/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sort skærm - bærbar
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 11-12-13 08:40

En bærbar computer i familien, Acer Travelmate 5530G, har sort skærm. Den summer normalt når den tændes, men skærmen forbliver sort. Der var ingen problemer da den blev brugt dagen før. Den slukkede også helt normalt. Jeg kan google mig til, at problemet kan løses ved at ”flashe bios’en”, men hvordan gøres det og kan problemet have en anden årsag?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-13 08:55

Prøv at kigge på F tasterne, der plejer at være en der kan skifte mellem ekstern skærm og pc skærm!

Det er F5 samtidigt med FN tasten på min!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-12-13 11:41

Har du bios billede eller producent billede når du starter computeren? Hvis ikke så prøv og tilslut en ekstern skærm og se om der kommer noget på den skærm.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 11-12-13 11:51

Der kommer slet ikke noget frem. Jeg vil prøve at slutte en anden skærm til.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-12-13 13:36

Citat
Har du bios billede eller producent billede når du starter computeren? Hvis ikke så prøv og tilslut en ekstern skærm og se om der kommer noget på den skærm.

Husk at bruge Fn + Skærmtilstandsknappen for at skifte mellem bærbar skærm, ekstern skærm, eller begge samtidig. Jeg tror ikke fejlen har noget med BIOS'n at gøre, enten er grafikkortet eller skærmen stået af. Hvis du heller ikke får billede på en ekstern skærm, er grafikkortet nok død.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-13 19:15

Skåret ud i pap.
Prøv dette
Tryk på FN tasten og samtidig på den tast som viser et slags skærm symbol.
For hver gang det gøres, er der mulighed for et skift til 4 muligheder.
1 intern skærm
2 ekstern skærm
3 intern og ekstern skærm samtidig
4 begge skærme slukket

For hver indstillingsforsøg vent 4_5 sekunder.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 11-12-13 23:00

Jeg har nu haft den sluttet til en ekstern skærm. On/off lyset på den skærm lys kortvarigt grønt, men går så over på standby-gult. Der kommer ikke noget billede frem.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-12-13 23:08

Grafikkort chip død. Træls. Få det for en sikkerheds skyld tjekket hos din lokale computerhæler.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 11-12-13 23:22

Det er ikke noget man selv kan skifte? Jeg har gjort det i en stationær, men i en bærbar virker det hele noget mere sammenpresset?

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 12-12-13 04:29

Jeg ved det lyder dumt, men prøv dette...
Tag batteriet ud.
Tag strømstikket ud.
Tryk og hold [Tænd knappen] nede i 30 sekunder.
Sæt batteriet i.
Sæt strømstikket i.
Tænd computeren normalt.

Det har hjulpet mig på flere bærbare.

Annuller spørgsmålet
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 16-12-13 22:20

Har nu været hos teknikeren med den. Bundkortet er kaput. Tak for alle forslag.