/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvilken PC skal jeg købe?
Fra : steenfibiger
Vist : 894 gange
500 point
Dato : 27-12-13 12:31

Jeg har nogle gamle PC-er som jeg nu skal udskifte. Jeg har hverken I-phone eller I-pad, men nogle gamle XP-PCer, en enkelt gammel barbar computer og en gammel Nokia telefon. De fungerer alle, men er langsomme og med Windows XP. Jeg har aldrig selv købt nye PC-er men købt mine egne arbejds-PCer, når de skulle udskiftes. Dette er ikke muligt længere, desværre.
Jeg har kun behov for at skrive mails og bruge internet. Brænde CD-er og DVD-er. Kan man brænde og afspille en CD, hvis PC-en kun har en DVD-brænder? Jeg vil også gerne kunne lave billedbehandling i Picaso. Jeg tænkte at jeg kunne nøjes med at købe nogle PC-er til kr. 2000 eller højest kr. 3000? da jeg ikke har et stort behov for hastighed og lagring.
Men hvad skal jeg vælge for mærke? Acer, Asus, Compaq, HP, Lenovo, Packard Bell, Medion (fra Aldi)?
Skal jeg vælge AMD Dual Core ekller Intel Core processer?
Skal jeg købe hos El-Giganten Computercity eller Århus PC-Lager - eller håbe på et godt PC-tilbud i ALDI (Medion). Skal jeg købe i butik eller på Internet?
Skal jeg have Windows 7, 8.0 eller 8.1?
Hvordan sikrer jegg at jeg både kan brænde og afspille CD og DVD?
Skal jeg købe en udsakgscomputer her i december/januar?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-13 12:44

Køb ikke Medion, billig discount, og ikke hos Elgiganten, for dyre og besværlige at handle med.

Selv købte jeg en HP, efter anbefaling her i kandu, den kan jeg anbefale, men se først her:

http://www.edbpriser.dk/Computer.aspx?cpath=1-1

Nu bruger mest vor Ipad, både hurtigere og nemmere, dog den gamle model
købt i Medie Markt i Flensborg til under det halve af hvad den nye model koster i Danmark.

Ingen kan i dag undvære en Ipad...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-13 13:07

Citat
Jeg har kun behov for at skrive mails og bruge internet
køb den billigste af anerkendt mærke som du kan finde på tilbud. HP, Acer, Lenovo og så videre Medion er ok men ikke billig.
Citat
Kan man brænde og afspille en CD, hvis PC-en kun har en DVD-brænder?
JA
Citat
Skal jeg købe i butik eller på Internet?
du kan købe hvor tilbudet er bedst, forrige gang jeg købte stationær var i en netbutik, den seneste bærbare er købt i en fysisk Bilka butik.
Citat
Skal jeg have Windows 7, 8.0 eller 8.1?
du skal naturligvis købe en med Windows 8, du kan selv opgradere til Windows 8.1 hvis ikke computeren er født med det sidste nye, er der besvær med den nye brugerflade så spørger du bare her på Kandu
Citat
Hvordan sikrer jegg at jeg både kan brænde og afspille CD og DVD?
installer en codecs pakke så kan du både afspille og brænde de allerfleste formater, for eksempel K-Lite Full pakken som jeg selv bruger
Citat
Skal jeg købe en udsakgscomputer her i december/januar?
hvis din ønskecomputer er sat ned i pris på udsalget så køb endelig, du kan også se i internetbutikker der er tit tilbud på gode computere, og så lige et svar til den påståelige Svendgiversen
Citat
Ingen kan i dag undvære en Ipad
selvfølgelig kan man det, med de nye store smart telefoner er der slet ikke behov Ipad, nå det var et sidespring men du skal ikke købe noget du ikke har behov for

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-12-13 13:12

Tak for alle svar. Det er værdifulde svar. Skal ejg købe med AMD Core eller Intel Core processer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-13 13:17

Intel er populær blandt spillefuglene, de påstår at den er hurtigere, både AMD og Intel kan opfylde de beskedne krav du stille og ALLE computere kan meget mere end du nogensinde får brug for

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-12-13 13:24

Der masser der har købt medion i Aldi og er super glade for den computer. Elgiganten er udmærket at handle med du skal huske at det kun er dårlige eksempler der huskes og som regel er det kun den ene side der høres.

Her er et par eksempler der skulle dække dit behov.
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info_pc.asp&bilag=99
http://www.dataengros.dk/computere/pc-systemer/amd/amd-office/product-356.htm

DVD brænder kan afspille både CD og DVD samt skrive på samme.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-12-13 13:29

Citat
Ingen kan i dag undvære en Ipad
Det er det værste blærerøvs argument jeg længe har hørt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-13 15:17

Citat
Ingen kan i dag undvære en Ipad...

