/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spots 230V - Montage ?
Fra : OR
Vist : 440 gange
200 point
Dato : 13-12-13 16:52

Hej er igang med ombygning af badeværelse og har elektrikker til at rådgive/monterer.

Men men.. er sku ikke helt sikker på at det er rigtigt det han siger/gør.

Der er monteret safeboxe i loftet. Mellem boxene er der trukket elektrikkerrør. Alt er lavet så rørene er under dampspærren.

Han vil trække blød kabel fra spot til spot og derefter op på loftet til en lysdæmper.

Det kabel han har trukket er alm. hvid ledning.. Mener bestemt at det som minimum skal være varmefast ledning (Downlight silikoneledning 3x1,5m²).
Men må sådan noget "blød kabel" godt trækkes op på loftet??

Håber nogen kan hjælpe..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-13 12:45

Stol på fagmanden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-13 13:20

Citat
Stol på fagmanden.

Det samme ville jeg.
Der kommer nye "regulativer" hele tiden. Nogle synes at være forringelser,andre modsat.

F.eks.var det for år tilbage,forbudt at have afbrydere i badeværelse/vådrum (højst til chaver). Idag må der monteres både stikkontakt,og lysafbrydere.

For år tilbage,skulle indmurede ledninger føres i kabelrør. Idag mures kablet direkte i væggen,uden rør. Dette mener jeg er tilbageskridt......men sådan er der jo så meget.

M.