/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP opdatering?
Fra : Ammitz
Vist : 1118 gange
200 point
Dato : 12-12-13 16:04

Jeg har et par PC'er med windows XP, og har netop måttet begynde forfra med installation af XP på een af dem.
Spørgsmålet er så: kan det være rigtigt at jeg ikke automatisk kan lave windows update på?
Det vil bare ikke køre, som det ellers altid har kørt.
Hvad kan problemet være?
Vel ikke at det er fordi der bliver lukket ned for det når vi når til marts/april?
Derfor skulle det jo alligevel kunne lade sig gøre nu - IKK'
Ammitz

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-13 16:33

Har du installeret SP3, hvis ikke så hent SP3 her
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=24
og prøv så om det virker!

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-12-13 16:53

SP3 er installeret. Alt andet virker fint, - blot ikke windows update.
Ammitz

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-13 17:03

Kan du heller ikke fra MS update siden?
http://windowsupdate.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da

ps
Jeg kan ikke opdaterer, hverken fra link eller som automatisk opdatering!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-12-13 17:10

Du må overveje hvor lang tid du vil vedblive at have XP da support snart ophører.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/end-support-help

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-12-13 17:16

Dette her har ikke noget med det aktuelle spørgsmål at gøre, men alligevel:

når du/I bliver nødt til at skifte til Win 7 eller 8, skulle du/I vælge Pro udgaven. I den kan man køre en virtuel XP og den er alle tiders. Jeg er mægtig glad for min, for de programmer, som 7'eren ikke vil godtage, virker som smurt i den virtuelle.

Det var en lille sidebemærkning - sorry

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-13 17:26

jeanettesmor - det var da et godt tip til stakkels OS XP brugere.

Så vil jeg også byde ind med hvad jeg gør.
Backup af hele styresystemet med Acronis som findes på denne CD
http://www.hirensbootcd.org/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-13 18:14

Bare lige for... Windows Update virker KUN når; år, dato og tid er korrekt sat i BIOS.

Tjek lige dette !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 12-12-13 18:20

Download og installer IE 8 fra Microsoft's hjemmeside
Download og installer .NET Framework 3.5 fra Microsoft's hjemmeside

Det har virket for mig (har geninstaller XP på flere computere indefor det sidste halve år, med samme problem).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-12-13 18:27

Hvis Du er kommet ind på Windows Uodate klikker Du på Windows-serien som er første felt til venstre under Windows-logoet.

Serveren har opdaget at Du har installeret IE 7, denne er helt yt og Du kan ikke engang gå på andre internetsider, heller ikke installere f.eks browserne Crome eller Firefox.

Nå, på denne side står der en opfordring til at downloade IE 8 + en anden opdatering, disse 2 skal først installeres før Du kan hente resten af opdateringerne.

Vises det ikke er løbet kørt, brug så XP-skiven til at sætte under en urtepotte eller andet.

Fra april 2014 er det definitivt slut med opdateringer til XP, og computerne står åbne for hackere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-13 18:30

Citat
Vel ikke at det er fordi der bliver lukket ned for det når vi når til marts/april?

Har lige installeret aut. opdateringer,på min 9 år og 3 mdr. gamle Win XP PS3 maskine. Uden problemer. Så der er ikke noget galt,ad den vej.

Citat
når du/I bliver nødt til at skifte til Win 7 eller 8, skulle du/I vælge Pro udgaven. I den kan man køre en virtuel XP og den er alle tiders. Jeg er mægtig glad for min, for de programmer, som 7'eren ikke vil godtage, virker som smurt i den virtuelle.

Så steg mit humør lige adskillige grader.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-13 18:35

Xp opdateringer er lige netop kommet til mig.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-12-13 18:35
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-13 18:43

Kode
XP'er på et par maskiner.

Så skal du nok passe lidt på med opdateringer, hvis de kører på samme programnøgle.

Genuine som det lille program hedder, kommer sammen med opdateringer, men kan vælges fra.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-12-13 19:57

Der er selvfølgelig en licens til hver maskine. Ik' os'

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-12-13 20:57

Man kan sagtens bruge det samme licens til i hvertfald to maskiner - bare de ikke kører samtidig.

Det ved jeg af egen erfaring +

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-12-13 21:23

Citat
Man kan sagtens bruge det samme licens til i hvertfald to maskiner - bare de ikke kører samtidig.