En IPad eller anden tablet, er kun en mellemting mellem en bærbar og en smartphone............og så har man endda også lavet minitablets, og telefoner der kræver en stor næve

Jeg skal selv have en ny (brugt) stationær til sommer som afløser min 8 år gamle HP, den og en lille smartphone er rigeligt til mit brug.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-12-13 17:08

Citat
Køb ikke Medion, billig discount,

Nu er det fanneme,lige før jeg bliver småfornærmet,Svend.

Vi købte en bærbar Medion AKOYA 15,6". I Aldi. Ikke til specielt discount pris.(3.199,-)
Har haft den i to år. Pragtfuld maskine. Har aldrig sat den istå endnu. Kører Skype og DVD film fuldstændig uden problemer. Det eneste jeg kan anke over,er størrelsen på skærmen,men sådan er det jo på de fleste bærbare.
Det Svend tænker på,er måske at de køber "stumperne" udefra. Og så selv samler dette. Men sådan er det jo med alt idag.
Køber man en Ford eller Opel bil,består den af dele fra måske 100 forskellige under-leverandører.

Når min hp stationær pc,opgiver ævred,bliver det helt sikkert en ny Medion....ta`den Svend.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-12-13 17:24

.......iøvrigt så vidt jeg husker,efter anbefaling fra o.v.n..

Har også en ekstern brænder fra Medion,som jeg købte inden pc`en. Den virker nemlig ikke længere i hp`en. (Nok for meget piberøg). Men Medion`en virker.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-13 17:31

Inden du kasserer dine gamle XP maskiner, så skal du lige tænke på, at ikke alle dine gode gamle programmer kan køre på windows 8 / 8.1 og slet ikke 64 udgaven.

Det bedste spring du kan lave fra XP er til win 7, som dog er lidt svær at finde/købe.

Jeg laver selv lidt feriefilm og der bruger jeg den gode gamle XP

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-12-13 17:58

Jeg har tænkt mig at handle i butiken hos Århus PC-lager på Møllevangs allé. Er det en god idé? Eller er Computer City bedre?
Jeg har overvejet at købe en af følgende PC-er:
DCS Trend PC Budget MT 1 x A serie A4-4000, eller DCS Trend Basic
Acer Aspire XC 105 A4, eller XC 10, eller XC 100 E1
HP600B Minitower 1 x P G645T, eller HP 3500.

Hvilken af disse vil du anbefale?

Jeg vil købe to stk, da vi er to personer med hver sin udtjente PC

Skal jeg så også købe en ny Office-pakke?

Tak for de mange gode svar. I-Pad skal jeg ikke have lige nu!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-12-13 18:05

Tak, Eyvind, Jeg bruger mest Office-programmerne og Picasa. Jeg har ingen specielel programmer til XP, så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-12-13 18:06

Læs mit spørgsmål: http://www.kandu.dk/Spg169656.aspx

..hvor mit eget foreslag er en Levono bærbar til 3.000,- kr.

Specifikationerne kan læses her: http://www.kandu.dk/Spg169656.aspx#1942368

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-12-13 18:08

Hej LuffeA, hvor køber man en brugt stationær PC????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-13 18:21

Windows 8 bygger videre på Windows 7 så der burde ikke være problemer med gamle programmer som kan køre på Windows 7 og ikke kan køre på Windows 8, der har jeg ikke sagt at det ikke kan forekomme det kan det sagtens, rådene om ikke at købe Windows 8 computer kommer sikkert fra dem som ikke har en selv men har hørt noget negativt, eller måske har de en Windows 8 men kan ikke finde ud af at bruge den
Skal jeg pege på en (billig) computer som jeg selv ville købe?
Stationær
http://www.computersalg.dk/produkt/1089667/hp-pro-3500-minitower-1-x-core-i3-32
den kan nedgraderes til Windows 7 men det ville jeg ikke gøre, i stedet ville jeg opgradere (gratis) til Windows 8.1 og så lære og blive fortrolig med det nye
du skal måske selv installere codecs før du kan afspille DVDer, jeg er ikke sikker:
http://filehippo.com/download_klite_codec_pack/

Eller en bærbar som er i Aldi den 2. januar
http://www.aldi.dk/aldi_156prime_multitouch_notebook_48_5_4016_13243.html
den har de nødvendige codecs og afspillere til DVDer indbygget og den har et DVD/CD afspiller og brænder drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-13 18:25

