/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Isdannelse
Fra : myg
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 19-12-13 13:01

Jeg har en luft-luft varmepumpe (SeasonAir fra j&f - klasse B), som i og for sig virker OK, men der er bare en alt for stor isdannelse efter min mening.

Den er monteret på ydervæggen i et cykelskur - altså under tag - ca. 50 cm. over jorden og alt er efter forskrifterne, men der dannes så meget is udenpå lamellerne og inde i maskinen, at vingerne begynder at slå på, og jeg må standse den i en dags tid, for at den kan tø op.

Jeg ved, at isdannelse i en vis grad er normalt, men jeg synes, det er meget at jeg må afise en gang om ugen ca.

Er der nogen her, der kan hjælpe mig med erfaringer herom ???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-12-13 13:56

Hvis ellers den er monteret efter forskrifterne, der er tilstrækkelig fri cirkulation omkring den, tyder det på at den er underdimensioneret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-12-13 13:57

De fleste luft til luft anlæg har indbygget timer for afisning, og denne skal slå til før der opstår størrer isdannelser.
Deicing slår normalt til når anlægget mærker at effektiviteten er faldet.

Men at lade anlægget stå en uge er jo nødvendig når isklumpen er kølet langt under nul grader, og dit anlæg ikke afiser, du kan hurtigere smelte isklumpen med en vandslange med bruseeffekt.
Hvis anlægget ikke har et afisningssystem, burde de ikke sælges i Danmark, og du bliver nødt til at påmontere varmetråde der kun virker når anlægget slukkes.
VH Palle

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-12-13 14:36

Jeg kan ikke se noget om deicing i brugsvildledningen

Den er ikke underdimensioneret tror jeg, da den skal holde 21 m2 på 17-18 grader og isoleringen er OK. Derimod kan jeg være bekymret for det med cirkulationen, da slangen ligger rullet op mellem muren og pumpen. Der er heller ikke alt for god plads på den ene side af pumpen, men foran og til siden med lufthuller er der frit.

Misforståelse: Anlægget kører ca. 1 uge og så skal det stå stille en dag for at tø igen .

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-12-13 14:52

Bedre cirkulation vil give bedre effektivitet og dermed mindre is. Det vil også være billigere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-12-13 18:15

Problemet er at det er en meget prisbillig kineser. Er ked af at sige det. Eneste løsning er at pille styringen ud af den og programmere en selv og putte i den. Problemet er meget generelt med disse varmepumpe, gående fra elendig virkningsgrad til dårlig afrimning og nogle endda med anlægsstop ved frost. De er simpelthen ikke optimeret til drift i Norden. Lignende problemer kender kunder der har købt billigt parallelimporteret LG ved Peter Borring også. Eller dem der har købt paralleltimporteret Panasonic hos Klimacompagniet. På de to fabrikater kan det løses, men koster nye print (meget dyrt).

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-12-13 18:51

3773 Jamen kineser it is and billig it was

Den skal opvarme værksted/hobbyrum på 21 m2 til de her 17-18 grader, så jeg er ikke sikker på en af de dyre (læs: gode) modeller er rentabel i.f.t. et par el-olieradiatorer.

Sidste vinter brugte jeg en lille 2KW industrivarmeblæser og det var ikke voldsomt dyrt, men radiatorerne må da være billigere? Jeg troede ellers lige at varmepumpen var sagen og NÅR den kører er det rigtig godt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-13 19:09

Desværre er de billige BILLIGE og der er ikke rigtig nogen garanti for de duer. Der kommer et hav af forskellige fabrikater til landet og importørerne er oftest nogle der hjemtager nogle få containerfulde. Oftest lukker man inden problemerne begynder at ramle ned om en. Kølefirmaerne gider som udgangspunkt ikke pille ved dem og derfor monterer folk selv. Det er så i øvrigt forbudt. Med dem der har solgt dig det kan pludselig vaske fingre og sige INGEN GARANTI, med henvisning til den skal opsættes af autoriseret kølemontør. Når de så er prissat så billigt gider folk ikke klage og trækker så bare på skuldrene. I branchen kaldes de 100$ pumper, da de koster 100$ ab fabrik. I dk sælges de så for 2995,- og lignende lave beløb, fordi en afvejning hos Bilka, Harald Skrald og Jem og Fix har udregnet at det er punktet hvor folk bare opgiver i stedet for at reklamere. Du kan derfor bare afrime den manuelt eller slukke den. Eller du må selv konstruere noget afrimning til den, hvilket gør driftøkonomien meget ringere. En anden mulighed hvis du har selvmonteret den uden at lave en ordentlig vakuum sugning inden start, er at udskifte fyldningen på den og få den vakuummeret korrekt. Hvis den bare er "skyllet" som er en af de særdeles forbudte montage metodikker vi har set fra de forretninger, kan svaret ligge der. Men en ny fyldning + montørtimer kan være dyrere end varmepumpen. Altså hænger du fast........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-12-13 19:12

Du kender jo ogås problemet for dit virke i musikverdenen. En Behringer Inuke virker og koster kun ganske lidt. Men behandler du den og udsætter den for det de proffessionelle gør ved deres LAB går det galt. Der er en grund til at ting koster.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-12-13 19:21

Jamen vi er ikke uenige på det punkt.

Uden at jeg i øvrigt vil kommentere installeringen , foregik den ved blot at samle to x to slanger (et sæt tykke og et sæt tynde), som havde en tynd membran, der blev gennembrudt ved samlingen. Det foregik hurtigt og smertefrit, og ingen væske slap ud ved samlingen.

Jeg vil leve med unoderne på trods af, at jeg gav den fyrstelige sum af 1000 kr. for den på udsalg i j&f ! Måske flytter jeg den ud i det åbne i stedet for under tag, som jeg troede var en fordel.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 19-12-13 19:24

Tak for svaret 3773.

Og også tak til I andre

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-12-13 19:35

Iser den jævnt eller starter det i bælter. Så har du svaret der. Så mangler den kølemiddel og kan hjælpes ved at pille slangerne af, og få loddet ordentlige kølerør på. Slangerne har en kedelig tendens til altid at blive/være utætte. Og er maskinen med R407C kan den opføre sig temmelig mærkelig ved bare en smule udslip. Er det R410a, er dette et højtrykskølemiddel og skidtet er endnu mere følsom for at der er anvendt slanger. Manglende tomsugning og snapkoblinger er i øvrigt fuldkommen no-go i branchen og medvirkende til at det ikke er godt.. Så hvis den har kunnet afrime og den rimer i tydelige striber i starten lader den sig lave, om end det er noget dyrere end anskaffelsesprisen.