/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Kældervæg
Fra : sigfrid
Vist : 815 gange
100 point
Dato : 25-12-13 17:48

Hej med jer og god jul og godt nyt år.
Jeg skal have lavet to ydre kældervægge,med stål skelet+fiber gips og dampspærre stål lægterne er 0,45mm og ville isolere med det samme,enten glasuld eller rockwool,men nu er der nogen der mener at det er bedre med flamingo og bedre hvis kælder væggene bliver fugtige,men isolere det lige godt?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-13 21:16

Nej brug rockwool, ikke flamingo,
det fik vi hulrums isoleret med sidste år, anbefalet af alle de eksperter vi kontaktede...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-12-13 10:47

det er forbudt at bruge flamingo i en vægkonstruktion. og hvis væggene har tendens til at blive fugtige, skal du gøre noget ved det inden du lukker væggen.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-13 12:19

http://www.bolius.dk/alt-om/isolering/artikel/saadan-isolerer-du-kaelderen/#Hvordan-goer-du

Hei og god jul..

Her er et link du kan se på ....Det er vigtigt at i ved hvad i gør -og gøre det rigtigt. Dette skriver jeg fordi det kan komme til at koste mange penge hvis ikke jobben gøres rigtigt. Man må ikke glemme at når først en væg er pakket ind ,er det ikke enkelt at se hvad som foregår på bagsiden.
Hvis væggen er tør og fin ,og der er udvendigt omfangs dræn skulle der ikke være problemer ..
Held og lykke med projektet ,og et rigtigt godt nytår

Sverola

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-12-13 12:24

Ingen isolering er god ved fugtige vægge, det holder fugten inde. Og i en kældervæg kan fugten ikke ledes ud gennem jorden på den anden side, fordi den er fugtig.

Hvilken begrundelse skulle der være for at flamingo skulle være bedre? Flamingoen kan ikke lede fugt videre, så den kommer væk.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 27-12-13 14:44

Tak for svaret sverola.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-13 16:52

Det kan være meget problematisk at isolere en kældervæg indvendig. En dampmenbram er heller ikke altid en fordel i en kælder.

Selv om væggen nu fremstår som fuldstændig tør, kan der være en konstant svag fugttransport udefra jorden og ind gennem væggen. Bare fugten fordamper lige så hurtigt fra indvendig overflade føles væggen tør.

Men hvis man isolere og sætter dampmembram , ophobes fugtn på indvendig betonoverflade.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-12-13 18:08

Hei og selvtak...

Håber du / i får en varm og god kælder

Sverola