/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Video til dvd
Fra : js2706
Vist : 823 gange
100 point
Dato : 23-12-13 12:49

Jeg efterlyser et godt program til overførsel af hjemmevideoer til dvd. Jeg har foreløbig prøvet 4 af de mest almindelige - men slutresultatet er bare for dårligt. Uskarpt og flimrende. Og hvis man vil bevare de gamle optagelser, skulle det gerne være i en billedkvalitet, som ikke er ringere en de gamle bånd. Jeg går ikke efter en billig løsning. De professionelle firmaer bruger næppe programmer til 3-400 kr., så der må da findes noget i "håndkøb", som kan levere et tilfredsstillende resultat. Er der her i Kandu nogen, der ved en del om den slags? På forhånd - tak!

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 23-12-13 12:54

jeg kan anbefale avermedia, det bruger jeg selv det følger med de fleste audio video ripper kort
og giver dig den samme kvalitet som der er på dine bånd.
http://avertv.avermedia.com/Product/ProductList.aspx?action=search&device=4
hilsen fox

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-13 14:31

Nu er dvd formatet jo video. Men du mener formentlig at lave en vhs om til dvd format.

Det findes der jo et utal af programmer til.
Men du skal ikke forvente et resultat bedre end di gamle båndspille kan levere og din gigittiser (computervideooptager) kan præstere.
Hvis du er faldet for en af de små billige digitisere indbygget i et usb stik, kan du sikkert ikke få det bedre end det er nu.

Så brug en prima afspiller og et rigtigt tv/videokort i din macomputer. Det er der forskellen er og ikke i dvd brænderprogrammet.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 23-12-13 18:17

Jeg har testet min vhs-afspiller ved at tilslutte den mit tv og afspille et bånd med DR-kvalitet - og det står meget flot på skærmen. Det er altså ikke her, problemet ligger. Det ligger naturligvis lidt tungere med et hjemmevideobånd - men stadig dog rimeligt. Det er i den efterfølgende proces med digitaliserring og dvdfremstilling via computeren
, at det går galt. Det endelige resultat er middelmådigt. Min konklusion er, at disse usb-dimser duer bare ikke - hvor opreklamerede de end er. Ingen nævnt - ingen glemt. Derfor efterlyser jeg noget bedre - for det må da findes!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-12-13 21:41

Jeg har også prøvet en del af det softwareskrammel, med et middelmådigt resultat.
Jeg valgte for et par år siden, at købe en DVD maskine med brænder og harddisk. Her spiller jeg videobåndene over på harddisken, hvorefter jeg kan redigere i filmen, inden jeg lægger det ud på en DVD skive.
Jeg har en del VHS bånd, fra min datters første år i skolen, hvor det ældste bånd er fra 1991.
Resultatet er fornuftigt set ud fra at optagelserne er mere end 20 år gamle.
Jeg kan kun anbefale noget brugbart hardware, i stedet for software på en PC, da det kræver en del af din PC.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 23-12-13 22:04

Hej Severino! Hvad hedder det? Det lyder interessant! Mine bånd er fra ca. samme tid! Hilsen - John

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-12-13 22:16
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-13 23:20

Citat
skulle det gerne være i en billedkvalitet, som ikke er ringere en de gamle bånd.

Det er dig der bestemmer kvaliteten, og det gøres i selve programmet under indstillinger.

Vil du have bedre kvalitet end originalen, findes der købeprogramer til at forbedre det også
men de fleste gratis programmer har samme funktion - nogle bedre end andre.

En anden ting er at du vil gemme filmen som dvd/mpeg og det er ikke ligefrem bedste valg, du skulle gemme i MP4/xvid/mkv/ som dels fylder mindre og meget bedre kvalitet en dvd.

De programmer jeg bruger til at forbedre film kvaliteten er
http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tvmw5.html
som er et af de bedste på markedet - syntes jeg, samt prisen er ikke den værste.
samt dette gratis program: (kan drille når man ikke kender programmet)
http://www.xmedia-recode.de/screenshots.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-13 23:26

Citat
men slutresultatet er bare for dårligt. Uskarpt og flimrende.

Hvilke indstillinger har du brugt = normal framerate er 25 og billedstørrelse ikke under 1280x720 gerne fuld HD.
Hvis filmen stadig er uklar eller andet, så er det måden du overfører billedet til din pc

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 23-12-13 23:41

Jeg vil være godt tilfreds, hvis bare billedkvaliteten er den samme som båndet. Men indtil nu er det bare blevet langt værre. Det skal være dvd'er, således at familien kan se det på deres tv-skærm!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-12-13 23:43

Min HDD/DVD recorder er en MEDION, som jeg købte for 5-6 år siden i ALDI, og har været en af de bedre MEDION produkter (så det er nok ikke en ægte MEDION).
Den har lavet mange DVD'er, både af videobånd og bevaringsværdige interessefilm fra TV, som jeg har optaget med overlap i begge ender, og som så er renklippet i begge ender.
Fordelen er da også, at jeg redigere ved hjælp af en stor skærm.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 23-12-13 23:50

Nå, hvis den er 5-6 år gammel, findes den nok ikke længere i handelen. Medion er jo ikke et fabrikat, men et handelsfirma som opkøber produkter fra de store producenter og videresælger dem under eget navn.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-12-13 23:50

Hvis jeg overspiller et videobånd af lavere kvalitet, har jeg kunne rette op på det, ved brug af en video redigeringsudstyr fra HAMA, hvor jeg kan justere skarphed og farve i nogen grad.
Den bliver indskudt mellem video afspilleren og recorderen.
Det er også vigtigt, at man indstiller TRACKING af billedsporet, for at opnå den bedste mulige kvalitet.
Videobånd fra kamera, bør altid overføres fra den enhed der har optaget det, så TRACKING er i centrum.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 23-12-13 23:55

