/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Skype konto - selvhenter ???
Fra : Eyvind
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 03-12-13 14:57

Hej
Jeg har en skype konto, som jeg bruger til sms.
Det virker godt nok, men da jeg ville påfylde kontoen var der noget som undrede mig.
Ind på kontoen > vælge et af 2 størrelser beløb >
og klar til at taste et langt kontonummer > næste
Hov nu havde Skype allerede selv hentet pengene uden indtastning af kontonummer osv. ??????

Er det normalt at firmaer kan / har lov til, at genbruge konto data fra tidligere indbetaling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-12-13 15:26

Den havde ikke gået i Danmark.
Men mange udlandske firmaer gemmer det, som du skriver, MEN det kan undre mig at du ikke engang skulle klikke GODKEND eller du bliver stillet over til en side hvor ALT var oplyst om den overførelse og hvor du så skal godkende det - det er vist ikke lovligt.

Eller det kan være du har godkendt den form for betaling, første gang du oprettede dig hos dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-13 19:15

Det kan jeg ikke huske for det er snar en del år siden, at jeg satte penge ind een gang.
Jeg har nemlig ikke brugt SMS systemet via Skype ret meget. I øvrigt så jeg at Skype deaktiverer kontoen til sommer 1/6-14 af en eller anden grund. Årsagen til at jeg betalte var for at være sikker på at kunne bruge tjenesten i udlandet, idet jeg fik meddelelse fra Skype om at jeg havde kontoen og hvad den kunne bruges til.
Det kan ikke være phishing, for så havde de nok gerne ville have konto nummer inden betaling.

Ps. Min meget lille bankkonto til internethandel er ikke bosiddende i min almindelige bank.

Nå pyt - til sommer findes den SMS tjeneste nok ikke mere for den tjenes der ikke meget på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-12-13 00:11

Er det Paypal du benytter, hvis det er, skal du stadig kunne se hvad du betaler for, samt logge ind på din Paypal konto før de kan trække noget, er det med andre kort (Mastercard), så mener jeg at bankerne forlanger at du bruger en sms-kode, som du får tilsendt = men hvilke kort ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-13 01:48

Jo det er tilladt det kaldes automatisk optankning og det benytter jeg til min mobiludbyder, jeg skulle kun taste dankortnummer 1 gang så overføres der automatisk et forvalgt beløb når saldo er under 150 kr.
Selvfølgelig spurgte jeg i banken og min økonomiske rådgiver i landboforeningen først og igen af dem havde betænkeligheder ved automatisk træk på de betingelser, hvis udbyderen skulle finde på at trække penge på kortet udover betingelserne så er det i juridisk forstand tyveri.
Når vi køber en vare i en internetbutik og bruger dankortet så må sælgeren heller ikke trække mere end beløbet for køb + porto og eventuel gebyr, vi har givet sælgeren nummer med mere på dankortet og sælger kunne i teorien trække det beløb som han ønsker men det er altså tyveri at trække mere end det aftalte beløb, derfor er E mærket og andet mærkning ret vigtig så vi kan se om det er en hæderlig butik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-13 01:59

I udenlandske butikker bruger jeg PayPal og PayPal trækker på mit dankort, i Danmark bruger jeg dankortet direkte og jeg har kun 1 konto som der kan trækkes på, den er både lønkonto og indtægter fra landbruget - er jeg uforsigtig? Banken siger Ok for den ordning og siger der ikke er nogen grund til en konto beregnet til internethandel, jeg har en forsikring som skal dække eventuel internet svindel, det er nødvendig for banken dækker ikke for erhvervskonti som den gør for private

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-13 09:45

Jeg har og bruger også Paypal - men ikke til Skype.
Jeg har netop ikke valgt automatisk optankning.
(det har jeg heller ikke til mine taletids kort som også sidder i tyverialarmerne)
Men jeg tankede Skype op via min tablet, i forbindelse med opdatering af programmet.

Citat
Banken siger Ok for den ordning og siger der ikke er nogen grund til en konto beregnet til internethandel,

Det har jeg heller ikke......................for internet og rejse - kontoen er nemlig i en anden bank.
For som de en gang sagde i banken:" Hvis kontoen trækkes over vil din bankrådgiver føre penge over fra en anden konto". Og banken dækker evt. tyveri med mindre kunden har handlet uforsigtigt.

I "internet og ferie banken", kan de ikke føre noget overfra en anden konto.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-13 15:52

OVN - automatisk betaling må kun bruges ved faste betalinger, ikke optankning eller køb efter behov - der skal du have oplyst hvad du bestiller samt du skal ind på Paypal for at godkende købet/betalingen.

Jeg har før prøvet en af de sider? hvor de bare hensynsløst trækker for ydelser man ikke bruger = de trækker bare man klikker for at fravælge eller stoppe ens betaling osv, det kan kun stoppes gennem banken = og her var der tale om Visa/Master.
Havde det været Paypal kan man bare gået ind på sin konto og slået alle betalinger til sådanne sider fra, samt man havde sikkert fået pengene igen uden vrøvl - jeg fik mine penge igen ved at køre en sag gennem min bank, som sendte det videre til ´Betalingsservice´, kan ikke huske navnet.

Personligt handler jeg aldrig i udlandet UDEN at bruge Paypal, mener ikke de kort man kan få i bankerne giver optimal sikkerhed, samt det tager en evig at få penge tilbage, Paypal kender disse firmaer (og blaklister dem) og gør deres bedste for at returnere ens penge
Citat
I "internet og ferie banken", kan de ikke føre noget overfra en anden konto.

Rigtig god íde, da de ikke kan trække mere end man har sat ind på kontoen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-13 16:51

Ja mig-selv - en slags tyveribegrænsning, og på ferien har jeg ikke flere penge med end jeg kan tåle at tabe. Via en USB stick kan jeg gå i banken og flytte lidt flere over, når jeg er i udlandet. Eller bare bede en af mine børn om at føre lidt over.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-13 16:52

Tak for svaret mig-selv.
Det er altid godt at blive rost:
Citat
Rigtig god íde, da de ikke kan trække mere end man har sat ind på kontoen.