Brugte computere kan for eksempel købes her:
http://www.brugtecomputere.dk/
Du behøver ikke købe en office pakke med mindre du i dit job bruger Microsoft Office og er afhængdig af den, der findes en lovlig og gratis office pakke:
http://da.libreoffice.org/om-libreoffice/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-13 18:29

Hold da op - en vild god brugt computer med Windows 7 og så til næsten ingen penge:
http://www.brugtecomputere.dk/product/hp-dc7900-intel-quad-core-2664320dvd-rwwin-7-2607/
den kan sagtens opgraderes til Windows 8 men den skal købes det er kun Windows 7 som er på

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-12-13 18:43

o.v.n. Læs hvad de 'proffesionelle' skriver om Windows 8.* :

http://www.version2.dk/sog/windows%208.1

Systemet er vist ikke helt modent endnu.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-13 19:21

????????
Hvis jeg var DIG - ville jeg købe en brugt, der kan du få MEGET mere end du ønsker eller har brug for, men smag og behag, bare man er tilstede og kan se den i funktion..

Og når du skriver hvilken maskine????
Det navn de sælges under, har INTET med puterens indhold at gøre = nærmere service/ eller mangel på samme - fra ´mærket´ har kun købt ´barebone´s pc´er som man selv bygger/bestiller
eneste ulempe er at de ikke kommer med system på, men det er vel bare at spørge herinde, og du har hvad du vil have...

Hold dig til Intel!!!

Har næsten lige solgt en ´gammel´ der næsten er lige så hurtig som en IE7 cpu () 2X 3,2, for under 300.- nu skal jeg så bare have ´smidt´ en ældre mere ud, som bare mangler lidt RAM og så kører den igen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-12-13 22:33

Tak o.v..n. for tipset om HP Pro 3500. Men jeg tager ud til Tilst i morgen formiddag og ser den hos Føniks i Århus, hvor jeg kan tale med personalet i stedet for at købe den på nettet i ComputerSalg i Borup. Den er rigelig stor, til en større virksomhed ser jeg, men kr. 3000 vil jeg gerne betale. Jeg køber kun én og afprøver den inden jeg køber nr. 2. Måske køber jeg Aldis bærbare som nr. 2, hvis den er til at få aft på!?
Tak for dine råd. Jeg køber nok en PC i morgen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-13 22:44

Den du køber er der sikkert Windows 8 på, husk du altid kan spørge her hvis du løber ind i problemer med den nye brugerflade, opgrader hurtigst mulig til Windows 8.1 og få mulighed for at logge direkte ind på skrivebordet hvis du vil undgå fliserne på forsiden.
Du kan også få en startknap hvis du savner den, jeg fandt en gratis hos Iobit i går, den er meget flottere end Classic Shell som nogle sikkert vil anbefale:
http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php
den kan installeres på dansk og er meget nem at indstille
jeg har den på den ene af mine Windows 8.1 computere, jeg har prøvet Classic Shell men den er noget amatøragtig og røg hurtig ud igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-13 02:01

o.v.n. -> Jeg tror ikke lige du har læst hvad der bl.a. skrives om på det link jeg angav tidligere i denne tråd, siden du vedholdende anbefaler Windows 8.1, så jeg tillader mig at smide et direkte link hér: http://www.version2.dk/artikel/frustrerede-cloud-brugere-klager-over-windows-81-55493

Det er som sagt et operativsystem under udrulning og man skal være opmærksom på, at dette kan give problemer ift. eksempelvis XP og Windows 7 som er gennemtestet og kører stabilt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-13 02:10

Ps. Selvfølgelig er det også et spørgsmål om tilvending, men alligevel:
http://www.version2.dk/artikel/anmeldelse-windows-81-faar-svaert-ved-overvinde-skeptikerne-53487
Citat
Problemet er imidlertid, at selvom det er gode funktioner, som virker fint, så er Microsoft oppe mod mindst 10 års vaner. Microsoft håber at kunne få brugerne til at skifte rutiner, men medmindre man har en touchskærm, så er det særlige ved Windows 8.1 nøjagtigt lige så fremmedartet som i Windows 8, sammenlignet med Windows 7.

Bemærk: ....medmindre man har en touchskærm og det er fordi man er så forhippet på at gøre f.eks. tablet's som iPad og Samsung Galaxy 'kunsten efter' og for at kunne retfærdiggøre køb af Surface tablet'erne.

Ser man bort fra muligheden for at kunne benytte touchskærm er der ikke meget vundet ved at skifte til Windows 8.X.