DU FÅR DET BEDSTE RESULTAT VED AT KØBE ET BEDRE VIDEO CAPTURE KORT OG SÆTTE DET I KOMPUTEREN, DET SLÅR DVD HDD RECORDERE MED FLERE LÆNGDER, USB CAPTURE DIMSER ER OFTE AF LAVERE KVALITET FIND ET KORT DER OSSE MESTRER HD KVALITET SÅ ER DU GODT KØRENDE LANGT UD I FREMTIDEN, OSSE VIS DU VIL ELLER HAR BRUG FOR AT KOPIERE FRA EX XBOX, PLAYSTATION, VIASAT ELLER CANAL DIGITAL

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 25-12-13 22:41

Til fox_muller! Avermedia er mange ting iflg. linket Hvad hedder det, du bruger, hvem forhandler det og hvad koster det? Et af produkterne ligner alle de andre usb-dimser, og den slags har jeg efterhånden ikke meget fidus til!

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 25-12-13 22:53

jeg har købt et averkort hos pixmania
http://www.pixmania.dk/montagekort/avermedia-avermedia-live-gamer-hd-pci-express-c985/16920015-a.html
dette kort er dog lidt nyere men ellers det samme, kan kun anbefale det, da jeg ligesom dig kun havde dårlige oplevelseer med usb dimser, og jeg ville osse gerne kopiere film fra canal digital så derfor blev det et kort med hdmi indgang
du kan dog også bruge disse til dit formål
http://www.pixmania.dk/montagekort/avermedia-videoindgangsadapter-c-281-hd-capture/11874740-a.html
http://www.pixmania.dk/montagekort/avermedia-hybrid-capture-kort-kob-hd-tv-fm-tnt-avcpcih727/04306014-a.html
den sidste medfølgder der multistik der konverterer næsten alle stik typer til hdmi dog ikke scart
hilsen fox

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 26-12-13 09:35

Jeg kan godt se, at det er lidt kompliceret at nå frem til noget tilfredsstillende. Jeg er ikke vild med at skulle gøre indgreb i selve computeren. Så hvis der findes en "ekstern" mulighed, som er bedre end "dimserne" - altså en lille boks af en slags - vil jeg nok foretrække det. Osse fordi den så kan bruges på flere computere.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-13 16:43

Så er det en lille boks du leder efter, her er en som sælges sammen med Magix filmsoftware, kvaliteten ved jeg intet om men Magix er kendt for godt og nem betjent software, når du overspiller film fra videobånd så er det computerskærmen du optager og gemmer i en videofil, altså er det en nødvendighed med et godt grafikkort på computeren:
http://www.proshop.dk/Video-audio-grabber/TERRATEC-Grabster-AV-350MX-2190101.html

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 26-12-13 18:27

O.v.n. Hvad er det for noget vrøvl....
Man optager og gemmer sku da ikke med sin skærm eller grafik kort.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 26-12-13 20:13

Ja, det undrede da osse mig lidt - nu er de lærde uenige! Jeg læste osse i et tidligere svar, at man skal indstille til en billedstørrelse på mindst 1280 x 720. Den mulighed findes slet ikke på de dimser, jeg har liggende. Hvis det er en af årsagerne til den dårlige billedkvalitet, forstår jeg bedre, og så går den bare ikke (Magix og Nem Pro).

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 27-12-13 08:53

Terratec grabberen er iflg. firmaet til XP/Vista - men kan vel osse køre på Windows 7?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-12-13 11:20

Jeg har brugt samme metode som Severino, fra Panasonic videomaskine til AGK(købt i NETTO) Harddiskoptager med indbygget brænder, med et virkeligt godt resultat.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 27-12-13 12:25

Meget af den type grej har efterhånden nogle år på bagen og produceres ikke mere. Og glem alt om Den blå Avis, når det drejer sig om den slags. Man køber nemt "katten i sækken" - noget halvgammelt skrammel, som ikke fungerer og som ikke kan repareres. Kineserelektronik er køb-brug-og smid væk!" Det jeg søger er stadig en ekstern boks, som er bedre en usb-dimserne, og som kan lave nogle brugbare vhs-overførsler, som er lige så gode som båndene. Mere forlanger jeg ikke - men heller ikke mindre.

Godkendelse af svar
Fra : js2706

Dato : 13-01-14 13:42

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 13-01-14 13:58

Tak for alle svarene. Jeg endte med en boksen Terratec G3 - en god mellemløsning - osse rent prismæssigt. Den kører sammen med Magix Video Easy, som følger med i købet. Man skal prøve sig lidt frem, inden man finder de rette indstillinger. En god brugervejledning på dansk havde været rar at have, men der medfølger kun en farvestrålende tryksag på tysk og engelsk. - Når man har overført båndet til pc'en, kan man klikke sig direkte videre til dvd-brændingen, som tager meget lang tid. Men skidt med det - den kører af sig selv, ikke noget man skal sidde og glo på. Til slut smides en færdig skive ud - lige til at afspille på tv-skærmen. Ikke i knaldskarp kvalitet, men uden flimmer. Gamle hjemmevideoer med 20-25 år på bagen er vel ikke bedre. Det ser man osse på tv, når der vises gamle videoklip. Der er sket en fantastisk udvikling, og vi er blevet forvænt med hensyn til billedkvalitet!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-14 01:27

Tak - godt du fandt en tilfredsstillende løsning, der sker tab ved optagelse fra videobånd og optagelse er hvad der sker når videobånd indspilles på computeren, det er ikke filer som på en DVD der direkte kan kopieres, faktisk kan videomaskiner og computere slet ikke snakke sammen, derfor er man nødt til at optage det der afspilles på skærmen