/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tykkelse af etageadskillelse
Fra : jorael
Vist : 729 gange
500 point
Dato : 03-01-14 10:59

Et ældre hus har fået nyt trægulv på en etage. Et sted har en vandret tyk bærende bjælke i samme omgang fået en "laske" som støtte. Som følge af det arbejde er der et område på ca 70 x 140 cm mellem to bærende vandrette træbjælker, hvor der pt kun findes trægulvet på en tomme eller deromkring, men intet derunder. Man ser trægulvet på ca en tomme også fra etagen under.
Spørgsmål: hvad skal der sættes op nedefra for at holde bygningsreglementerne. Min tanke er at sætte fibergips op (som loft i etagen under) på dette mindre stykke (70 x 140). Hvor tyk skal etageadskillelsen mindst være - og skal der isoleres imellem?
Min ønske er en så lille tykkelse på netop dette lille område, som det er lovligt
(PS: Min dygtige og flinke tømrer er ikke helt stiv i alle regler, har jeg opdaget et par gange)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-14 12:57
Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 500 point
Dato : 04-01-14 13:18

Jeg tænker at det væsentlige problem er brandafskærmning. Jeg tænker at der ikke er et direkte krav til styrken da arealet er under 1m2 - og at der ligger et 1 tomme gulv som burde være stærkt nok. Hvis jeg var i tvivl ville jeg forstærke gulvet med nogle regler eller RHS profiler.
Hvis det var mig ville jeg sætte 2 stk. gipsplader op i undersiden af hullet. Før jeg satte dem op ville jeg lave en kant rundt med forskalning i inderkanten af de 70x140 cm - ligesom en billedramme. Dermed opstår det et område i midten af gulvbrædderne - hvor der kan ske en svag nedbøjning af gulvet - uden at det rammer gipsen. På forskalningen - kun ude i siden - ville jeg skrue gipspladerne op.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 05-01-14 08:46

Hej Svend og Thomas. Tak for fine svar og henvisning. Jeg fik ikke nævnt at oven på gulvet står et køkken , så belastningen af gulvet er ikke større her end andre steder. Gulvet er med fer og not og hviler på de bærende bjælker, mener jeg. En relevant oplysning er, at det er etagen mellem kælder og stue, vi taler om. Kælderen er lav, ca. 1,80 cm, derfor vil jeg gerne her have loftet i kælderen så højt som muligt, i det mindste på dette ene sted.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-14 19:28

Kravene til brandadskillelse kommer an på om det er indenfor samme bolig og i så fald dens totale størrelse.

Men etageadskillelser skal som hovedregel have en 60 minutters bæreevne uanser om der ikke skal være brandmæssig adskillelse. Dit gul ban ikke bære efter 60 minutters brand nedefra, og er derfor ulovligt.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 06-01-14 06:09

Jeps - det er brandsikringsanlæg, vi taler om. Vil det være lovligt med ca 100 mm isolering og en 13 mm fibetgipsplade. Eller kan fx 50 mm isolering gøre det?

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 28-01-14 20:40

Tak for svaret Thomas_Mygind.