/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ujævn tomgang mazda 626 gw 2,0i stcar
Fra : 190e
Vist : 1058 gange
25 point
Dato : 12-12-13 17:52

har en mazda 626 2,0i fra 1998, den går meget uroligt i tomgang , når jeg holder ved kryds går den op på 2 til 3000 omdr. og falder så helt ned meget tit går den istå, ellers kører den op og ned, hvad kan der værer galt ?? og hvad skal der laves før det er iorden?? håber nogen kan hjælpe da det er dyrt i benzin m.m

190e

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-12-13 18:29

Det kan være en defekt tomgangsregulator, utætte vakumslanger, fejl på f.eks. spjældhuspotentiometer hvad-ved-jeg ? Det er svært at spå om, når man ikke står med bilen foran sig.
Jeg ville starte med et grundigt kig på samtlige vakumslanger ved indsugningen, evt. forsigtigt sprøjte med startgas omkring tilslutningerne. Men hvis du vælger dette skal du passe på! Det er brandfarligt og bør bruges med omtanke, men er til gengæld uforligneligt til fejlfinding.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 12-12-13 20:05

det er mærkeligt det er aller værst når den er kold og mindst når den er varm.

190e

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 13-12-13 09:35

Det med at fejlen retter sig ved opvarmning , styrker formodningen om en utæthed ved en pakning i indsugningssytemet.
Men der er mulighed for mange fejl med de symptomer.
Det kan være noget med lambda sonde, luftmængdemåler , termomåler eller blot en dårlig forbindelse i et stik til en af disse.

Mazda har ikke lavet elforbindelser, som var beregnet på at kunne holde i 15 år. gummitætninge kan være helt nedbrudt.

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 17-12-13 19:51

Tak for svaret transor.

190e