/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad kan jeg bruge en kamsteg til?
Fra : ingelein
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 06-12-13 18:51

Hej
Jeg havde købt en kæmpe kamsteg og delt den op i et par stykker. Nu har vi stegt en steg og sådan noget tørt kød gider jeg ikke spise som steg. Alt var fint, sprød svær, centertemp. ca. 64 grader osv, men kors hvor var det tørt. Til jul skal det nok være ribbensteg i stedet for.
Men hvad kan jeg bruge de resterende frosne kamstege til?
Hakke til fars bliver også for magert.
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-12-13 19:18

Koteletter i fad vil det være rigtig godt til. Uhm....

Ellers skærer du det i passende stykker til sammenkogte retter.

(Og tør jeg foreslå en en gammeldags svinekotelet dyppet i mel, æg og rasp, stegt på panden)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-12-13 19:36

Tak Katekismus
Har jeg mon gjort noget forkert - har ellers stegt som anbefalet i en opskrift.
Ingelein

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 06-12-13 19:39

Måske er den stegt lige længe nok...
men den er jo super til biksemad
god appetit

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-12-13 20:05

Ja du har nok stegt den for længe. En steg skal væskefyldt inde, hvis den har fået den rigtige temp. og tid. Så er den ikke tør.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-12-13 21:38

Pga. af fedtforskrækkelse, er det blevet en uskik at fjerne næsten alt fedtet under sværen. flæskesteg skal steges med fedt for at give smag og for ikke at blive tør. Jeg bruger som regel nakkekam, den er mindre tør og har mere smag. Ganske vist der det der gør den vidunderlig også det der skræmmer folk, nemlig fedtmarmoreringen, Men skær fedtet af når i spiser.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-12-13 22:11

Skytten49
Det kgiver jeg dig ret i - Jeg har ikke noget imod at nogen sorterer en del af fedtet fra, når de spiser, men det skal da steges med ! Iøvrigt er jeg slet ikke så fedtforskrækket. I perioder, hvor jeg har spist fedtfattigt er det gået ud over både hud, negle og hår.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 06-12-13 23:01

Det er nok blot for sjældent du laver flæskesteg

http://www.madabc.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=a28462d3-3f25-4b57-8923-6803ca4df8d1&t=128746901230000000&s=rss

Du kan også rødvinsmarinere og stege den som vildt, smager godt og anderledes.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 06-12-13 23:22

Tak for svaret katekismus. Ja, jeg tror at jeg har stegt for længe - men jeg ventede jo på at "indetemperaturen skulle komme op på de 65 grader.
Tak for det fine link - det besvarer jo alle spørgsmål. Ja, jeg er nok mere til rødt kød end til flæskesteg.
Ingelein

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 12-04-14 12:25

Prøv at stege den ved en meget lav temperatur fx 120 grader i 4-5 timer (brug stegetermometer),
så bliver den ikke så tør.