/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Luftgevær vs Gas
Fra : mig-selv
Vist : 458 gange
50 point
Dato : 11-12-13 19:56

Har for et par dage siden købt et ´Gasgevær´ og er på ingen måde imponeret over det.
Det skulle kunne skyde med en hastighed af sølle 135m/s, men kan ikke slå hul på en tom Cola flaske
Og så spørgsmålet? er der forskel på om det er ´blyhagl´ eller hvad gør det gevær ´så dårligt´.

I gamle dage (tilbage i 70´rne), , havde jeg et Diana luftgevær - kender ikke model, men mange var der vel ikke at vælge imellem for under 200.- - og det skød uden problemer gennem en 18mm spånplade hvor imod denne ´nyanskaffelse´ dårlig kan lave et mærke på samme = og de skulle have samme? udgangs hastighed - mere eller mindre.

Hjælp til en forklaring...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-12-13 09:14

Du må huske forkert. De sædvanlige luftgeværer uden våbentilladelse har aldrig kunnet skyde gennem en 18 mm spånplade

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-13 20:13

Kan ikke lige sige om dét var 18mm (findes vist ikke) men det var et gammelt køkkenskab jeg brugte som skydeskive = og der var hul gennem det og bagsiden var ´flået væk´.
Kan endda huske min bror, skød en Due på over 100m´s afstand - og der stod en ´fjersky´ som var der pudekamp, (særdeles ulovligt - men hvad !!!) og det var almindelige Diana??? 4,5 fladhagl - man kunne dog købe dumdum eller hvad de runde ? bronze hagl kaldtes.
Så der må trods alt have været LIDT knald på sådan et lille luftgevær - om de så var stærkere end nu omdage = tvivler på det, da det var et Originalt og lovligt våben som alle i sin tid kunne købe.
Brormand havde den store udgave og mig en mindre, men knald på, var der altså, den kunne også skyde gennem en ´Pocket-book´ med Mike Spilane? uden problemer = stakkels bøger...

Men jeg kan bare ikke forstå at et Gasgevær som burde have samme udgangshastighed ikke kan gøre halvdelen af de skader som de gamle kunne.
Ikke fordi jeg har lyst til at skyde Duer eller andet, men bare hvorfor.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-13 03:12

OK! Oplys lige om model, fabrikat opg kaliber. Så kommer vi videre.

Mvh.
Tonganeseren

Luft er noget man har i tarmene.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-02-14 11:41

Citat
Så kommer vi videre

MON

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 22:12

Defekt gevær = returneret
Selve ? haglet kunne jeg se ´fise´ ud af løbet, og det dalede knap 1m efter en afstand på under 10m.
Men det var med brillerne af.
Og til poten =