisk navn som windows tildeler automatisk. Man kan selv omdøbe det. Det er reelt ligemeget hvad det hedder.

Dog ikke at forveksle med det som i windows hedder homegroup.
Du kan med fordel oprette en homegroup som gør det lettere at dele dokumenter maskinerne imellem.

Du kan også tjekke hvile ip adresse de forskellige maskiner har.

For at identificere din Interne IP adresse, så skal du gøre følgende:
Klik på "Windows-tasten + R". I vinduet skal du skrive kommandoen "cmd" for at starte kommadoprompten.
I kommandoprompten skal du indtaste "ipconfig" og klikke Enter.
Du kan nu se din IP adresse listet - oftes som IPv4.

Disse informatiner kan bruges til at fejlsøge.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 08:47

Alle maskiner er på nettet. Den ene på værelset kan jeg se hvilke maskiner der er på nettet men ikke på den nye.
jeg er i tvivl om hvordan jeg opretter hjemmenetværk. Den nye kører med Windows 7. Skal ip være ens på begge maskiner ?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 09:29

på den gl pc.....med vista:
Jeg har nu prøvet med config....og får en ip adresse

på den nye pc.....med vindows 7:
får jeg en anden ip adresse....

jeg har også på den nye pc, fundet "vista pc'en" men de vil stadig ikke "snakke sammen" ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-01-14 09:38

ip adresserne skal IKKE være den samme. Ip adressen er den unikke adresse, der identificerer den specifikke enhed.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 10:00

De er Heller ikke ens. Men forstår stadig ikke at de ikke vil snakke sammen. Jeg kan nu se at begge Pc er kan se hinanden...men stadig ikke spille sammen. Det er stadig nok nogle indstillinger for netværket...kan bare ikke lige finde ud af det...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 10:16

Der skal også åbnes for deling af printer og filer (hedder det vist)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 10:50

Det hele ser ud til at Være åbent...dog er der ikke installeret printer på dem begge....men de vil stadig ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 10:56

Lige et par spørgsmål

1. en eller flere routere
2. kabelforbindelse
3. trådløst
4. er de i samme arbejdsgruppe
5. er der givet tilladelse til deling

Når der ændres skal computerne genstartes

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 11:02

En router
en switch
på kabel
en pc på 7 og en på vidt
Vita på privat netværk
7 på hjemmenetværk
er privat og hjemme ikke det samme ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-14 11:11

Prøv at slå dine Firewall´s fra.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-14 11:14

Har selv problemer med min nas server, den kan kun se´s når min firewall er lukket ned.
Når den så er fundet på min pc kan jeg starte firewall og stadig bruge den som normalt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 11:14

Privat og hjemme er ikke det samme.

Win7 > start > højreklik på computer > vælg egenskaber > lidt nede i vinduet står der:

Arbejdsgruppe ......................... gruppenavnet

vista > start > højreklik på computer > vælg egenskaber > lidt nede i vinduet står der:
Arbejdsgruppe ......................... gruppenavnet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 11:29

Nu ved jeg hvad du mener med hjemme og privat. Det er jo win 7 og Vista som laver det på hver sin måde.

Og nu kan jeg huske at der var problemer med at koble win 7 og vista sammen så der kunne deles.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 11:35

Og jeg kan faktisk heller ikke få min win7 og min Vista til at snakke sammen......................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 11:55

Tja - jeg har opgivet at få mine computere til at snakke sammen.

Jeg håber der kommer en forbi som kan løse det.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 12:05

Jeg har lige nu sat min bror på sagen og lægger min lid til at han låse det...
det kære nye fagre verden er ikke altid lige nem...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 12:07

OK - så er der måske håb forude.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-01-14 13:27

Det der med internet 5. ny maskine med win 7.
Ser ud til at den har kørt et andet sted. fjern alle instalerede net på den der nye, kik efter om hardware netkortet er sat til DHCP. Opret en ny forbindelse til Internettet og lad og se det virke først.
alt det der med spil og fil deling og printerdeling tager vi bag efter. Du har forvirret dig selv, undskyld det er venligt ment.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 13:38

Jeg har fået min bror til at lyse problemet. Det tog nogle timer men nu virker det. Jeg ved ikke hvad han har gjort....men Windows Firewall var med til at drille....jeg er ikke helt sikker på hvem jeg skal acceptere svar fra herinde....men stor tak til alle de som prøvede at hjælpe..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 13:44

- mig selv - var jo inde på at slå firewall fra.
Citat
Har selv problemer med min nas server, den kan kun se´s når min firewall er lukket ned.
Når den så er fundet på min pc kan jeg starte firewall og stadig bruge den som normalt.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-14 17:57

Kan ikke bruge point´s til noget.

Jeg ved bare at firewall´s er et ´onde´ når det drejer sig om at dele lokalt eller på nettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 18:59

Jeg bruger heller ikke point til noget.

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 05-01-14 19:04

Tak for svaret mig-selv. Jeg skal jo afslutte tråden, så pointene kommer til dig...dog tak til alle for at prøve at hjælpe. Drengene kan nu spille det de vil, og jeg har ro :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 19:26

- husk nu at slå den firewall til igen.