/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vand spild
Fra : denevigeuheldige
Vist : 681 gange
200 point
Dato : 30-12-13 00:56

Håber der er en kvik VVS`er der lige kan give mig et godt råd, da jeg efterhånden har fået flere forskellige tips hvilket er lidt forvirrende. Har intet forstand på VVS så gerne en enkelt forklaring. Jeg har en stor varmtvandsbeholder placeret i mit fyrrum. Vandet bliver varmet op via mit stokerfyr og ledet over til boligen fra driftbygningen. (afstand ca. 20 meter)
Problemet er at jeg skal lade alt for meget vand løbe ud af hanerne INDEN jeg får varmt vand. Det er alt for dyrt i længden.
Jeg har fået forslag der gik ud på:
1) sætte en cirkulationspumpe på vandledningen som kommer ind i huset via en væg i min kælder.
2) sætte en ekstra varmtvandsbeholder op i kælderen.
3) sætte cirkulationspumper op under køkkenvasken samt en i hver af de 2 badeværelser.
Hmmm...
(PS: jeg producerer selv mit strømforbrug så forbruget på denne konto skal der ikke tages hensyn til)

Hvad mener I?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-12-13 01:06

Normalt laver man en retur på vandledningen, så vandet hele tiden cirkulerer og er varmt. Det er nok dyrt i dit tilfælde, da du har fået disse råd. Jeg mener den bedste løsning er en cirkulationspumpe på hovedledningen, den er billigere at etablere og i strømforbrug billigere end flere pumper. Idag er der også pumper med lavt strømforbrug. Etableringen koster også mere, hvis du vil have flere pumper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-13 01:21

Tæt på den fjerneste varmtvandstappested skal du have en returledning til varmtvandbeholderens koldtvandstilgang. på denne ledning sættes en cirkulationspumpe.

fordelen er varmt vand næsten øjeblikkelig i hanerne, uden vandspild.

Ulempen er at du får ødelagt lagdelingen i vandbeholderen, så den bliver næsten lige varm i top og bund. De giver også noget mere varmetab fra ledningerne.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 30-12-13 01:49

Som jeg kan se set, sidder der faktisk en grundfoss cirkulationspumpe på returledningen, men alt dette er placeret over i driftbygningen. Jeg har en klar idè om at afstanden fra driftbygningen til boligen giver så meget varmetab i rørene at det tager længere tid at varme op, men som jeg læser dit indlæg transor burde vandet som ligger i rørene være konstant varme klar lige til brug? Dette er i hvertfald desværre langt fra tilfældet. Der hældes rigtig mange liter kold vand ud hver dag inden der skal bruges varmt vand.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-12-13 07:57

Citat
Som jeg kan se set, sidder der faktisk en grundfoss cirkulationspumpe på returledningen, men alt dette er placeret over i driftbygningen. Jeg har en klar idè om at afstanden fra driftbygningen til boligen giver så meget varmetab i rørene at det tager længere tid at varme op,

Er du sikker på at cirkulationspumpen sidder på brugsvandet til varmebeholderen og køre den altid? Og er du sikker på at der er et returrør til varmtvand fra beboelse til driftsbygning?

Hvis rørføring til brugsvand er lavet rigtigt med returrør til varmtvandsbeholder er en pumpe nok for at have hurtig varmtvand i hanen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-13 09:48

Det lyder som noget der er sammensat ret uheldigt.

1 Det er temmelig uhensigtsmæssigt at producere varmen langt væk fra hvor den skal bruges
2 Hvilken fjernvarmeledning har du mellem bygningerne. Hvor mange rør.`
3 Hvilken type/varmtvandsbeholder er der tale om?
4 Hvad fyrer du med?

Vil man det nummer bliver det med noget tab til følge uanset hvad. Man kan så enten producere varmen i udhuset, og med en tostrenget ledning føde ind til huset og varme brugsvandet op der, Dvs VV beholder i huset i stedet, Ulempen noget tab i distributionsledningen. Hvis det er træ, skal man have motor eller magnetventil på sløjfen til brugsvandet for at sikre den ikke tømmes for varme når fyret går ud. Alternativt kan man bruge en elvandvarmer i serie og kan derved køre lavere i temp på forsyningsledningen og mindske tabet derfra. Det koster så lidt i el. Anden mulighed er at have en AVTA ventil på sløjfen. Den åbner kun når der er varme foran den.