Det ved jeg af egen erfaring +
Ja, Ja Ja, ja det kan da godt være, men en OEM version kan kun aktiveres en gang på en bestemt maskine, da der laves en hardware nøgle ud fra maskines hardware, så hvis du kører med samme licens på 2 forskellige versioner, skal det enten være en speciel erhvervs udgave af XP, som købes til at kunne aktiveres mere end en gang, ellers står du med det ene ben i spjældet, for krænkelse af licens reglerne.
I øvrigt er en hacket version der ikke opdateres meget mere åben for hacking og virus, end eb opdateret, det betyder så også at XP vil være et let offer for hackere, når supporten/updateringen stopper.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-12-13 21:25

I øvrigt har det ikke noget at gøre med om de kører samtidig eller ej, hvis det er en ikke hacket XP, bliver der lavet et tjek af licensen/hardwarenøglen, hver gang du går på nettet med maskinen.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-12-13 21:31

Jeg har kun ægte OEM XP Pro og Win 7 Home- og måske har jeg været heldig, men begge kørte fint på to maskiner. Der var overhovedet ingen vrøvl da jeg installerede på maskine 2.

Jeg har så siden investeret i en Win 7 Pro (pga den virtuelle XP) og den kører kun på én maskine.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-12-13 21:35

Men vi er vist kommet temmelig langt fra det egentlige spørgsmål og det kan vi faktisk ikke være bekendt over for Ammitz.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-12-13 21:46

Det har du ret i, men der er ikke kommet noget response på om linket til reparation virkede.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-13 21:59

Hvis ingen sku' ha' nævnt det ?

http://support.microsoft.com/fixit/da
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-13 22:03

Jeg ville nu bruge dette fra MS
Windows Update virker ikke: diagnosticer og reparer
http://support.microsoft.com/mats/windows_update/da

Kommer det "gule skjold" slet ikke frem nede ved uret?

Når du lukker pc så brug "Start > Luk computer" hvis du så er heldig så er opdateringerne der!
Klik Luk og så opdaterer pc inden den lukker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-12-13 12:10

Da jeg brugte XP var det altid VALIDERINGEN af den, som gav grund til at den ikke kunne opdateres.
Har du prøvet at hente direkte fra MS, så burde der komme et Validering´s skilt frem, som du skal klikke på og indstallere, før du kan hente noget som helst, i ´gamle dage´ kunne man hente en REG fil der klarede problemet = mener det er denne i en anden udgave.
http://louiejr2nd.hubpages.com/hub/How-to-VALIDATE-WINDOWS-XP-for-FREE

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-13 18:14

Så er det lykkedes at opdatere, man skal godt nok væbne sig med tålmodighed,
pc gik nærmest i "coma" over en halv time, fandt ud af at det var wuauserv (Windows Update)
der kørte på næsten 100%, prøv at hente Process Explorer og se om din gør det samme!

Process Explorer
http://technet.microsoft.com/da-dk/sysinternals/bb896653

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-12-13 19:06

Så fandt nr 4 med xp opdateringer, der gik over 2 timer, der er så os 52 opdateringer,
det var lige en gammel pc jeg fandt i gemmerne

Den lavede samme nummer med at bare bruge cpu næsten 100% og da det er en ældre sag kan man faktisk ikke lave noget på den mens den står og søger!

Nu mangler jeg bare en med xp, min gamle bærbare!

Accepteret svar
Fra : BrianP02

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-13 01:47

Problemet ér, at hvis XP ikke er blevet opdateret via Windows Update i lang tid, eller der er tale om en ny-installation, som derfor af gode grund ikke er opdateret, så fucker Windows Update.

wuauclt.exe er Windows Update og den afvikles under svchost.exe, og det er den der suger 100% cpu. Det gør den fordi Windows Update ikke kan "overskue" så mange manglende opdateringer.
Nogen gange kan man bare lade den stå og kører, og så bliver den færdig engang efter mange timer, og andre gange går den i "bug-loop", og må derfor genstartes.

Filen kan dog deaktiveres ved simpelthen at slå automatisk Windows Update fra. Men det er jo en lam løsning, som ikke er smart i længden.

Uanset, så er Microsoft klar over problemet og udgiver derfor hver måned en ny "fix", som hedder "Cumulative Security Update", men den skal altså installeres hver eneste måned (fordi den er ny) via Windows Update. Bliver den ikke det, så går wuauclt.exe i selvsving igen.

Seneste fix til Internet Explorer 8 hedder KB2898785 og kan hentes her:
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=41404
(Husk sproget skal være det samme som din XP version. En engelsk fix kan ikke installeres på en dansk XP.)

Fremgangsmåden er at deaktivere automatisk Windows Update. Hente KB2898785 manuelt og installere den. Genstarte maskinen og aktivere Windows Update. Derefter burde det hele virke som det skal. Der går et par minutter, og så vises det gule opdaterings skjold i proceslinjen, hvorefter opdateringerne kan installeres som normalt - uden at svchost.exe går amok.

