/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvad skal en shetlænder have og spise?
Fra : imsg99
Vist : 605 gange
20 point
Dato : 09-12-13 15:02

Jeg har to spørgsmål til jer

det første er hvor meget foder skal en shetlænder på 100 cm og 6 år have at spise, og hvad skal jeg fodre den med?

det anden spørgsmål er om en shetlænder bliver hurtigt forfangen af at gå på en lucerne mark?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-12-13 15:37

Citat
Hvad skal en shetlænder have og spise?

Det finder man ud af, før man køber dyret, ikke bagefter.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-13 15:57

- håber du finder ud af det i en fart, ellers det jo ligemeget med lucernemarken...

Kommentar
Fra : imsg99

Dato : 09-12-13 15:58

den er ikke kommet hjem endnu, så derfor søger jeg hurtig hjælp!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-12-13 17:55

SPØRG DEM DU ´KØBER` DEN AF
Hvis de ikke ved det = så har du et problem = dårlige mennesker.
Måske derfor de vil af med dyret???
Ellers kan du vel kontakte en Dyreklinik, de burde vide lidt om problemet, samt de hjælper sikkert HER OG NU, når du ikke selv ved bedre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-12-13 21:04

Der findes flere fora vedr. heste på nettet, jeg googlede "heste forum", og fik dette resultat:
https://www.google.dk/search?q=heste+forum&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=8iGmUvjaB8qp4ASIhYHYDQ

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-12-13 02:47

En lucerne mark er meget uegnet til heste og det gælder naturligvis også ponyer, der er alt for meget protein i lucerne, lucerne er godt i små mængder men absolut ikke godt at ponyen kan spise alt det lucerne den vil, find hellere en gammel græsmark til din pony, gammel fordi der er masser af græsrødder i en gammel græsmark som binder overfladen sammen så marken ikke trædes op og bliver alt for plører, en pony bider græsset af helt nede ved jorden så marken kommer til at se lidt sort ud, det skal du ikke tage dig af, det er godt at ponyen ikke får alt foder ude på marken så kan du bedre styre hvor meget den spiser når du fodrer inde også, det er meget værre hvis ponyen vader i græs, så bliver den let forfangen og det er en meget alvorlig lidelse.
Ud over det græs som ponyen guffer i sig på marken skal den have stråfoder, godt halm eller græshø, og helst ikke for megen kløver eller lucerne i høet, og der skal lidt tilskudsfoder til også.
En færdigblandet hesteblanding er ok og fortrinlig sammen med godt halm, det er en dyr men nem løsning, den færdige hesteblanding indeholder også vitaminer og mineraler, et eksempel på en hesteblanding:
http://www.landogfritid.dk/Hesteblandinger/Krafft_Grund_25_kg/V401174
der står sandsynligvis på sækken hvor meget du skal bruge om dagen, ellers kan du få det at vide der hvor du køber foderet.
En billigere og på mange måder bedre løsning er hvis du har adgang til godt græshø, og hele kornkerner, det er bedst for ponyen hvis kernerene er hele fordi den spiser langsommere og dermed blander korn og spyt bedre end hvis den spiser formalede kerner som der er i færdige blandinger, den har nogle meget gode tænder så det er ikke noget problem for den at få hele kerner, du skal huske at give ponyen vitaminer og mineraler hvis du vælger den løsning.
Når jeg skriver godt hø og halm så mener jeg at det skal være tørt og lugte godt, der må under ingen omstændigheder være den mindste smule mug i foderet, mug er det rene gift for en hest. Græs som er høstet grønt og pakket ind i baller med plastik om er det rene guf for en hest men ikke interessant for dig, en sådan balle vil varme og senere mugne i løbet af få dage og der er mange kilogram i en sådan ensilageballe
Husk at heste er flokdyr, dyreværnsloven forbyder at heste og ponyer må gå alene på en mark eller stå alene i en stald, der skal være mindst 2 og det er ligemeget om den ene er en pony og den anden en stor hest

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-12-13 05:57

Citat
Husk at heste er flokdyr, dyreværnsloven forbyder at heste og ponyer må gå alene på en mark eller stå alene i en stald, der skal være mindst 2 og det er ligemeget om den ene er en pony og den anden en stor hest

Det anede jeg ikke, men har dog observeret flere, som har haft en pony og en hest gående sammen.