/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bombesikker
Fra : svendgiversen
Vist : 700 gange
50 point
Dato : 30-12-13 21:27

Noget min nevø, der var her i julen, sagde:

Den er Bombesikker...

Nej sagde han, forhåbentlig ikke?

Efter de sidste dages bombe terror,

Hvorfor siger man Bombesikker?
Hvad betyder det??
Og hvorfra stammer denne modsætning???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-13 23:47

Det er ikke en sikker bombe man taler om i talemåden men derimod et sted hvor man er i sikkerhed for bomber, en bombesikker kælder for eksempel, ordet kan anvendes som synonym for helt sikker eksempel: jeg opgiver ikke som den første det er bombesikker/helt sikker

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-12-13 02:03

Med alle de ipads du var sammen med julen måtte det være nemt at finde ud af http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bombesikker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-12-13 11:26

Selvfølgelig ved jeg at bombesikker betyder helt sikker, og ja jeg kan finde det på nettet,
men som det også fremgår af det nye spørgsmål ovenfor er spørgsmålet mere kompliceret.

Da vi sagde bombesikker til min nevø, sagde han "forhåbentlig ikke".

Eksempelvis er en russisk banegård bombesikker?

Hvis vi holder vinterferie på et sted, der er snesikker, kan vi regne med at der er sne der.
Hvis en vest er skudsikker, kommer der ingen kugler gennem den, osv.

Så sikker kan både betyde "sikker på" og "sikker på ikke", det var denne disktion jeg lagde op til..

Jeg gentager:

Hvorfor siger man Bombesikker?
Hvad betyder det??
Og hvorfra stammer denne modsætning???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 31-12-13 11:58

Jeg gentager: Det betyder at man er sikret mod bomber, altså helt sikret og det er bombesikker ikke på en banegård hverken i udlandet i eller her i Danmark.
Spørg nevøen hvilken betydning han lægger i ordet, vi kan ikke vide hvorfor han kom med dette udbrud: Forhåbentlig ikke
Citat
Og hvorfra stammer denne modsætning???
der er ikke nogen modsætninger,
et snesikker sted at holde vinterferie
en skudsikker vest at have på hvis man risikerer at blive skudt på
et bombesikker beskyttelsesrum at sidde i hvis der bliver bombet fra luften
hvad er det du ikke kan overbevises om?
Er det forældrene eller skolen som har fortalt din nevø at det handler om bomber og ikke om at være sikret mod at blive ramt af bomber?
Er et beskyttelsesrum bombesikker? Det kommer an på om der er en selvmordsbombemand i rummet.
Du kan være helt sikker på at vi starter på året 2014 til midnat, det er bombesikker
Godt nytår

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-12-13 12:31

Tak for svaret o.v.n..

I lige måde og også Godt Nytår til alle andre kandu brugere...