/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine tømmer ikke vand (kode 04)?
Fra : ulfwestergaard
Vist : 1181 gange
40 point
Dato : 25-12-13 17:35

Siemens Siwamat XLP 1650 er begyndt ca hver tredje vask at melde fejlkode 04 (rens filteret) efter lidt over halv vasketid, på trods af at der ingen genstande findes i trevlesien og pumpen kan drejes rundt med en finger. Selvsagt kan man ikke tømme maskinen for vand med 'udtømning'-programmet.
Det mærkelige er at hvis maskinen manuelt tømmes for vand via trevlesien kan pumpen køre igen.
Så er det en detektering af vand i maskinen sammen med at der sidder en genstand før trevlesien som gør at der meldes 04?
Kan det være pumpen i og med at den jo i princippet virker?
Jeg burde vel tjekke slanger op til pumpen for genstande inden jeg evt køber ny pumpe som vel er den eneste mulighed.
En ekstra notits: Vandudtømning via den lille plastslange efter trevlesien sker kun dråbevis..?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-12-13 17:40

Der sidder nok en ordentlig klump derinde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-13 18:55

Næeh... det lyder som et sikrings-relæ der er ved at stå af i styre-elektronikken der bla. afgør om der er skidt i afløb/filter osv.

...eller en dårlig ledningsforbindelse mellen måle elektronik (ned ved tømmepumpen) og op til styre elektonikken ('CPU'+ display + knapper).
I må have firmaet's montør ud at se efter 'live'
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 40 point
Dato : 25-12-13 22:24

Hvad med afløbsslangen? Og røret bagved den.
Prøv at puste baglæns i alle mistænkelige rør- og slangeforbindelser, brug evt en stump haveslange eller et sugerør afhængig af kaliber som mundforlænger.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-12-13 08:56

Hvis du tager afløbs-slangen og ligger den på gulvet skal vandet i maskinen løbe ud af sig selv uden at pumpen køre, gør det ikke det er den bagerste del af pumpen eller slangen der er stoppet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-13 00:34

Jeg har oplevet en pumpe hvor der var viklet hår op på akslen indvendigog som var klemt ind i pakdåsen. Resultatet var lækage af vand, og at pumpen ikke altid kunne starte selv.

Den type motorer har et meget dårligt startmoment. Bare lidt modstand og den kommer ikke i gang.

Godkendelse af svar
Fra : ulfwestergaard

Dato : 27-12-13 14:45

Tak for svaret pbp_et. Det var nok det mest rammende svar

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-13 14:58

Åhjamen - fik du hul igennem og hvorhenne?

Kommentar
Fra : ulfwestergaard

Dato : 28-12-13 14:00

Jeg takker for svarene! - Det viste sig at være en mønt som befandt sig lige før pumpen i afløbsslangen men tilpas langt inde til at jeg kunne nå den. Den har så periodevis blokeret pumpen eller fået aktiveret fejl 04. Den lille sorte afløbsslange til tømning af vand viste sig at være tilstoppet, så derfor den langsomme tømning. Men hvordan kan en mønt komme gennem tromlens huller?

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 28-12-13 14:14

Ja det med mønten har jeg også været ude for, det værste er dog BH, stiver, så skal man have varmelegmet ud, og fiske stiveren ud den vej. jeg kan i øvrigt henvise til : www. hvidevareprofessoren.dk og www.nettoparts.dk det var EL GIGANTEN der gav mig en folder da jeg skulle have en ny drivrem til min tøretomler, de sagde at det var billiger at jeg selv bestilte den , en hvis de skulle have den hjem, god service.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-13 14:51

Mønter er noget som installatøren putter i maskinens ædlere dele ved opsætning.

Så er han/hun sikret en fast kunde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-13 17:47

Den er blevet klemt imellem tromlekanten og gummibælgen omkring døråbningen. Næste gode spørgsmål: Hvor bliver alle de manglende sokker af?