/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Final cut & Maverick
Fra : Sandvad261
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 07-12-13 23:27

Jeg er jo stadig den lykkelige ejer af Final cut express 4 og den kan så rigeligt klare mit behov.
Men der er jo opstået en opgave der nu viser sig at være et problem, for efter at jeg lagde Maverick ind, så skaber Final cut sig, og det gør den på den måde at den forlanger et Codex, den fremkommer med den besked " at den ikke kan gøre det og det, fordi der mangler et codes for at undgå hardware " noget i den stil kommer den med, og det før den så snart at jeg lægger en videofil ned på tidslinien.
Jeg har jo så været rundt på nettet og kan jo så se, at der er mange der bøvler med det samme, skulle der være nogen her der har løst dette problem ??

Hej

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-12-13 12:51

- prøv at spørge her: http://www.macnyt.dk/forum/

God søndag

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 08-12-13 23:24

Final Cut Express blev taget ud af produktion i 2011. Programmet understøtter ikke OS X 10.9 Mavericks. Du kan vælge i stedet at installere f.eks. iMovie eller Final Cut Pro X fra Apple, Premiere Pro fra Adobe eller Media Composer 7 fra Avid. (priser fra kr. 100,- til 6.000,-)
https://itunes.apple.com/dk/app/imovie/id408981434?l=da&mt=12
https://itunes.apple.com/dk/app/final-cut-pro/id424389933?l=da&mt=12
https://www.adobe.com/products/premiere.html
http://www.avid.com/US/products/Media-Composer

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 09-12-13 14:17

Hej UlrikB
Der var, og det havde jeg også håbet på, for du ryster altid en god løsning ud af ærmet, Jeg har jo overvejet at købe din Nye Final Cut X, men forhandlingerne med min efterlønspengepung faldt ikke så godt ud, for 2000 kr. er alså også penge.
Men jeg har så fået den ide, om man dog ikke kunne Formaterer sin HD, og så dele HDen op i to lige store harddiske, og så ha' Maverick som det primære system, og så lægge min gode gamle sne leopard ind på den anden halvdel af den interne HD.
Jeg har også en Extern HD, kan man lægge sne leoparden ind på den, og så fået lavet et ikon på skrivebordet, sådan at jeg på den måde kan skifte fra det ene system til det andet.

Hej

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 10-12-13 14:17

Det kan være en helt OK løsning at dele harddisken op i to partioner, med henholdsvis OS X 10.9 (Mavericks) og OS X 10.7 (Lion) eller OS X 10.6 (Snow Leopard). Dog bør du være opmærksom på at sikkerhedshuller i OS X 10.6 ikke længere udbedres, og det er således ikke tilrådeligt at bruge denne version af OS X til at tilgå internettet.
Når du først har etableret to alternative boot-partioner er det en let sag at skifte i mellem dem: hold på 'alt' knappen mens maskinen starter, så vises udvalget af mulige startdiske på skærmen.

Nu kender jeg jo ikke dine redigeringsopgaver i detaljen, så jeg ved ikke om det er noget du kan løse med iMovie, men hvis det kunne lade sig gøre, så ville det jo nok være den simpleste løsning.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 10-12-13 16:07

Hej UlrikB
Det med at dele harddisen op i to, og så lægge alt det der ind, det er jo lidt af et større arbejde, men på den anden side, så har jeg jo Final Cut og Photoshop som ikke vil køre på Maverick, Photoshop kan jeg slet ikke lægge ind, så jeg bliver jo nok nødt til at opdele harddisken, selv om de to programmer ikke er blandt de helt vildt dyre, så gør det jo undt at kaste disse programmer over skulderen.
Mit redigeringsbehov er slet ikke det helt store efter at SKAT og jeg i fællesskab blev enige om at aflive mit lille firma, så nu er det sådan helt privat at jeg bruger programmet Final Cut.
Det program du lige nævnte kender jeg ikke noget til, men jeg vil da' lige se på sagen, men jeg uden på forhånd at være negativ finder det jo nok for primitiv, men jeg vil nu lige se på det program, det findes vel som en prøveudgave i nogle dage.

Hej med dig

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-13 02:23

Som allerede nævnt tror jeg ikke du kan få Final Cut Express til at kører under OS X 10.9 Mavericks, men nu nævner du også at du har et problem med Photoshop. Der burde dog ikke være noget problem med at få Photoshop til at virke under OS X 10.9. Jeg har selv fået Photoshop CS6 og Photoshop CC til at virke med Mavericks. Og det skulle du vel så også nok kunne.
Hvad angår bøvlet med at oprette en ekstra partion på harddisken, så du kan vælge at starte maskinen i enten 10.9 eller 10.7, så er det selvfølgelig noget det tager lidt tid og kræver lidt koncentration. Men fordelene er dog også til at få øje på. Ud over fidusen ved at kunne blive ved med at bruge programmer, der ellers ville være forældede, er der jo også den ekstra sikkerhed, ved altid at have et alternativt system, computeren kan startes fra hvis der opstår problemer. Det er i hvert fald noget der har reddet mere end et projekt for mig i årenes løb.
Under alle omstændigheder er det min vurdering at du nok kan have udbytte af at kikke lidt nærmere på den seneste udgave af iMovie, det program er i hvert fald ikke særligt dyrt (kr99,-), hvis ellers det kan løse de opgaver du står med.
Vh
UlrikB

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 11-12-13 16:13

Tak for svaret UlrikB.
Du er bare god.
Jeg har løst problemet, problemer findes ikke, så jeg lavede det om til en opgave, og løste den på den måde at jeg formaterede HD osv. og så kører den nu igen med 2 styresystemer, og det tror jeg faktisk at jeg bliver helt glad for.
Jeg har så i samme arbejdsgang fundet ud af, at der hvor det går skævt i Maverick med at som for mit vedkommende at mit program " textedit " blev MEGET langsom, det skyldtes at jeg opdaterede Maverick til 8.01, det kan jeg se nu, at det skal man ikke gøre.
Hej med dig og god vind

Hilsen
Jens Andersen