/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri oplades med 6 eller 12 Volt?
Fra : cristian2
Vist : 441 gange
50 point
Dato : 07-12-13 14:55

Jeg har købt en batterioplader til mit bilbatteri (Renault Megane '99). Der er to indstillinger: 6 eller 12 Volt. Hvilken af dem skal jeg bruge? Brænder jeg batteriet af ved at bruge 12 V?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-12-13 15:01

Der findes vist ikke biler i dag med kun 6 volt. Så sæt du roligt 12v. på.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-12-13 15:01

Du skal bruge 12 V

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-12-13 15:11

Alle personbiler er med 12 v batteri og skal lades med mindst 13,7 volt DC og det giver generatoren på bilen også ud, og en billader til 12 v DC giver også mindst 13,7 volt ud og kan levere 3 - 5 Ah.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-13 15:29

Lad du trygt med 12 volt. Selv mine gode gamle Renault Dauphine/Gordini og R8,var med 12 volt.

Men husk lige, plus pol først.

M.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-13 17:04

Citat
og en billader til 12 v DC giver også mindst 13,7 volt ud og kan levere 3 - 5 Ah.

Vrøvl, det kan være mere end de 5 A, afhængig af lader.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-12-13 18:41

Det er nu nok de færreste hjemmeladere, der leverer meget mere end 5 ampere.
Men det er da korrekt, at de såkaldte værkstedsladere kan præstere en noget højere ydelse.
Min skulle gerne kunne levere 30 ampere kontinuerligt og det dobbelte ved starthjælp, men normalt står den til langsom opladning med max. 5 ampere.

Det er nok næsten umuligt at opdrive noget der kører på 6 volt i vore dage, bortset fra de lykkelige ejere af deciderede veteranbiler, der i hine tider var forsynet med så lav spænding.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-12-13 19:30

Akja den nostalgi: Min første bil, Lloyd Alexander TS,havde vistnok kun 6 volt. (Husker den bedre,end min første kæreste). Superbil,der kunne "jorde" datidens VW 1200. Og de små Fiat`er. Skønt den kun var to cylindret,men med fire gear.

Så gik man op i "Direktions biler". Ford Taunus 12M P4. Den med æg formede baglygter. Ford`s første med forhjulstræk. V4 motor.Også kun 6 Volt. Samme som i Saab 96. Med 12 volt. Dem har jeg haft to af.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-13 01:59

12 V er en nominel værdi for spændingen i alle personbiler fra de sidsre 30 år.
Den reelle spænding afhænger af ladetilstanden . Normalt vil en bilgenerators regulator stoppe ved ca. 14,3 V.

Den strøm som en lader kan afgive , afhænger af dens størrelse. For hjemmeladere til under 500 kr er maks strømmen reelt mindre end det de praler med. De kan sjældent yde mere end ca 2 A i ensrettet middelværdi. Når de er mærket med effektivværdi er det for at vildlede folk uden indsigt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-12-13 18:55

Citat
Den strøm som en lader kan afgive , afhænger af dens størrelse. For hjemmeladere til under 500 kr er maks strømmen reelt mindre end det de praler med. De kan sjældent yde mere end ca 2 A i ensrettet middelværdi. Når de er mærket med effektivværdi er det for at vildlede folk uden indsigt.

Helt enig,transor. Min lader,godtnok ca.15 år gammel. Med 4 A. Når jeg slutter den til,står den højest på 1,5 A. Uanset om batteriet er afladet,eller kun delvis.

Jeg giver gerne mit batteri,et "tilskud" et par gange om året.

M.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 09-12-13 07:50

Tak for svaret Mosebaek.