/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventil - Halton
Fra : madsus79
Vist : 543 gange
50 point
Dato : 11-12-13 19:14

Hej med jer,

Jeg er ved at investere i et Genvex anlæg og i den forbindelse skal jeg bruge nogle ventiler. Mit valg har stået imellem et Dentherm HCH 5 og et Genvex Energy 2 anlæg. De er begge med fugtstyring og bypass. Mit valg er faldet på Dantherm, da det er kr. 5.000,- billigere end Genvex'et.

Nu skal jeg så vælge ventiler. Jeg kan se, at 3773 er varm fortaler for Halton ventilen. Med i det tilbud jeg har modtaget, er ventiler fra Lindab (KSU og KIR). Jeg skal betale ca. kr 2.200,- mere for ventilerne fra Halton - er de det værd? Hvis ja, er der så nogle, der ved hvor man kan købe dem billigt? Det eneste sted jeg har fundet er ved http://www.wattoo.dk.

På forhånd tak.

Mvh. Mads

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-13 19:04

En Audi eller en Skoda Superb er også langt dyrere end en Dacia (eller en Lada hvis de stadig kan fås fra ny). Ny handler du så selv ind. Lidt synd for dig for Energy'en er på bud i tiden.

Spørg en øvet indreguleringstekniker hvad han selv har? Det er formentlig noget af det bedre. KU og KI + alle plasticventilerne er noget der sidder de allerbilligste anlæg (f.eks Huscompagniets udført af firmaer som Airtjek osv.). Absolut bunden af kvalitetsskalaen. Jeg er ligeglad med hvad jeg skal indregulere. Men har selv noget ordentligt, da man der kan stole på produktet, og egendæmpningen er den ubetinget bedste.

Kommentar
Fra : madsus79

Dato : 14-12-13 14:11

Hej 3773

Tak for dit svar. Skal jeg opfatte det som om, at Dantherm anlægget er at sammenligne med kvaliteten på en Lada? Umiddelbart troede jeg ikke, at der var så stor kvalitetsforskel. Jeg har været inde på http://www.passiv.de/komponentendatenbank/kleine_lueftung/ og kan se, at Dantherm HCH 5 er bedre en Genvex'en på de fleste punkter. Er det ikke korrekt?

Jeg er helt sikker på, at jeg går efter de bedste ventiler og ikke de billige, som du også skriver - tak for din feedback!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-13 14:25

Dantherm er skam OK, men se filtrene. Det kan gøres langt bedre. Min LADA sammenligning var nærmest møntet på ventilerne.

Kommentar
Fra : madsus79

Dato : 15-12-13 17:43

Tak for dit svar. Nu er jeg en novice indenfor ventilering...! Hvad er forskellien på de forskellige filtre og hvordan kan man se forskel på dem?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-13 19:53

Du kan ikke bare se forskel. Og hvis du er novice, hvor arbejder du så som din egen rådgiver? Det svarer jo til at sende end blind i brugsen og hente noget Specielt kød! Pakkerne føles ens, og dem du møder og kan spørge er skoleelever.

G-filtrene er grundiltre og stopper stort set intet respirabelt. Kun cyklstel og flagermus. F-filtrene begyner for alvor at hjælpe F45 det mindste og allerede tåleligt godt. Tallet nogenlunde vikningsgraden mod parikler på 1 my. Også kaldet EU5. F65 nu begynder det for alvor at virke. Temmelig virksom. Hjælper de fleste allergikere. F85 rigtig godt og meget virkende for næsten alle allergikere. F95 det helt fine, og for alergikere der er hårdt ramt. Filterklasser højere kun for operationsstuer og folk der er rigtigt meget syge.

Kommentar
Fra : madsus79

Dato : 15-12-13 20:12

Hej igen. Tak for det udførlige svar.

Det er korrekt, at jeg er novice på området, men du må have misforstået, at jeg selv vil lave mit anlæg. Jeg har fået tilbud på en fuld installation, så det vil jeg benytte mig af. Jeg vil bare sikre mig, at jeg får det "rigtige".

Mvh. Mads

Godkendelse af svar
Fra : madsus79

Dato : 15-12-13 20:13

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-13 20:32

Det skulle du have sagt.

Spørg til om man udfører iht ventordningens foreskrifter? Og om du får udførlig målerapport udført iht Ventordningen, med eftervisning af SEL osv.... Installationen i øvrigt laves efter diverse normer DS 452, DS 428 og DS 477, samt ikke at forglemmer Bygningsreglementet.

Hedder firmaet Airtjek, så glem det.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-13 20:40

Ord som Flex, i særdeleshed lyddæmpende Flex og plastic, skal du være bange for.

Gode ord er balanceret kanalsystem, høj egendæmpning osv osv.

Kommentar
Fra : madsus79

Dato : 19-12-13 07:21

Hej igen,

Jeg har fået tilbud på lyddæmpende flex. Hvad er problemet med flex frem for de faste?

Mvh. Mads