/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Bruges mindst flybrandstof mod øst ...?
Fra : boyelauritzen
Vist : 467 gange
50 point
Dato : 05-12-13 16:56

Bruger fly mindre brandstof når der flyves mod øst om dagen, og vest kl. 6 AM/PM?
Hvor effekten af "vindmodstanden" fra jordens rotation om solen er mindst!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-12-13 17:49

Bruger man mindre BRANDstof ved at annullere de fleste af sine spørgsmål?

Spørgsmål
- Ubesvarede   3
- Besvarede    4
- Annullerede   6
- Slettede    0
Ialt   13

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 05-12-13 18:35

Godaw Boye

Det er korrekt, at der bruges mindre brændstof ved at flyve en given distance mod øst
end ved at flyve den samme distance mod vest - generelt set
især hvis du gør det hver dag gennem f.eks. et år

Dette skyldes, at de 80% af dagene er vinden i Vest - altså kommer fra Vest

Det der med kl 6 og 18 er vist uden betydning

Jeg er ganske vist "kun" svæveflyver og vi bruger jo ikke brændstof
men det med vinden er elementær viden

Mvh - SEM

Tomiko & Svend-Erik Mortensgaard

JapanskeDanmark GmbH ug
www.japanskemoebler.dk
www.japansktoilet.dk
www.japanskte.dk
www.sushikursus.dk
www.japanskedanmark.dk

kontoret-at-japanskedanmark.dk
Tlf 3529 4200

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-13 21:17

Troede man lærte lidt stavning ved ingeniørstudiet. BRANDSTOF??? Troede sådan noget kunne BRÆNDE!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-13 21:54

Det er nok vinden som har stor indflydelse, Men jordens rotation gør vel også noget.
Altså når man flyver med rotationen må det vel tage længere tid, og dermed bruge mere brændstof.

Ps. Håber det er stavet rigtigt, for jeg er en af de mange som er lidt ordblind.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-13 22:01

Så vidt muligt flyver man i jetstrømme, det giver et helt andet resultat.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 05-12-13 22:26

Godaften Teil

Jetstrømme bevæger sig som bekendt også fra vest mod øst
så resultatet bliver det samme

Det er dog brændstofbesparende at bevæge sig deroppe
da der ikke er nær så mange molekyler der skal skubbes til side

Jeg er japansk gift - og derfor ofte omme på forsiden af jorden
og der sagtens være en times forskel i flyvetid frem og tilbage
fra tur til tur

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-13 23:08

For at kraften på vingerne kan bære flyet skal der skubbes lige mange molekyler til side pr tdsenhed uanset flyhøjden. Men jo tyndere luft man flyver i des hurtigere skal flyet bevæge sig gennem luften for at opnå det. Stor flyvehøjde giver defor størstfart og dermed kortest flyvetid,og dermed mindst brændstofforbrug.
På den norlige halvkugle og vore breddegrader er vinden overvejende fra vest, Derfor går det overvejende hurtigst at flyve i medvind mod øst. I gennemsnit også mindst brændstofforbrug mod øst. Men det gælder ikke hver gang.
vindretningen skyldes dybest set jordens omdrejningsretning og den forskellige solopvarmning på forskellige breddegrader. Det er en meget kompliceret sag, som man dybest set ikke har helt opklaret endnu, hvorfor systemet med vindretning og troper er netop som det er på jorden.

Der er ikke sådan at det direkte er jordens drejeretning som påvirker flyvningen, bortset fra coriolis kraften, som man naturligvis må korrigere for.
Man har da lov til at skrive brandstof i stedet for brændstof, Jeg holder mig til den gammeldags stavning.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-12-13 12:03

Tak for svar.

Som jeg læser svar, er der ingen der har erfaring med, om det f.eks. er en fordel at flyve mod vest før kl. 6 AM og med solen i ryggen?

Når jeg gætter på, at der kunne være en fordel, er det fordi jordens atmosfæren skubbes lidt væk af solvinden og "modvinden" fra jordens bevægelse om solen.

NB: Jordens bevægelses retning om solen er ca. 90 Grader foran i forhold til solens posion, dvs. kl. 6 bevæger jorden sig ca. i den retning, hvor solen vil være kl. 12.

Kommentar
Fra : Teil