*IMHO* </MOLOKYLE>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-12-13 09:30

Tør du selv skille computererne ad - og erstatte indmaden - så kan du få en "ny" computer for ca. 1300 kr. per stk. Det er nok 10 skruer og 5 kabler der kun kan sidde på en måde.
CPU=500
Ram=150
Bundkort=300
Harddisk/SSD=400

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-12-13 10:18

Nu bliver jeg mere forvirret, men nu kører jeg ud til Føniks og køber en sikkert en HP Pro 3500.

Tak for alle jeres kommentarer selvom det er lidt forvirrernde. Jeg vil jo blot have noget der fungerer!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-13 10:27

Citat
Hej LuffeA, hvor køber man en brugt stationær PC????

http://www.datamarked.dk/

Ser ud til at være kontormaskiner da han har flere af hver slags, og især labtops, men de er stadig så nye at der intet problem er i at isætte ekstra lyd-og grafikkort.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-12-13 12:53

Jeg har nu jeg reserveret en HP Pro 3500 som o.v.n. anbefaler hos Føniks, da den først kan leveres omkring 15. januar. Ekspediendet sagde at det var en god PC og at det var en god pris, kr. 3087. De sælger ellers best deres egne PC-er (Føniks) uden styresystem, og det til en højere pris. HP Pro 3500 har den fordel at man kan vælge om man vil installere Windows 7 eller 8; begge styresystemer er præinstalleret og man skal væle et af dem. Ekspedienten anbefalede så absolut at jeg installerede Windows 7. I øvrigt kan jeg nævne at Syddansk Universitet udskifter alle sine PCer i februar, og at de installerer dem med Windows 7.
Jeg atkekr for alle de gode råd og kommentarer og især o.v.n.´s anbefaling af HP Pro 3500. Jeg holder dog denne side åben for yderligere kommentarer, specielt med hensyn til om jeg skal instalelre Windows 7 eller 8 samt synspunkter på at købe ALDIs bærbare den 2. januar i stedet for endnu en stationær PC (HP Pro 3500).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-13 13:19

Jeg vil absolut anbefale windows 7
Jeg sidder netop og lægger en windows 7 ind i stedet for den win 8 som jeg ikke gider at slås med.
Windows 8 er en gang ikon-pjat ----------------- som jeg opfatter det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-13 13:28

Windows 7 er et klippestabilt styresystem, Windows 8 bygger videre på Windows 7 men med en ny brugerflade som mange ikke gider lære, brug den version du har lyst til hvis der ikke er berøringsskærm på computeren så er det nok begrænset hvor meget du vil bruge fliseforsiden på Windows 8, med Windows 8.1 kan du helt undgå fliserne og bruge skrivebordet lige som på Windows 7 og XP, Windows 8 er hurtigere end Windows 7 på ældre computere (min erfaring) men det har ingen betydning med en ny computer.
Jeg må indrømme at jeg er fladet pladask for Windows 8 selv om jeg for et års tid siden erklærede at når XP ikke kunne opdateres mere så var det slut med Windows på mine computere, jeg ville i stedet gå over til Linux, men så opgraderede jeg min stationære som kørte med Windows XP Pro til Windows 8 Pro for 229 kr.efteråret 2012 den blev superhurtig og i efteråret 2013 købte jeg ny bærbar selvfølgelig med berøringsskærm og der kommer Windows 8 virkelig til sin ret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-13 13:35

Jeg gider da godt at lære................men hvorfor gå over åen efter vand = Win 8 i en nøddeskal.
Men det virker sikkert godt på en tablet, som på alle andre tabletter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-13 14:46

Hallooooo.... jeg gentager:
Citat
Ser man bort fra muligheden for at kunne benytte touchskærm er der ikke meget vundet ved at skifte til Windows 8.X.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-13 20:44

Hjemme igen efter flere familie julefrokoster nordpå.
Så lykkedes det mig at provokere, men jeg troede ikke så meget, i mit første hurtige svar.

Flere af mine venner har haft problemer med Medion, og service i Elgiganten,
men som nævnt ovenfor, kan det have været tilfældige, dårlige oplevelser.

Jeg vil dog stadig anbefale HP frem for eksempelvis Medion...

Også rigtigt, en Ipad er kun en tablet, men vi har nu hele julen haft besøg at unge,
der sad med hver sin Ipad og også sloges om min.

Derfor min lidt for provekerende: Ingen kan i dag undvære en Ipad...

Sorry og Godt Nytår,
Svend

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-12-13 22:52

Jeg vil gerne være fri for hele tiden at blive forstyrret af en I-pad

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-12-13 22:59

Jeg har bestilt en HP med Intel!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-13 10:30

Godt valg