/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc til svigerfar
Fra : ara
Vist : 510 gange
50 point
Dato : 21-12-13 19:18

Hej.

Min svigerfar skal have en stationær pc.
Han bruger den til mest internet.

Han har set på denne i bilka.
http://www.bilka.dk/elektronik/computere-og-gaming/computere-og-skaerme/acer-aspire-xc105---1000-gb/p/100085673?point=1&event=32&facetString=categoryHierarchy:3/Elektronik/Computere%20og%20gaming/Computere%20og%20sk%C3%A6rme/Station%C3%A6re%20computere

Jeg syntes også den ser fin ud, men hvordan skal det med de 1,5 GHZ forståes?

Det er vel mere en 1,5 GHZ?

Kan han nøjes med en mindre maskine, eller findes der bedre alternativer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 19:29

Min bærbare er på 1.5 Mhz dual core
Den du viser er jo 1.5 Mhz Quad Core
Ca. dobbelt så hurtig som der er rimelig god til det meste.

Hvorfor ikke en bærbar 15" med win 7 (hvis det stadig findes)

Kommentar
Fra : clou

Dato : 21-12-13 19:29

Hej derude

En af mine kursister har netop (14 dage siden) købt denne her maskine http://www.computercity.dk/product/13596910/asus-k5130-nr001s-stationaer-pc?ref=section og er SUPER glad for den!

Clou

Kommentar
Fra : clou

Dato : 21-12-13 19:30

Ville også som Eyvind skriver, give ham en bærbar (tror blot at det er svært at få Windows 7, desværre)

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 19:37

Jeg passer også godt på styresystemerne til mine "gamle" computere.

Det der er vigtigst er jo at købe en maskine hvor computerfirmaet har driverne til win7

HP er ret velassorteret med drivere.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 19:44

Det skal være en stationær.

Hvorfor skal det være med win7. Er det bedre en win8?

Min stationær pc er med en 4 GHZ dual core.

Den vi ser på til svigerfar er den så kun på de 1,5 eller skal tallet ganges med noget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 19:52

Ok - hvis du har win 8 kan du jo hjælpe.

Men jeg foretrækker win 7 frem for win 8
Man er låst fast i en ikonjungle når der køres win 8

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 19:54

Jeg har ikke win8, men kører win 7.

En der kan forklare hvordan det med Ghz regnes ud?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 19:56

@clou.

Den du henviser til har da mindre ram og mindre HD.

Men er ASUS bedre en ACER?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 19:56

Når du selv kører win 7, og du skal hjælpe svigerfar...............................skal han også have win 7.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 19:58

Håber ikke at jeg skal hjælpe ham

Men er det ikke noget med at win8 kan komme til at se ud som win7?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 19:59
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 20:03

Hvis du hjælpe med at købe ind men ikke hjælper med at køre................................sætter du nok arven på højkant.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 21-12-13 20:04

Jeg har min Windows 8 sat op til at ligne Windows 7, ved at installere Classic Shell: http://www.classicshell.net/ og er glad for det!

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 20:13

Min win 8 kører også med Classic Shell og så har jeg lige smidt den indbyggede Skype ud og installeret en ny Skype til win 7 inde fra skrivebordet.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 20:26

Forstår desværre ikke helt den engelske tekst.

En der kan forklare det kort

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-12-13 20:58

Din svigerfar kan sagtens nøjes med noget mindre.

Her er et eksempel på noget kan det samme til 2620 kr:
http://www.computersalg.dk/produkt/1045941/acer-veriton-x2611g-sff-1-x-p-g2030-

Hvis du selv kan skaffe og installerer et styresystem så kan du få en computer for ca. 2000.-

Er der nogle ønsker vedr. lydsvag, DVD, energiforbrug, størrelse...?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 21:07

Tror ikke der er nogle specielle ønsker.

Dog tror jeg ikke at den må larme som en jetjager

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-12-13 21:25

Den computer fra Computersalg er energi-certificeret - så den larmer nok ikke mere end middel.

Hvad med billeder fra digital kamera. Computeren fra BILKA har indbygget kortlæsere. Alternativt er det kabler/USB.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 21:30

Tror ikke manden har et digital kamera

Men ved du hvor hurtig pc'en er ift. min pc.
Så har jeg lidt at sammenligne med.

Min stationær pc er med en 4 GHZ dual core.

Den vi ser på til svigerfar er den så kun på de 1,5 eller skal tallet ganges med noget?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-13 21:41

Det er lidt kompliceret spørgsmål og afhænger af hvad computeren skal bruges til.

Som udgangspunkt så vil Pentium-computeren (Computersalg) være hurtigst til internet-brug - da Intel har den hurtigste CPU-arkitektur - selv om det er en en dual-core. Hvis computeren skulle bruges til spil (og at der var et godt grafikkort i - som ingen af de to computere har) - Så ville BILKA computeren nok være den hurtigste pga. af de 4 kerner (quadcore).

Begge computere er dog relativt nye og begge computere vil føles som rigtig hurtige. Hvis man skulle gøre dem ultrahurtige - så burde de begge have en SSD-harddisk.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-12-13 21:47

En lille sammenligning af de 2 processorer:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-2020M-vs-AMD-A4-5000

De er rimelig ens.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-12-13 22:03

Hej
Den du henviser til er en udmærket maskine, min nevø købte en sidste gang den var på tilbud, og han bruger den lige præcis til internet, Officepakken, mindre fotoredigeringsopgaver, og han er meget tilfreds med den. Jeg vil anbefale minimum en 24" skærm, og så en LCD, eller en LED med mat skærm. Jeg synes personligt de nye blanke skærme, hvor alt spejler sig i er sk... trælse.
Har selv en 24 " Acer, og vil så absolut ikke nøjes med mindre fremover. BenQ laver nogle rigtig gode skærme, som scorer rigtig flot i diverse tests.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 21-12-13 22:08

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Så siger jeg til ham at den i Bilka er en fin maskine til pengene.

Kommentar
Fra : Brassovitski