Denne henvisning er sandsynligvis forældet om en måneds tid (jan.2014), men i så fald skal man bare søge efter nyeste "Cumulative Security Update for IE8 for XP"

/15.dec.2013

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-13 08:58

Så er den "gamle" bærbare os opdateret, det tog kun lidt over en halv time!

Og tak til BrianP02 for info, er kopieret og gemt!

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-12-13 14:37

Hej Allesammen!

Tak for alle svarene, som jeg desværre har måttet lade ligge nogle dage.
Nu er jeg her igen, - og vil efterhånden prøve at komme igennem det hele, - når der indimellem er lidt telefonstille og ingen kunder i butikken.

Jeg vender tilbage, når jeg har fået afprøvet noget af det.

Ammitz

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-13 08:12

Husk nu ..som tidligere nævnt: Tjek system tid og dato ...ellers kan du ikke opdatere Windows!

Windows update finder de aktuelle opdateringer ud fra tid-stemplet din pc oplyser serveren.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 20-12-13 13:00

Løsningen er endnu ikke fundet...
Vender tilbage efter jul!
Ammitz

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 20-12-13 13:17

Arhhh vi har helt glemt at nævne Update Agent, som du også er nødt til at have installeret, for at få Windows Update til at kører.
Jeg bruger selv "windowsupdateagent30-x86.exe", som jeg har liggende klar på USB til nye XP installationer. Den kan hentes her:
http://download.windowsupdate.com/WindowsUpdate/redist/standalone/7.4.7600.226/WindowsUpdateAgent30-x86.exe

Er ret sikker på, det løser dit problem

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-01-14 11:04

Brian P02
Jeg har nu forsøgt at følge din anvisning, - men får stadig kun mislykkede resultater ud af det.
På "Cumulative Security Update for IE8 for XP" kan jeg ikke gennemskue om der er kommet en ny version, - og spørger derfor dig, om du kan fortælle mig det?
eller
eventuelt komme med en løsning mere.
Ammitz

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 06-01-14 11:12

Ammitz
Har du installeret Update Agent, som beskrevet lige ovenfor?
Og kører du 32 bit XP Dansk?

(ved ikke om der evt. er en forskel på Home og Profesionel? Jeg kører selv Home versionen)

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-01-14 11:26

Jeg har installeret Update Agent.
Ja jeg kører XP 32 bit Dansk og det er Professionel m. service pack 3. Men der burde vel ikke være forskel her?
Det er Explorer 8.0.6001.18702.
Er der evt. kommet en ny kode? Det kan jeg ikke lige finde ud af.
Ammitz

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 06-01-14 11:39

Jeg kan desværre ikke lige komme i tanke om yderligere løsninger end alt det, der allerede er nævnt i denne tråd.

Hvad sker der, når du åbner MS Windows Update siden i IE via Windows menu-linket?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-01-14 11:56

Den kører som om den opdaterer, - men slutter med at fortælle, det hele mislykkedes, - hvidt kryds i rød rundel med gult spørgsmålstegn ud for.
Ammitz

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-01-14 15:36

Når du kører windows update, så prøv kun at vælge den med laveste nummer, og køt den først.
Hvad sker der så? Nogle opdateringer kræver genstart, inden du kan fortsætte med de næste opdateringer. Det er ikke sikkert du får besked, selv om en opdatering kræver genstart.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-14 23:36
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-14 23:39

...eller du kan kontakte Microsoft for at få fornyet WGA:

http://support.microsoft.com/kb/932300

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 24-01-14 11:11

Tak for svaret BrianP02.
Jeg har ikke løst problemet endnu, - men lukker spørgsmålet, og vender så tilbage senere, når jeg får lidt mere tid.
Ammitz

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 01-02-14 00:29

Hey Ammitz

Beklager den sene respons, men tak for point.

Jeg har i mellemtiden ny-installeret 3 stk XP laptops efter overstående fremgangsmåde, og alle har virket fint med windows update. Så jeg er helt blank på, hvad der er årsagen til dit problem. Tror jeg selv havde valgt at prøve igen helt forfra.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-14 08:41

Ved ikke om der kan blive 'noget' hængene selvom du har formateret harddisken ...for det har du vel inden du prøver at installere XP?

I dét tilfælde kan du prøve at 'nuke' disken helt ..før du prøver at installere XP:

http://www.dban.org/

Så er du sikker på ALT er væk ...selv partitions.

Der laves så en ny primær partition og disken formateres, når du installere XP.

</MOLOKYLE>