/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Søm eller skruer til forskalling
Fra : klausen32
Vist : 1082 gange
50 point
Dato : 15-12-13 20:53

Hej alle,

Jeg skal igang med opsætning af gipsplader på en skråvæg/loft. Mit spørgsmål er så følgende: kan jeg sømme den underliggende forskalling op, eller skal jeg bruge skruer? Afstanden imellem forskallingen bliver 30 cm...

På forhånd tak

Klausen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-12-13 21:07

Til forskalling bruger du kamsøm så bliver den der, og gipspladerne med skruer til gipsplader

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-12-13 22:03

det er rædsomt hårdt at stå og slå opad, medmindre du bruger sømpistol.
hvis du bruger søm skal de være mindst 3 gange forskallingens tykkelse og der skal 2 søm i hvert sted.
bruger du skruer bliver det noget dyrere, tager længere tid, men er ligeså godt.
husk, at når du skruer gipspladerne på, skal der skrues med max 15 cm i kanterne og max 20 cm i mellemliggende rækker.
og gipsskruerne må ikke skrues længere i end de netop er undersænkede.
hvis du skruer dem for langt i, knækker yderste lag papir og så svækkes pladen.
du kan finde mange flere oplysninger i gipsfakta.
http://www.knaufdanogips.dk/Montage/Gipsbyggesystemer.aspx

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-12-13 08:56

Skruer er langt at foretrække men alt kan bruges, når man laver et ordentlig arbejde.
Hvis det er ovenpå noget andet materialer og hvis det underliggende ikke er helt 100% lige osv. er det langt nemmer med skruer, skruer trækker i øvrigt bedre sammen på forskalling og understøttelse, det er nemt lige at løsne lidt og lægge lidt under hvis det er skævt, og nemmere at holde hvis man er ikke øvet.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 16-12-13 08:59

Jeg har en sømpistol med tilhørende kamsøm som jeg håbede på at bruge. Underlagt er allerede rettet til, så det skulle være lige ;)

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 50 point
Dato : 16-12-13 11:42

Citat
Jeg har en sømpistol med tilhørende kamsøm som jeg håbede på at bruge. Underlagt er allerede rettet til, så det skulle være lige ;)

Så er der jo ingen ko på isen. Så er det jo bare med at komme i gang for du har jo det rigtige udstyr og får du en prof. til det bliver det også med sømpistol, men gips pladerne bliver du nød til at skrue op med gips skruer.

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 16-12-13 18:22

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-12-13 18:44

Selv tak klausen32