Den anden mulighed fordrer en firestrenget fjernvarmeledning. Der kan du så beholde nuværende opstilling. For at mindske vandspildet sætter man så en ganske lille brugsvandscirkulationspumpe. F. eks en lille Wilo eller den lidt finere fra Danfoss med indbygget termostat. Man skal så llige huske at få en kontraventil på, så man ikke har uønsket flow tilbage i returledningen. Dette koster også i varme pga tabet i fjernvarmeledningen. Denne opstilling så ikke heldig ved træfyring, da du kontinuerlig taber i fjernvarmeledningen.

Så jeg vil flytte VV beholderen og have en AVTA ventil på denne. Lav en flowsikring inde i huset med en AVDO så varmen altid kommer frem når du fyrer og kredsen ikke kan spærres af radiatorne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-12-13 10:13

Citat
Er du sikker på at cirkulationspumpen sidder på brugsvandet til varmebeholderen og køre den altid? Og er du sikker på at der er et returrør til varmtvand fra beboelse til driftsbygning?

Og at den vender rigtigt - oplevede noget i samme stil for mange år siden, det var dog gulvvarme på badeværelset hvor pumpen vendte forkert.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-13 11:11

Derer temmelig meget vrøvl i det 3773 skriver.
Han har ikke fattet problemet og skriver om fjernvarme mv.

Hvis du ikke får cirkuleret dit varme vand. Kan jeg kun se 3 muligheder.

1 pumpen virker ikke
2 returrøret er blokeret
3 returrøret er tilsluttet et forkert sted.

Jeg er mest tilbøjelig til at gætte på den 3. mulighed. Jeg har set en af de sædvanlige vvs tosser som forbant returrøret med varmtvandsafgangen på beholderen. Så cirkulerer man bare afgangsvandet til det er kølet ned og forbliver koldt. Når man så tapper af det varme vand skal både fremløb og returledning tømmes inden vandet bliver varmt. Det giver dobbelt vandspild.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-13 11:31

Jeg synger med på denne sang:
Der skal være en returledning med cirkulationspumpe, fra (tæt på) fjerneste brugssted.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-13 14:10

Gider ikke engang kommentere Transors vrøvl. Tåben er jo debil!

Kan vi ikke lige følgende opklaret, inden vi famler videre i tågen:

1 Har det tidligere virket (for at modvirke at Transor skal udrede sig om tilstopninger)
2 Hvilken pumpe er det du har fundet? Altså fabrikat og type? Er der andre pumper?
3 Du siger returen - jeg gætter så på returen af radiatorvand - altså der er slet ingen brugsvandscirkulationspumpe??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-12-13 14:18

Citat
(PS: jeg producerer selv mit strømforbrug så forbruget på denne konto skal der ikke tages hensyn til)

Hvor meget strøm kan du producere og hvor meget varmt vand har du brug for om dagen, for det er jo den mulighed en/flere lille EL vandvarmer inde i huser ved tappestederne, så har du også varmt vand om sommeren uden at skulle fyre op i stokerfyret om sommeren.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-13 16:16

Hvis jeg havde næsten gratis strøm, så ville jeg købe en vandvarmer-reservoir - som sidder lige nede under vasken. Så vil det første vand der kommer ud altid være varmt. Bemærk at enhenden kan justeres til en passende temperatur på 35-75 grader.

Prøv at se her:
http://www.multikoeb.dk/kogende-vandhane-1828/grohe-red-duo-koekkenbatteri-med-4-liter-vandvarmer-krom-p6417?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 30-12-13 23:46

Jeg vender tilbage med billedmateriale inden for nogle dage så I kan se hvordan det er bygget op.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 08-02-14 14:51

Beklager det sene svar, men mange ting kom i vejen.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 08-02-14 14:53

Tak for svaret Thomas_Mygind.