/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dampspærre
Fra : klausen32
Vist : 1163 gange
50 point
Dato : 19-12-13 09:28

Hej kandu'er

For kort tid siden stillede jeg et spørgsmål til montering af forskallingsbrædder... Nu kommer dampspærren ;).

Det drejer sig om 1 værelse på nyudnyttet tagetage (skrævægge) (huset er en murermestervilla fra 1940'erne).

Jeg havde tænkt mig følgende rækkefølge:
1: tagsten
2: undertag
3: 300 mm isolering
4: forskallingsbrædder
5: dampspærre
6: 1lag gipsplader

Mit spørgsmål er så: er det en forsvarlig løsning at sætte gipspladerne direkte på dampspærren, specielt med tanke på perforering ved skruehullerne, eller har det kun en

Jeg er godt klar over, at man normaltvis sætter dampsærren udenpå isoleringen og herefter forskallingsbrædder og så gips. Der skal ikke føres elinstallationer.

På forhånd tak
Klausen32

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-13 10:57

Når du monterer gipspladerne skruer du jo ind i forskallingen og gipspladen kommer til at ligge stramt
mod dampspærren der er i klemme . Det gør derfor ikke noget at skrue gennem dampspærren, når du montere pladerne.

Men det kan blive et problem for senere skrue og diverse gipsplade montagedimser når der skal fæstnes noget til de nye vægge.
Du skal også aftale med elektrikkeren, hvordan der kan laves installation,uden at bryde dampspærren.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-12-13 11:06

Husk 50 mm udluftning mellem undertag og isolering

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 19-12-13 11:43

Hvis jeg forstår dig ret transor, så kan jeg godt sætte gipspladerne direkte på dampspærren? Det jeg er lidt mistænksom overfor er jo, som du allerede har gættet, at der vil være fugtdannelse omkring skruehullerne i gipsen?
Ovenstående løsning laves kun ved skråvægge, så elinstallationer bliver ikke noget problem

Myg: jeg har sørget for plads til de 50 mm luft under undertaget

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-13 12:10

du må ikke sætte dampspærren på lige under gipsen. den skal ind under forskallingen.
og husk, at alle samlinger i dampspærren skal tapes med specialtape (dampspærretape).
find meget mere information her http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivning/den+lille+lune

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 19-12-13 12:45

Trimare46, hvorfor må jeg ikke det?
Der er flere illustrationer i din pdf som viser netop den løsning jeg spørger til.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-13 16:50

du perforerer dampspærren unødvendigt mange steder ved det.
jeg ved godt, at der findes disse illustrationer, men når man nu har muligheden, kan man jo ligeså godt gøre det på den bedste måde.
som regel vælger man, at sætte dampspærren under en 45 x 45 mm regle fordi man så får plads til 45 mm ekstra isolering og samtidig har plads til at lave elinstallationen uden at perforere dampspærren.
ved nybyggeri trykprøver man dampspærren, og selv meget små huller giver mærkbart trykfald. jeg husker ikke hvor stort trykfaldet må være, men det er ikke ret stort.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-12-13 18:44

Heja.

Har netop været igennem det hele hernede.
Jeg havde tænkt mig følgende rækkefølge:
Citat
Jeg havde tænkt mig følgende rækkefølge:
1: tagsten
2: undertag
3: 300 mm isolering
4: forskallingsbrædder
5: dampspærre
6: 1lag gipsplader

Dette er di løsning/forslag.
Det ER forkert.

Rækkefælgen er sådan :
1: tagsten.
2: Underlag.
3: Dampspærre.
4: Forskalling.
Og så gipsplader til sidst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-13 20:07

Rockwool's "Den lille lune" som er gratis hæfte hos tømmerhandleren.

1. Tagsten.
2. Undertag.
3. Luft afstand
4. Isolering
5. Dampspærre.
4. Forskalling.
5. Gipsplader.
6. Ved 2 lag gips forskydes samlingerne.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 19-12-13 21:05

Som jeg skrev i første post, så kender jeg den "korrekte" rækkefølge. Mit problem er, at en del af rummet allerede er lavet af tidligere ejer, dog har han undladt dampspærren - jeg har selvfølgelig pillet gipspladerne ned. Han har desuden valgt at sømme forskallingen op med 4 søm i alle spær, hvilket besværliggør mig arbejde betydeligt.

Jeg kunne jo selvfølgelig sætte dampspærren op i følgende rækkefølge:
1: isolering
2: forskallingsbrædder
3: dampspærre
4: forskallingsbrædder
5: gips

Jeg tænkte dog på, at forsætte hans fremgangsmåde på skråvæggene og udføre en korrekt placering af dampspærren i gavlen samt ved skunk, hvor elinstallationerne skal placeres.

Har dampspærren stadigvæk sin nyttige effekt lige under gipsen, altså mellem forskallingsbrædderne og gipsen? Som transor skriver, så vil dampspærrens perforeringer jo blive klemt mellem forskallingsbrædderne og gipspladerne?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-13 22:40

dampspærren har stadig en effekt, men du kan sagtens fortsætte med dampspærre på skråvæggen inden du sætter forskalling op.
selvom dampspærren bliver klemt, og dermed i teorien burde være tæt, så duer det ikke i forhold til bygningsreglementet.
nu kommer de jo nok ikke nogen og kontrollerer det, men hvis muligheden er der, kan du vel ligeså godt lave resten rigtigt.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 19-12-13 23:22

Nu bliver jeg lettere forvirret

Jeg vil ikke opsætte/have noget blivende på mit hus, der er ulovligt eller i strid med bygningsreglementet. Jeg har søgt på boligretlementet.dk men kan ikke finde noget konkret om hvor dampspærren skal placeres.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-12-13 20:53

den væsentligste grund til, at man holder dampspærren et stykke inde i konstruktionen er, at man så undgår at perforere dampspærren mere end højest nødvendigt.
når man bygger et gammelt hus om, er der ikke samme krav til overholdelse af bygningsreglementet, som når man bygger nyt.
men det betyder jo ikke, at der ikke er nogen ide i at gøre det på den bedste måde.
og jo færre gennembrydninger af dampspærren, jo bedre.
der er ikke nogen der hænger dig op på at gøre det som du selv beskriver, men som fagmand ville jeg ikke gøre det.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-12-13 21:24

Kort og godt, så skal dampspærren monteres på den varme side af isoleringen eller max. 1/3 ind i isoleringen fra den varme side. Så er formalia overholdt

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-13 01:18

Jeg forstår godt din forvirring.
De der skriver om bygningsreglement, har åbenbart aldrig læst det. Der står ikke noget om dit problem. Det er helt i overensstemmelse med reglementet at lægge membramen lige under gipspladen. Problemet er kun at man senere for let får hul i den.

Man kan ikke skrue en krog i væggen uden at risikere at perforere membranen.

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 23-12-13 21:07

Tak for svaret transor.