/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie eller voks på terrazzogulv?
Fra : dengalemand
Vist : 3700 gange
50 point
Dato : 17-12-13 15:15

Hej Allesammen!

Jeg har fundet ud af hvordan man opfrisker terrazzoen. Men der r lige en ting som ikke hoolder. De fleste foreskriver olie som poleres ned i gulvet, men det forsvinder som dug for solen, lige så snart man har taget et bad.
R der andre muligheder? Det r for at trække den sorte farve skarpt op.
Voks?
Eller har den oliebehandling som firmaet der udførte terrazzoen, haft den virkning at det r trukket så langt ned, så en ny oliebehandling ingen effekt har.

DGM

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-12-13 15:41

Du skal fortsætte med mange oliebehandlinger og lade hver behandling have tid til at trænge ned i gulvet. På et tidspunkt efter mange behandlinger suger den ikke mere og du får den fine sorte farve frem. Der skal også lidt fortynder i. Det må stå på oliedåsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-13 15:42

Måske kan du nøjes med dette, fundet på nettet?

Tips om rengøring og vedligeholdelse

Terrazzogulve er forholdsvis nemme at vedligeholde. De skal blot vaskes i sæbespånsvand eller et flydende sæbemiddel beregnet til terrazzo. Man kan af og til veksle med et almindeligt universalrengøringsmiddel, så gulvet ikke bliver fedtet og glat, når det er vådt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-13 15:55

dengalemand

Du har tidligere spurgt om dit terrazzogulv og accepterede denne løsning

http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=368

Hvor også vedligeholdelsen er beskrevet.

For at holde et terazzogulv pænt, så kræver det, at man efter hvert bad tørrer gulvet af, så der ikke ligger vand.
Jeg tror, der ligger kalk på dit gulv. Derfor får du ikke de klarer farver frem. Brug ikke afkalkning på gulvet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-13 17:00

For at få kalken af kan du bruge en grøn skuresvamp (vådt) og rigeligt med knofedt. Bagefter kan du fortsætte med hvid skuresvamp eller en af de grovere mikrofiberklude, også vådt og så tørre af. Så kan du vurdere, om du har brug for olie, når kalksløret er fjernet. Hvis du bruger koldpresset linolie, skal du aldeles ikke fortynde den, den trænger bedre ned ufortyndet og afleverer mere substans end når der damper en masse terpentin væk. Smør tyndt på med en pensel, vent en times tid og tør af.
vh
pbp

Kommentar
Fra : dengalemand

Dato : 17-12-13 20:21

Hej Allesammen!

Jeg har fjernet kalk, ved at slibe med korn 80 så 120 så 320. Så alt det forgående r lavet. Så vaske med sæbespåner dernæst brunsæbe & så olien for at fremhæve farven. Jeg brugte en skruemaskine med polerskive. Men oliebehandlingen forsvandt efter en gang bad.

DGM

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-13 21:27

Hvilken olie? Jeg foreslår den koldpressede linolie, som hærder på en dag eller tre, hvis den altså ikke bliver vasket bort. Men hvis du vil have glans på gulvet er korn 320 slet ikke fint nok. Prøv det på en metaloverflade, og så kan du se, der ikke er noget, der ligner blankhed. Du skal over korn 400, 600, 1200 og 1600 før du kommer i nabolaget, og så skal du slutte med én eller anden form for for polermiddel, så overfladen bliver jævn og kan spejle.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-13 21:31

Brun sæbe før olie - uha! så skal der godt nok vaskes med rent vand nogen gange ind imellem, så olien ikke bliver spaltet af den stærkt alkaliske sæbe. Der er sulfo altså meget bedre. Brun sæbe er godt til mishandlede penslæer og oiverfedtede bage-/stegeovne, men før oliebehandling kræver det flere gange rent vand ind imellem.

Kommentar
Fra : dengalemand

Dato : 17-12-13 23:34

Hej Allesammen!
Nuvel,på denneher side http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=368
forklare han at der skal bruges brun sæbe.
OK, tænker jeg, fordi det r den eneste plausible forklaring på nettet i hvordan man opfrisker et terazzogulv.
Yep, korn fra 400 til 1600 gir en blank overflade, det medgir jeg, så, det r nok den vej jeg skal gå. Linolien gir mening.
Men hele denneher proces kommer til at ta en krig.

Så summer sumarum; Slib og poler til det står blankt, vask derefter med sæbespåne opløsningen, grundig efterskylning, derefter linolien.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-13 10:00

Jeg har brugt PROBAT til både flise- og terazzogulve ..med gode resultater:

http://www.megarent.dk/daglig-rengoring/gulvrengoring/probat-natursaebe-fl-1-ltr.html

En ugentlig vask både rengør og plejer gulvet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-12-13 18:50

Råd er der mange af
Terrazzoens overflade bør mættes med mellemrum og efter slibning, så den bliver modstandsdygtig over for pletter og snavs. Det kaldes også, at overfladen forsegles. Lys terrazzo mættes ved vask i sæbespåner, mens mørk terrazzo mættes med f.eks. paraffinolie, linolie, stenolie eller med specialprodukter, der indeholder silikone (en gummi- eller olieagtig kiselforbindelse med høj modstandskraft mod varme og fugt).
http://www.erikoest.dk/terrazzo.htm

http://www.ask-alex.dk/vis/Haandbogen/Bolig-inde/Bolig/Opfriskning-af-terrazzogulv/0/7158