/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Vand i glas
Fra : jonas_3434
Vist : 821 gange
100 point
Dato : 05-12-13 11:15

Hvis man fylder et glas helt med vand og lægger et spillekort over, så kan man vende glasset om uden at vandet falder ud. Forklaringen er, at luften trykker på kortet med en større kraft end tyngdekraften på vandet. Men hvis nu glasset kun er halvt fyldt - hvad sker der så? Så vil der jo være luft oven over vandet der trykker nedad på vandet. Og trykket er vel(?) lige så stort inden i glasset som udenfor.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-13 11:42

Ja så svatter vandet ud, ikke på grund af trykket, men fordi det jo falder et stykke,
før det rammer kortet med et stød, også kaldet impact ...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-13 11:52

Luften kan udvide sig, så vandet kan trykke kortet ned og slippe ud. Hvis der kun er vand i glasset, ville det kræve at vandet udvidede sig for at undslippe, og det kan vandet ikke. Ved enhver temperatur har vandet et bestemt volumen (medmindre, det udsættes for et ekstremt stort tryk). Derfor!

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 05-12-13 14:20

Men vandet falder netop IKKE ud, selvom glasset kun er halvfuldt. Har prøvet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-13 14:50

Har du vendt på hovedet langsomt, hvis du gør det hurtigt vil vandet falde og slå kortet væk.

Ellers vil det stride mod kendte naturlove...

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 05-12-13 14:55

Det besvarer jo ikke mit oprindelige spørgsmål ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-13 15:23

Du har altså prøvet at vende glasset hurtigt, kortet faldt af og vandet svattede ud...

Når du drejer langsomt må der komme sidekræfter nederst på kortet, som bør kunne rive det løs,
men måske er der en middel dreje hastighed hvor det ikke sker og vandet heller ikke falder,

I hvilket dreje hastigheds område dette kan finde sted, vil være en hel doktor afhandling...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-13 16:39

Nu fik du vækket mit indre legebarn (det er nu ikke så svært) så jeg har lige været ude i køkkenet og lege lidt.

De forklaringer jeg fandt, inden jeg gik i køkkenet, var at såvel lufttryk som vandets overfladespænding sørgede for at holde vandet inde/oppe i glasset.

http://morningcoffeephysics.com/an-inverse-glass-of-water/

Så hældte jeg lidt sulfo i vandet (det fjerner overfladespændingen), men det ændrede ikke noget. Såvel et fuldt som et halvfuldt glas kunne holde på sulfovandet, ligeså godt som alm. vand.

Så det er vist kun lufttrykket der forklarer det!

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 05-12-13 17:42

svend: Det besvarer da stadig ikke mit oprindelige spørgsmål ... Men nu kigger jeg lige på vagnrs link.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 05-12-13 17:49

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-12-13 18:53

Selv tak, jonas_3434.